Ga naar inhoud

20 gb hd geinstaleerd nu in een keer 2gb over


Aanbevolen berichten

Ik had een pc samengesteld voor de verkoop met een 20 GB hd. Deze HD had ik eerst getest in mijn eigen pc, geformateerd en weer uitgebowt. Ik heb deze HD in de nieuwe pc gebouwd en win XP prof met sp2 geinstaleerd alles getest en alle onderdelen functioneerde prima. Toen de eerste koper kwam deed alles het prima, maar de man had geen intresse, dus dat ging over. De tweede klant had wel intresse, dus alles opgeboud en een draaiend systeem laten zien. Tot zover "NOG" alles oke, toen de man de configuratie bekeek was hij tevreden, maar toen hij de eigenschappen van de HD opvroeg bemerkte ik dan de harder schijf op eens nog maar 2GB was, en ik kon veder ook niets vinden. Dus uit gebouwd en in mijn eigen pc ingebouwd en gecontroleerd en ook hier had ik maar 2 GB. Wat is hier het probleem, gaarne een oplossing. met vriendelijke groet. G.Bos
Link naar reactie
Ik zou m'n hardeschijf doorzoeken op alles (dus zoeken *.* ook in verborgen mappen en systeem bestanden) Je krijgt dan een overzicht met ca 15.000-20.000 bestanden. Als je het sorteert op grootte kan je welicht achterhalen welke bestanden het meeste gebruiken. Er zijn ook tooltjes welke dit grafisch kunnen weergeven, moet je ff google gebruiken.
Link naar reactie
Er staat niets geinstaleed op deze harde schijf ik heb win verwijderd. In mijn eigen pc geeft de HD in het bios 20 GB aan maar in windows 2 GB ook naar het formateren blijft het zelfde.....................???? Ik weet het niet, mischien nog meer ideen, ik houd mijn aanbevolen. Vriendelijke groet. G.Bos
Link naar reactie
Zit er niet zo'n limit capacity jumpertje op je schijf? (meestal zit dit naast de ruimte van de ide kabel en de master slave jumpertjes) Als je 'm nou eens onder windows XP partitioneerd (de partitie weg gooien en dan opnieuw aanmaken) Rechtsklikken op deze computer-> Beheren -> Schijfbeheer -> Goede schijf kiezen :) -> Patitie verwijderen en dan opniew alle beschikbare ruimte toewijzen -> Opnieuw opstarten ->formatteren Wellicht dat er met fdisk wat fout is gegaan.
Link naar reactie
In Schijfbeheer kijken is prima, maar in Windows de partitie verwijderen waarop Windows zelf staat geïnstalleerd lijkt me niet zo'n goed idee. En dat vindt Windows vast ook niet goed. Wel kun je hier de ongepartitioneerde ruimte gebruiken om een extra partitie aan te maken. Of je kunt opnieuw Windows installeren door vanaf de WinXP CDROM te booten, partitie verwijderen en dan een nieuwe partitie te maken van de volledige schijfgrootte.
Link naar reactie
Deze harde schijf zit NU als slave geinstaleerd in mijn eigen PC. Hij is gewoon onder wind xp geformateerd dus gewoon als NTFS. Er zit geen limit capacity jumpertje op aleen voor master en slave. Ik heb hem onder windows XP partitioneerd..............Rechtsklikken op deze computer-> Beheren -> Schijfbeheer -> Goede schijf kiezen -> Patitie verwijderen en dan opniew alle beschikbare ruimte toewijzen -> Opnieuw opstarten ->formatteren Al de door jullie aangegeven opties heb ik nu doorlopen en het probleem blijft. Ik denk als jullie veder geen oplossing hebben dat ik deze HD maar moet afschrijven. Als jullie nog een idee hebben hoor ik het graag, anders alvast bedankt. Met vriendelijke groet G.Bos
Link naar reactie
En what about Fdisk?20 Gig schijfje gaat perfect met Fdisk.Rechtstreeks uit de F.A.Q Een nieuw begin Tip 30 Een primaire partitie maken. Start weer F-Disk met de ondersteuning voor grote harde schijven. Kies dan optie 1, “DOS-partitie of logisch station maken”. Kies vervolgens voor “Primaire DOS-partitie maken” en wacht tot F-Disk de harde schijf heeft gecontroleerd. De volgende vraagt, betekent of u de gehele harde schijf als één partitie wilt gebruiken. Dat wilt u nou net niet. Kies daarom Nee en bevestig met Enter. En wacht weer. Daarna kunt u aangeven hoe groot u de primaire partitie wilt maken. Dit is afhankelijk van de grootte van de harde schijf in zijn geheel, probeer minimaal 1 GB ervoor vrij te maken en toch 1 GB over te houden voor de andere partities. Geef de grootte in door éénmaal op Backspare te drukken en dan de grootte in te typen. Bevestig met Enter. F-Disk zal nu melden dat “de primaire DOS-partitie is gemaakt”.Druk nu op ESC om terug te keren naar het opstartmenu. Tip 31. Een uitgebreid station maken U bent nu terug in het eerste menu van F-Disk. Kies wederom optie 1, “DOS-partitie of logisch station maken” door op Enter te drukken. Kies dan voor optie 2, het maken van een uitgebreide partitie. Wederom moet u wachten als F-Disk de vrije ruimte op de harde schijf controleert. Nu kunt u de grootte opgeven van de uitgebreide partitie. Let op, neem hier de maximale omvang! Druk dus alleen op Enter en laat F-Disk zijn werk doen. Als de uitgebreide DOS-partitie is gemaakt, drukt u op ESC om terug te gaan naar het openingsscherm. Tip 32. Logische stations definiëren F-Disk meldt nu zelf dat er in de uitgebreide partitie nog geen logische stations zijn gemaakt en geeft de maximale