Ga naar inhoud

Jullie mening


Anoniem2

Aanbevolen berichten

  • Reacties 19,1k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Anoniem2

    19117

[QUOTE=tjoekse;335445]hee : sjouwer is die Koffie nou zo lekker , of heb jij zoveel tijd over .\r\nje staat de zowat de hele dag bij dat apparaat . :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:[/QUOTE]\r\n\r\nmoet toch kijken of jullie niet te veel knoeien\r\ndraai ik eens de kont om dan is het gelijk hommelus\r\n\r\ndeze week is de verkoop wel normaal geweest\r\n(drentsig kan hierover mee praten)\r\n\r\nmaar dit keer heb ik de lol van de vuil van een ander en drentsig niet (of was het zijn eigen vuil)
Link naar reactie
[QUOTE=reintje;335180]Willem ik neem aan dat je zelf op de avatar staat... Jij hebt ongetwijfeld iets met gitaren? Zelf muzikant of muziekzaak gehad of zo? Wil je vertellen of liever privé houden?[/QUOTE]\r\nJa, hobby; ik speel zelf, maar niet goed genoeg voor \"groot werk\"; zelf aangeleerd (wel in boekjes spiekend) toen ik omstreeks 1958 een jaar of zo in een muziekwinkel werkte en daar een uitleen-gitaar mocht benutten. Ik kan voornamelijk begeleidingswerk voor jazz/blues-achtige dingen leveren op niveau \"bruikbaar\" en af en toe kom ik een paar mensen tegen waarmee het lukt om zo samen wat pret te maken. Lange reeksen van veel accoorden en ook een beetje daaruit en omheen \"plukkend\" tot soms hele melodie of benadering daarvan, vind ik het leukste dus geen stampwerk met 1-3 accoordjes.
Link naar reactie
Het liefst improviseren dus...\nIk speel ook, maar niet op hoog niveau. Sinds ik één vinger mis (luguber hé?:mrgreen:) wat minder graag omdat ik nu nog meer met de neus op de feiten wordt gedrukt dat ik geen geweldige speler ben...\nDan heb ik een ontzettende respect voor een man als Rob Hoeke... Speelde de sterren van de hemel als Boogie Woogie pianist... raakte wat vingers kwijt en speelde nog steeds de sterren van de hemel (Y)
Link naar reactie
[quote=Ultimate;335509]:o Reintje, hoe krijg je dat voor elkaar??[/quote]\n\nSerieus?... even choqueren? Een vleesetende bacterie.... Echt waar. Doodziek van geweest... letterlijk, maar toch herstelt. Onkruid vergaat niet.\n\nEn ja Richt met gitaarspelen heb je eigenlijk ook je pink nodig, maar niet persé. \nMet de hand waarmee je de noten maakt op de hals (je zet je vinger op de snaar), gebruik je veelvuldig de pink... Maar ... pianospelen doe je ook met 10 vingers en toch kan het met minder... Dat is ook zo met gitaarspelen... je kunt jezelf wel alternatieve grepen leren...
Link naar reactie
[quote=reintje;335514]Serieus?... even choqueren? Een vleesetende bacterie.... Echt waar. Doodziek van geweest... letterlijk, maar toch herstelt. Onkruid vergaat niet.\n\nEn ja Richt met gitaarspelen heb je eigenlijk ook je pink nodig, maar niet persé. \nMet de hand waarmee je de noten maakt op de hals (je zet je vinger op de snaar), gebruik je veelvuldig de pink... Maar ... pianospelen doe je ook met 10 vingers en toch kan het met minder... Dat is ook zo met gitaarspelen... je kunt jezelf wel alternatieve grepen leren...[/quote]\n\nJemig.. :S..\n\nMag ik ook vragen hoe je aan zo\'n bacterie komt? Vakantieland? Kan me eerlijk gezegd niet echt voorstellen dat je zo\'n bacterie in NL kan oplopen.
Link naar reactie
Echt wel... en daar hoef je niet eens een viespeuk voor te zijn...\nWees maar gerust... het is een zeldzaam fenomeen.\nIn mijn geval was het een gewone huidbacterie (streptococcus pyogenes), die hebben we allemaal bij ons, maar die levensgevaarlijk kan worden als aan een aantal criteria wordt voldaan. De infectie is bij mij ontstaan in een klein, heel diep wondje, dat niet bloedde.... en kreeg de kans omdat mijn afweersysteem op dat moment niet goed functioneerde.
Link naar reactie
