Ga naar inhoud

Ati Radeon 9800 XL driver werkt niet met nieuwe games


Aanbevolen berichten

Ik heb een PC van de Aldi, MD 8080 XL met daarin een door medion gefabriceerde ati radeon 9800 XL (128mb) videokaart. Dit is eigenlijk een aangepaste 9800 (dus geen PRO). Het schijnt ook dat medion de kaart zo gemaakt heeft (voeding gaat via AGP-slot) zodat de kaart alleen op dit moederboard past. Mijn probleem is het volgende:\r\nAlle spellen werken perfect met de standaarddriver die ik heb behalve nieuwe games (bv. NFSU2 (geeft wit flikkerend beeld met anti-alias), Half Life 2(herkent de videokaart niet)). Als ik de nieuwe catalyst download werken deze spellen perfect. Maar de eigenschappen voor beeldscherm geven nu niet aan dat ik een 9800 XL heb, maar een 9800 PRO. Dat vind ik natuurlijk niet erg :-) , maar het gevolg is dat het regelmatig voorkomt, dat tijdens het spelen van games opeens het beeld stoort. Door het scherm lopen dan opeens allemaal willekeurig gekleurde lijntjes (een groot rasterwerk) en alles flikkert. Het zou kunnen zijn dat de driver die medion bij de pc heeft verstrekt, de stroomtoevoer via het AGP-slot regelt en dat dat met de nieuwe catalyst drivers van ATI gaat storen. \r\n\r\nWie kan mij daar meer duidelijkheid over geven?\r\nKan ik soms een speciale ati radeon 9800 [u]XL[/u] driver downloaden?\r\n\r\nP.S. De meeste problemen met de oude driver en nieuwe games, zijn de herkenning van de videokaart en anti-aliasing
Link naar reactie
Nee, als je een verkeerde driver instaleerd kan het niet zo zijn dat deze je kaart beschadigd, hij verhoogd je clocksnelheid natuurlijk niet automatisch.\r\nWel zou het eventueel kunnen dat de driver niet compatible is met je kaart, maar dan is het een kwestie van gewoon even de oude drivers weer installeren.\r\n\r\nGa ook eens naar medion.de, het zou best kunnen dat er inmiddels een nieuwe driver voor de 9800XL is (was het niet xxl trouwends?)
Link naar reactie
Kan je niet een ander videokaart proberen, naar 1,5 jaar heb je toch geen garantie meer op de computer? :-P \r\n\r\nJe kan tegenwoordig voor weinig een goed AGP kaart kopen. Ga dan voor de Pro of XT versie van ATI of de 6600 GT van nividia.......\r\n\r\nJe kan ook de oudere versie van de ATI 9600 kopen want daar draaide bij mij wel HAlfLife 2 en Doom 3 op.......\r\n\r\nJe kan het in iedergval proberen toch :-D \r\n\r\nKaleKopHagenees
Link naar reactie
Bij ATI kaarten, moet je eerste de oude drivers, in configuratiescherm en software, de oude drivers verwijderen. Daarna opnieuw opstarten en de nieuwe driver installeren. Het is meestal een .exe bestand, dus de melding nieuwe hardware gevonden bij het opstarten negeren. Nadat je de nieuwe driver heb geïnstalleerd, opnieuw opstarten en dan installeerd hij hem volledig.\r\nNa 1,5 jaar moet de kaart het natuurlijk nog doen.\r\nEr zijn onderdelen in je computer die zelfs 5 jaar gerantie hebben.\r\nDe kaart meestal 2 jaar.\r\nDe ATI9800 is beter dan de ATI9600.
Link naar reactie
Op mijn PC zit 3 jaar korting dus dat zit wel goed, maar ik ga geen nieuwe videokaart kopen, deze is goed genoeg. Inmiddels vertoont hij weer kuren en heb ik maar weer de oude 9800 XL driver van medion geinstalleerd. Hij doet het weer goed, maar helaas nog steeds niet anti aliasing. Ik zal er maar mee moeten leven.... totdat medion met een nieuwe driver komt natuurlijk. :^)
Link naar reactie
Bedankt voor jullie tips, maar ik heb het probleem en de oplossing al gevonden. Het is iets met de combinatie tussen mijn videokaart en mijn tft scherm. Dat tft scherm kan dus niet op 75Hz lopen, maar alleen op 60Hz anders gaat hij flippen. Nieuwe spellen als NFSU2 en half life 2 zetten automatisch je refresh rate van je scherm op 75Hz en daar ging het dus fout. Ik heb nu de nieuwste catalyst drivers (Verwijderen via configuratiescherm gaat trouwens prima) en ik heb de instellingen van de spellen aangepast zodat refresh rate op 60 Hz staat en alles werkt weer perfect.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...