omvang. Daar gaat u niet mee akkoord, want u wilt niet één maar twee partities maken. Druk dus op Backspace om de standaard waarde te verwijderen en geef de ruimte die u wilt gebruiken, bijvoorbeeld 500 MB. Als het eerste logische station gereed is, biedt F-Disk u wederom automatisch aan een tweede logisch station te maken, en ook noemt het programma de maximale omvang. Daar bent u mee akkoord. Bevestig met een druk op Enter. Nu is “alle beschikbare ruimte in de uitgebreide DOS-partitie” toegewezen, druk op ESC om door te gaan. Tip 33. Actieve partitie kiezen Nu moet u nog een actieve partitie kiezen. Dit is de partitie waarvan u wilt opstarten. Kies: 2 en geef vervolgens het nummer van de partitie waarmee u wilt opstarten. Dit is de primaire partitie C: en dus geeft u het nummer 1 en bevestigt dit met Enter. Tip 34. Even kijken of alles is gelukt F-Disk biedt ook de mogelijkheid alleen even te kijken naar welke partities er op een systeem aanwezig zijn. Kies daartoe vanuit het opstartscherm voor optie 4 “Partitie gegevens weergeven” en daarna voor “Ja” om de logische stations in de uitgebreide partitie te zien. Druk daarna TWEEMAAL op ESC om F-DISK af te sluiten en terug te keren naar de DOS-Prompt. Tip 34. Opnieuw opstarten! Nu u alle partities heeft gemaakt zoals u ze hebben wilt, moet u de computer opnieuw opstarten om de veranderingen ook in het systeem door te voeren. Laat de opstartdiskette in het diskettestation en schakel de pc handmatig uit en weer in. Boot nu met ondersteuning voor de cd-rom. Tip 35. Nieuwe partities formatteren Wacht tot de DOS-prompt is verschenen. Het is weliswaar niet altijd nodig, maar om problemen later te voorkomen is het toch slim voor u begint met het installeren van Windows de zojuist gemaakte partities te formatteren. Type daarom achter de prompt het commando: “format c:” (met de dubbele punt!) en druk op Enter. U krijgt dan een waarschuwing dat formatteren alle informatie van station C: zal verwijderen, geef echter door het indrukken van de letter J en vervolgens een druk op Enter aan dat u wel wilt doorgaan met formatteren. Wacht daarna tot het formatteren gereed is. Tip 36. Geef een goede volumenaam Iedere partitie heeft behalve een stationsletter zoals C of D ook een naam. Een volumenaam. Die kunt u opgeven na een formattering. Het programma Format vraagt u dan een Volumenaam in te voeren. Kies een goede naam voor partitie C: en voer deze in, bijvoorbeeld “Windows” of “Bootpart”. De naam mag maximaal 11 letters lang zijn en geen vreemde tekens bevatten. Bevestig met een druk op Enter. Tip 37. Formatteer de andere partities Nadat u nu partitie C: heeft geformatteerd, moet u ook de andere partities formatteren. Dit doet u door het commando format te geven achter de DOS-prompt, gevolgd door een spatie en de stationsletter met een dubbele punt erachter. Bijvoorbeeld: Format D: gevolgd door Enter. Doe dit ook voor station E: en geef beide goed klinkende Volumenamen zoals Rommel (D) en DATA (E). Nu is alles klaar om Windows opnieuw te installeren.
Link naar reactie
Je zou eens kunnen proberen de schijf low level te formateren. Kijk even op http://www.madboot.com/ Hiermee kun je een flop maken waarmee je dit kunt doen. Ook als een schijf met NTFS geformateerd is. Dit duurt wel een paar uurtjes. Probler de schijf dan met FDisk opnieuw in te delen te te formateren. Dan Win XP er weer op. Heeft bij mij geholpen om een 20 Gb HD die niet meer normaal geformateerd kon worden weer in lucht te helpen. Suc6
Link naar reactie
[quote:06cb3c0335="MGSpecial"]Dit is afhankelijk van de grootte van de harde schijf in zijn geheel, probeer minimaal 1 GB ervoor vrij te maken en toch 1 GB over te houden voor de andere partities. Geef de grootte in door éénmaal op Backspare te drukken en dan de grootte in te typen. Bevestig met Enter. ...[/quote:06cb3c0335]Huh, ik hoop dat dit niet verwarrend is voor de vraagsteller. 1GB??? Begin nou eens met 8 of 10GB ... Belangrijk is te kiezen voor FAT32, bij Fdisk de vraag met Ja beantwoorden .... Zelf zou ik de oude partitie weggooien (denk wel aan je backup als dat nodig is ...). Maar als eerste zou ik gewoon kijken wat Fdisk er zelf van vind.
Link naar reactie
[quote:9671344ee5="Hans.Vosman"][quote:9671344ee5="MGSpecial"]Dit is afhankelijk van de grootte van de harde schijf in zijn geheel, probeer minimaal 1 GB ervoor vrij te maken en toch 1 GB over te houden voor de andere partities. Geef de grootte in door éénmaal op Backspare te drukken en dan de grootte in te typen. Bevestig met Enter. ...[/quote:9671344ee5]Huh, ik hoop dat dit niet verwarrend is voor de vraagsteller. 1GB??? Begin nou eens met 8 of 10GB ... Belangrijk is te kiezen voor FAT32, bij Fdisk de vraag met Ja beantwoorden .... Zelf zou ik de oude partitie weggooien (denk wel aan je backup als dat nodig is ...). Maar als eerste zou ik gewoon kijken wat Fdisk er zelf van vind.[/quote:9671344ee5] Zo staat het vermeld in de FAQ.Ik zou zelf voor minimaal 5GB gaan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...