[QUOTE=Richt;335510]ik heb ook geprobeerd gitaar tespeelen maar er komt niet veel goeds uit :p \r\nben je btw je pink ook nodig bij een gitaar? want dan kan ik het met mijn 2 kromme pinken wel vergeeten :lol:[/QUOTE]\r\nLinkerpink is wel erg nuttig voor veel accoordgrepen, maar er bestaan veel speeltechnieken; de weergaloze zigeunergitarist Django Reinhard raakte 2 vingers kwijt bij een woonwagenbrand en ontwikkelde \"dus\" een totaal eigen speeltechniek.\r\n\r\nTrucje voor \"snel instappen\" (maar niet aan een leraar doorvertellen want die gedogen zelden zulke goddeloosheid):\r\n\r\n- oefen ZONDER WIJSVINGER zoveel mogelijk afgeleiden van het A-accoord aan het einde van de hals (A, A6, A7, A9, Am, Am6, Am7, Am9 ....)\r\n- nu kun je door SCHUIVEN en daarbij de wijsvinger als vervanger van de brug over alle 6 snaren aanknijpend, alles al aardig meespelen want ieder hok is een \"halve\" toon hoger.\r\n- leer vervolgens ook van het E- accoord, ook aan het einde van de hals en ZONDER WIJSVINGER, zo veel mogelijk varianten (E, E6, E7, E9, Em, Em6, Em7, Em9 ....) en ga ook in deze reeks aan het schuiven\r\n- ga vervolgens, hoe het maar het beste uitkomt, gewenste accoorden uit beide elkaar ongeveer 50% overlappende reeksen pakken zodat je veel minder hoeft te schuiven\r\n\r\nDit heet \"barree spelen\"\r\n\r\nLet goed op met tellen, want de \"brug\" aan het lange einde van de gitaarhals staat als \"vak NUL\" dus vaak zit er bij het opschuiven een \"leeg vak\" tussen je wijsvinger (barree, barre) en de andere vingers.\r\n\r\nNatuurlijk tussendoor veel \"afkijken\" van spelers met meer ervaring en ook ideeën opdoen uit boekjes; het maakt niet uit hoeveel maniertjes en grepen je door elkaar in je denkdoos gooit, je gehoor helpt je vanzelf om tot een ordening te komen (die zelden voor 2 mensen eender uitpakt máár als het goed klinkt heb je àltijd gelijk, dat is juist het leuke van muziek).\r\n\r\n\"Blues\" (12-matig schema, ook boogie-woogie) wordt veel miskend en meestal met 3 accoordjes afgeragd, met inbegrip van een in de laat-40-er jaren typisch door Nederlanders bedachte [b]\"eetbare fout\"[/b] en omstreeks 1960 overgenomen door minstens 2 technisch niet al te beste maar wel beroemde Amerikaanse gitarist/zangers, om beslist niet méér accoorden te hoeven gebruiken dan 3, bijvoorbeeld in toonaard G:\r\n\r\n16 slagen G\r\n8 slagen C\r\n8 slagen G\r\n[b]4 slagen D7\r\n4 slagen C[/b]\r\n8 slagen G\r\n\r\nNa 2-3 rondjes herhalen druipt zo echt wel de verveling uit enigszins geoefende oren.\r\n\r\nOmstreeks 1961 leerde een jazz-pianist mij een (niet het enige, maar onder jazzici veel toegepast) schema waarme je een zanger of andere solist lekker \"uit zijn dak kunt jagen\":\r\n\r\nAlles 4 slagen en ( ) màg \"erbij\" maar hoeft niet::\r\nG(maj7) - Am(7) - Bm(7) - G7\r\nC(maj7) - Cm(7) - Bm(7) - E7\r\nA(m)(7) - D7 - \r\nG(maj7) - G(maj7)\r\n\r\ninplaats van die laatste G-regel, ook mogelijk:\r\n- om daana in G te herbeginnen, steeds 2 slagen, G - E7 - A7 - D7\r\n- om af te sluiten, steeds 1 slag: G - G7 - C - Cm - G - D7 - G - G7 ~~~~~\r\n\r\nVerder een niet al te moeilijk \"kunstje tussendoor\": overal waar een \"gewoon 7-accoord\" staat en er is \"tijd\", een voorslag geven met het mineur (m) accoord van 1 hele toon lager (of het 6-accoord van een halve toon hoger, dat heet een \"parallel\". \r\n\r\nGoed, ik ben geen leraar (rot-spelling, \"leeraar\" vond ik veel mooier en waarom ook niet, we schrijven toch ook \"heelal\"?) en ook op geen stukken na vergelijkbaar met een beroepsmuzikant, hoefde mij dus mooit van iemand iets aan te trekken en begon met vooral de Lekkere Beetjes op te pakken om alleen maar, met veel eigen pret, zo snel mogelijk op niveau \"bruikbaar\" te geraken.\r\n\r\nIk heb een pakje op Yousendit gezet, het kan enige malen en binnen weinig dagen worden gedownload, met daarin een paar korte opnamen die ik met gitaar maakte om (her)installatie en progs zoals Movie Maker en Windows Media Encoder (die zit in XP, schijnt bijna niemand te weten, zoek maar eens goed!) en natuurlijk microfoon en webcam te testen. Iedere keer weer schaam ik mij diep als ik een èchte muzikant tegenkom, maar tamelijk vaak mag ik toch wel even meedoen en .... ik heb er (gelukkig) ook wel gehoord die het slechter deden ....\r\n\r\n[url]http://download.yousendit.com/ABB7AA080C1F67A1[/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...