Ga naar inhoud

win98 op laptop zonder floppy drive


Aanbevolen berichten

Ik heb een laptop waar nu win xp op staat. Dat wil ik er af hebben en er win98 op zetten. Probleem is dat de cdrom geen autorun kent. Op de laptop zit geen floppy drive, dus dat is geen optie. Xp laat win98 niet toe te installeren, omdat win98 (uiteraard) een oudere versie is dan xp. Is het toch mogelijk om win98 geinstalleerd te krijgen?
Link naar reactie
[quote:c99cbff3a4="gerben"]Je kunt ook de installatiebestanden van de cd naar de harddisk kopiëren (win98 dir op de cd). Vervolgens met deltree de overige directories weghalen. Als je een tweede partitie op de schijf hebt, kun je ook daar die install dir op zetten, en vervolgens de c: formatteren met format c: /s.[/quote:c99cbff3a4] C formatteren gaat niet...krijg meldingen dat c nog in gebruik is (dat is het natuurlijk ook...).
Link naar reactie
De aandacht er blijkbaar niet bij. Als er xp op staat, lukt rebooten naar dos inderdaad niet. Kun je wel booten vanaf de XP cd? Want dan kun je die er gewoon in doen, de schijf formatteren in fat32, en vervolgens de installatie van xp afbreken. Maar dan is de harddisk nog niet bootable. Het lijkt me dan toch het slimste, eerst een win98se bootable cd te regelen, en kijken of je daar wat mee kunt. Als je een usb stick bootable kunt maken, is dat ook een idee. Op een 128MB stick kun je win98se installatiedir namelijk wel kwijt.
Link naar reactie
Heeft je laptop meer dan een partitie? Dan zou je de installatiebestanden van WIN 98 in een map op de partitie kunnen zetten waar XP niet op staat. Vooropgesteld dat die FAT32 is of gemaakt kan worden. Dan is het voldoende om een bootable CD of USB stick partitie te maken van waaruit je kunt starten en navigeren naar de WIN 98 map en naar de submap met setup.exe. Dan intikken setup.exe en een return geven. Waarschijnlijk is het handig eerst met de XP CD de XP partitie FAT32 te formatteren. Ik weet niet of je een image van de WIN 98 installatieflop kunt gebruiken voor de bootable CD. daar staan namelijk gecomprimeerde bestanden op. Toevoeging: sommige programma's staan op een bootable CD. Als je daarmee opstart en het programma afsluit en er CD ROM drivers op staan kun je van daar uit navigeren naar de juiste map. Dat werkt niet met Partition Magic 8 maar bv. wel met Fixit utilities 4.
Link naar reactie
In aansluiting op het vorige. Het eenvoudigste is een opstartbare CD te maken van een bestaande iso image. Bv. Ultimate Boot CD van http://www.ultimatebootcd.com/ Download bv. van http://www.winboard.org/ Ga naar downloads in het linkerpaneel en kies Ultimate Boot CD v3. Het is een exe file van ca. 80 MB. Dubbel klikken pakt hem uit naar een iso image waarvan je dan de CD kunt branden. Daarvan start je op en als dat gebeurd is kies je eerst F6 en daarna F1. Dan kun je naar de partitie op je C schijf navigeren, waar je windows installatie files staan. De schijf bevat een groot aantal programma's, o.a. Ranish partition manager, waarmee je partities kunt aanmaken, verwijderen, etc. Als je de CD onder Windows in je CD ROM stopt, krijg je een overzicht van wat er op staat met wat faq's etc.
Link naar reactie
...nieuw probleem Ik wil win98 installeren op een laptop met 1 GB aan RAM. Er staat nu niks geinstalleerd op die laptop. Hoe krijg ik win 98 daar dan op? Als ik nu zou installeren, dan krijg ik iedere keer een foutmelding, die het geheugenprobleem aangeeft (1 GB), dat kan win98 kennelijk niet aan.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...