Ga naar inhoud

schijf formatteren werkt niet mee


Aanbevolen berichten

hallo iedereen, ik heb de laatste keer dat ik windows ging installeren, windows op een verkeerde partitie geinstalleerd... Toen had ik dus windows op mijn C en D partitie staan. Beide zijn precies dezelfde versies. nou zijn er een aantal dingen die me niet lekker zitten: 1. als ik mijn pc opstartte kreeg ik nooit een vraag welke windows ik wilde gebruiken 2. ik heb zojuist de C (de oude) partitie leeggehaald, dmv SHIFT + DELETE, omdat hij niet wilde formatteren Nu wil ik C nog eens formatteren (gewoon vanuit windows zelf) en er staat niets meer op. Als ik op STARTEN druk, krijg ik een waarschuwing dat ik alle applicaties moet sluiten die naar dit station gaan... MAAR ER STAAT NIETS MEER!!! hoe kunnen er dan applicaties naartoe gaan? en hoe kan ik dit station alsnog goed formatteren?
Link naar reactie
Hoewel je niks op C: zult zien staan, staat er wel degelijk nog iets op. Als je in Windows 'verborgen bestanden' aanzet in Mapopties zul je een paar bestanden zien staan (ntldr, ntdetect.com en boot.ini). Deze heeft Windows nodig om op te starten, en je kunt daarom C: niet vanuit Windows formatteren. De simpelste oplossing is booten vanaf CDROM voor een nieuwe installatie en kiezen om C: te formatteren als NTFS. Normaal gesproken zal setup een dualboot maken omdat de installatie op D: wordt gevonden. Dat kun je later vrij eenvoudig weer verwijderen. Vanuit de nieuwe installatie op C: kun je later wel D: formatteren.
Link naar reactie
[quote:37a6b588fb="Binary"]Hoewel je niks op C: zult zien staan, staat er wel degelijk nog iets op. Als je in Windows 'verborgen bestanden' aanzet in Mapopties zul je een paar bestanden zien staan (ntldr, ntdetect.com en boot.ini). Deze heeft Windows nodig om op te starten, en je kunt daarom C: niet vanuit Windows formatteren.[/quote:37a6b588fb] zover was ik zelf ook al, dat had ik allemaal al verwijderd... [quote:37a6b588fb="Johnny123"]Vanuit de windowsinstallatie op D: het C:-station formateren vanuit de commandshell (cmd intikken bij Uitvoeren) Dan de verwijzing naar de oude XP versie op C: verwijderen uit boot.ini. Hoe dat moet is wel in de FAQ terug te vinden van Windows[/quote:37a6b588fb] ik heb nu gewoon dus heel C leeg gehaald, en de pc gereset, nu BEGINT hij wel met formatteren (gewoon vanuit Deze Computer enz), en dan is hij bijna klaar, krijg ik alsnog de waarschuwing dat hij het niet kan... windows opnieuw installeren heb ik op dit moment ff geen zin in, heb toetsweek, en niet zomaar 2 uurtjes de tijd
Link naar reactie
Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Als je die bootbestanden van C: verwijderd hebt, dan zou de PC helemaal niet meer op moeten kunnen starten. Je zou dus gewoon niet in Windows moeten kunnen komen, laat staan C: formatteren. Als dat toch niet zo is, dan is er iets anders aan de hand en is je verhaal niet compleet. Maar mij is dan onduidelijk wat nou eigenlijk je bedoeling is als je toch geen tijd hebt om een herinstallatie uit te voeren.
Link naar reactie
in me eerste post staat: ik heb mijn OUDE windows op de C schijf... tijdje geleden wilde ik windows opnieuw installeren, heb ik die perongeluk op de D schijf neer gezet... de reden waarom ik windows opnieuw ging installeren, was omdat mijn pc ineens zei dat ik geen windows meer op de pc had staan!!! IK GEBRUIK NU DE WINDOWS OP DE D schijf. als ik de pc opstart, VRAAGT HIJ NIET welke van de 2 WinXP hij moet gebruiken! nu heb ik DE OUDE WINDOWS verwijderd (die op de C schijf stond, en niet DOOR MIJ gebruikt werd) en nu kan ik deze alleen niet formatteren! snappen we het weer? :wink:
Link naar reactie
Als jij vindt dat je even hoog van de toren moet blazen, dan ga je maar lekker je gang. Maar dat verhaal gaat er toch bij mij niet in, want de C: is en blijft in jouw verhaal de primaire actieve partitie. En die zal altijd de bootbestanden bevatten om op te kunnen starten. Formatteren hiervan zal het opstarten van Windows verhinderen. En dus is de situatie niet zoals jij hem schetst. Snap jij het wel??
Link naar reactie
De Schaduw zei het al: Hier klopt iets niet !!!! Wie kent die oude Havanks nog? Pure nostalgie! Maar ik ben volledig eens met Binary. Windows kan uitsluitend starten van de [u:75a2f4ce20]eerste[/u:75a2f4ce20] [u:75a2f4ce20]primaire[/u:75a2f4ce20] partitie van de [u:75a2f4ce20]eerste[/u:75a2f4ce20] harde schijf. Dus helemaal leeg (incl. MBR nog wel) kan die C-partitie gewoon niet zijn. Ik stel voor dat je de pc start vanaf de XP-CD en daarvandaan de C-schijf formateert, dan gaat het zeker lukken. En daarna zal het je ook meteen duidelijk zijn waarom het vanuit Windows zelf niet wil. Windows beschermt namelijk z'n kritische systeembestanden. Succes !!! Gr, Jim
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...