anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Ik probeer op een nieuwe comp. met abit NF-7S bord XP te installeren op een S-Ata schijf (samsung). Tijdens installatie vraagt windows om op F6 te drukken en dan via floppy de s-ata controller driver te installeren (bekend probleem en is hier al vaker behandeld). Echter.... ik heb 2 verschillende floppy-drives gebruikt (waarvan 1 werkend uit een ander systeem) en 5 verschillende kabels, niets werkt. Denk dus een kapotte floppy drive controller op het mobo te hebben. Toen besloten om XP eerst op een P-Ata schijf te zetten (dat lukte), vervolgens de S-ata driver te installeren (lukt ook), S-Ata schijf netjes te formateren en partitioneren met Partition Magic (gaat helemaal goed, XP herkend de nieuwe partities normaal). Nu wil ik XP installeren vanuit een werkend systeem op de eerste partitie van de S-Ata schijf. Maar dat werkt dus niet! Wie weet hier een oplossing voor? XP wil zichzelf steeds op de C-schijf zetten. Naar aanleiding van de FDC nog even het volgende: als ik in het bios FD-A en/of FD-B activeer en Search FD by startup selecteer oid, krijg ik bij het opstarten "floppy drive failed (80)". Da's uiteraard normaal als de controller stuk is, maar werkwaardig start de computer dan niet op. Het geheugen gaat naar 400 Mhz ipv 333, hij kan het geheugen niet vinden, en/of geeft de foutmelding over het veranderen van de processor of processor not (properly) installed. Zodra ik alle settings voor de floppies uitschakel is het probleem weer over. Wie herkend dit probleem? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Als je die SATA schijf in een ander systeem hangt om er ff Windows op te zetten, en dan weer terug stopt in je systeem. Dan gaat het niet werken. Dit i.v.m. dat-tie dan een andere chipset ziet. Dus dat lijkt me niet zo een goede oplossing. Wat betreft je andere probleem. Heb je al geprobeerd het BIOS te resetten. En heb je de batterij al opgemeten? Probeer dat eens. Dat wil namelijk ook weleens zulke problemen opleveren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Dat denk ik ook niet. Maar zou het mogelijk zijn gewoon een image te maken van de c-schijf en deze op de s-ata schijf te zetten en dan de p-ata schijf los te halen? Ik kan eventueel de p-ata schijf laten zitten, het is zelfs mogelijk om die via een serillel connector op de s-ata aansluiting te zetten, maar dit was uiteraard niet de bedoeling. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 [quote:10a7618330="its-me"]Dat denk ik ook niet. Maar zou het mogelijk zijn gewoon een image te maken van de c-schijf en deze op de s-ata schijf te zetten en dan de p-ata schijf los te halen? Ik kan eventueel de p-ata schijf laten zitten, het is zelfs mogelijk om die via een serillel connector op de s-ata aansluiting te zetten, maar dit was uiteraard niet de bedoeling.[/quote:10a7618330] Als het om een installatie gaat die op dezelfde PC gemaakt is dan moet dat gaan lukken. Alleen zorg er wel voor dat de SATA controller geactiveerd is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Ik ga het in ieder geval vanavond nog even proberen. De SATA controller werkt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juli 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juli 2005 Met dank aan PCMagazine, die deze maand gratis een volledige versie van Acronis True Image bij het blad gaf (sorry voor de reclame, maar ik koop wel eens een blad los als er goede software bij zit). Ik heb een image van de c-schijf gemaakt en deze op de sata schijf geplaatst. Toen de computer uit, pata schijf loskoppelen en opnieuw opstarten. Probleem opgelost, bedankt voor het meedenken en een handige tip voor mensen met een soortgelijk probleem. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen