Ga naar inhoud

Wat is het stroomverbruik van een Asus X54H-laptop en AsRock-computer?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het volgende. Ik heb een ASUS X54H-laptop. Die staat alleen aan als ik hem wil gebruiken. Maandelijks staat hij zo'n 100 uur aan (in gebruik). Mijn schoonvader heeft een minicomputer (AsRock, http://www.asrock.com/nettop/overview.nl.asp?Model=ION%20330. Er zit een ssd-schijf in.) Deze minicomputer is aangesloten op een 19 inch-scherm. Hij heeft beide apparaten continu op standby (dag en nacht) staan en laten we zeggen dat hij de apparatuur maandelijks ook zo'n 100 uur actief gebruikt. Nu zegt mijn schoonvader dat dat in totaal niet veel meer stroom verbruikt dan mijn laptop. Zou iemand bij benadering kunnen schatten wat het verbruik van beide is? Ik overtuig hem graag van zijn ongelijk. Of heb ik het zelf mis?
Link naar reactie
  • 1 maand later...
Met de gegevens die je geeft, is het een beetje koffiedik kijken. Als de laptop uitstaat bijvoorbeeld, zit de oplader dan nog wel of niet in het stopcontact? Welke monitor is het? Het verbruik in aan en standby kan per monitor verschillen natuurlijk. Stel dat: De Asus gemiddeld 40W verbruikt, en als hij niet in gebruik is de stekker uit het stopcontact wordt gehaald. Dan krijg je 40*100=4000W per jaar verbruik. De Ion 330 verbruikt in standby 3W en in gebruik ongeveer 40W. Het beeldscherm in standby 1W en in gebruik 25W (dit schat ik, omdat ik niet weet welk type/merk het is). Samen dus 65W in gebruik en 4W in standby. Dan komt gebruik dus op 4W*(8760-100 uur)= 34640W standby en 65W*100=6500W verbruik als hij aan staat. De Ion is dus 41140-4000=37140W onzuiger op jaarbasis als de laptop buiten gebruik uitstaat. Maarrr, 37140/8660=4.3W zou dan het maximale standby gebruik van de laptop mogen zijn als je de stekker in het stopcontact laat zitten. Dat haalt een geschakelde voeding waarschijnlijk niet, tenzij hij aan het opladen is... Meten is dus weten. Maar goed, 37kWh per jaar kost je nog ongeveer 70 eurocent per maand voor je schoonvader, zal geen bloed uit lopen denk ik :-)
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...