Ga naar inhoud

IP Configuratie

Aanbevolen berichten

Bij [b:6f82404b69]ipconfig /renew[/b:6f82404b69] wordt simpelweg een nieuw IP adres gevraagd aan de DHCP server. Als er een probleem is met de netwerkverbinding zal dat tot niets leiden en krijg je een APIPA adres toegewezen. Een reboot zal Windows en alle bijbehorende drivers opnieuw starten, waardoor mogelijk een netwerkprobleem kan worden opgelost, waardoor de netwerkverbinding wel tot stand komt. Als je dus met ipconfig geen correct adres van de DHCP server krijgt, dan is een van de dingen die je kunt doen om te troubleshooten een reboot van de PC. Uiteraard moet je eerst via pingen kijken waar het probleem zit.
Link naar reactie
<<<Uiteraard moet je eerst via pingen kijken waar het probleem zit.>>> Tja, bij dat laatste ben ik wat minder snugger.... :oops: Ik start via de browser een diagnostisch progje dat bij 't modem behoort. Als daar alles "OK" is en IP Config geeft ook geen "verdachte items", dan betekent dit m.i. dat het "geen verbinding naar buiten" bij de provider ligt....(?)
Link naar reactie
Nou, niet helemaal. Een router bestaat immers uit twee netwerkkaarten, waarvan er een met je eigen netwerk is verbonden. Via deze nic kun je communiceren met de router en deze instellen. Deze kaart heeft een intern IP adres en kan als (interne) DHCP server functioneren. De naar buiten gerichte nic krijgt een (vast?) IP adres van de provider en is verbonden met het netwerk van je ISP. Stel dat je wel kunt communiceren met je router, dan wil dat alleen maar zeggen dat er tot en met de lokale nic geen probleem is. Dan kan het probleem nog steeds in de router of in de kabel van de router naar de splitter zitten (ik ga even uit van een ADSL verbinding). En zelfs de splitter of de kabel van de splitter naar het punt waar de telefoon op is aangesloten zou het probleem kunnen zijn. Al die punten zullen in principe gecontroleerd moeten worden als je geen verbinding krijgt. Nog even terug komend op je eerste vraag: een [b:c68a5e5ca3]ipconfig /renew[/b:c68a5e5ca3] zal dus waarschijnlijk alleen maar een nieuw IP adres van de DHCP server in je router vragen (dit zal dan uiteraard ook een intern adres zijn). Dit zegt in zo'n geval dus niks over de rest van de verbinding.
Link naar reactie
Even naar aanleiding van het verhaal van Binary dat op zich uitermate correct is natuurlijk, maar gaat het hier nou om een modem of om een router? Want dat maakt voor het hele verhaal toch wel een aanzienlijk verschil! Of heb ik onderweg iets gemist? Wat geeft ipconfig precies voor info terug bijvoorbeeld? Jim
Link naar reactie
Iedereen noemt tegenwoordig alles maar modems, maar dat is feitelijk onjuist. Een modem ([b:85e1c1018a]mo[/b:85e1c1018a]dulator/[b:85e1c1018a]dem[/b:85e1c1018a]odulator) is een apparaat dat een digitaal signaal omzet naar een analoog signaal (en weer terug), en wordt met name gebruikt om de PC aan te sluiten op een analoge telefoonlijn. Wat iedereen tegenwoordig ook een modem noemt (kabelmodem, ADSL-modem) is dus een [i:85e1c1018a]router[/i:85e1c1018a], namelijk een apparaat dat twee gescheiden digitale netwerken met elkaar verbindt, maar verkeer alleen selectief overzet. Op het moment dat lion zegt: [i:85e1c1018a]Ik start via de browser een diagnostisch progje dat bij 't modem behoort.[/i:85e1c1018a], weet ik eigenlijk wel zeker dat hij het over een router heeft, omdat ik geen modem ken dat via een browserpagina kan worden geconfigureerd. Nu heb ik niet de illusie om Nederland zover te krijgen dat ze de juiste term gaan gebruiken, dus laten we het verder maar voor wat het is.
Link naar reactie
<<<Op het moment dat lion zegt: Ik start via de browser een diagnostisch progje dat bij 't modem behoort., weet ik eigenlijk wel zeker dat hij het over een router heeft, omdat ik geen modem ken dat via een browserpagina kan worden geconfigureerd.>>> Binary, Mogelijk heb je gelijk in die zin dat een kabelmodem geen "modem" is in de ware zin van het woord. Echter, in 1 ding heb je geen gelijk: ik kan niets [u:9fe1a079ab]configureren[/u:9fe1a079ab], althans niet dat "modem". Wat ik wel kan is 'm [u:9fe1a079ab]uitlezen[/u:9fe1a079ab]; kijken hoe de performance is. Achter dit "modem" hangt een "echte" router; deze is uiteraard wel te configureren.....
Link naar reactie
Ik heb geen ervaring met kabelaanluitingen omdat ik zelf een ADSL-verbinding heb. Daarvan weet ik ook precies hoe dit werkt. Best mogelijk dat zo'n kabelmodem veel minder mogelijkheden heeft, dus daar zul je best gelijk in hebben. Misschien dat iemand met zo'n modem kan vertellen welke technische voorzieningen zo'n ding heeft. Waarschijnlijk dus beperktere dan een ADSL-modem, neem ik aan, maar ik ben benieuwd welke dat dan zijn, eigenlijk. Misschien zou het een 'ouderwetse' bridge kunnen zijn, die kunnen ook niks andere dan dataverkeer naar een gescheiden netwerk overzetten.
Link naar reactie
[b:d64e7f881b]Binary schreef[/b:d64e7f881b] [quote:d64e7f881b][b:d64e7f881b]Misschien zou het een 'ouderwetse' bridge kunnen zijn[/b:d64e7f881b][/quote:d64e7f881b] En dat bedoelde ik nou juist toen ik naar de precieze terugmelding van ipconfig vroeg. Geeft hij wel een IP-nummer terug en zo ja is dat er dan één uit de zgn. "private reeks", want dan is het inderdaad een modem/router en zit het probleem inderdaad in het externe deel van de verbinding. Of geeft hij helemaal geen IP-nummer terug maar zoiets als "Packet Loss 100%" want dan is er iets mis met de verbinding tussen pc en modem (router?), mogelijk DHCP-instellingen of zo? Mogelijkheid 3: hij geeft het IP-nummer van de ISP en dan is het inderdaad een "Bridge" en is er dus geen verbindingsprobleem op IP niveau maar moet er iets anders aan de hand zijn. Mogelijk met de DNS-instellingen van de pc. Ik bedoel maar: met de exacte omschrijving van het probleem van Lion is de evt. oplossing misschien ook wat gemakkelijker te bedenken. Gr. Jim
Link naar reactie
Ho! Even voor alle duidelijkheid: Ik heb geen probleem!! Ik startte dit draadje omdat ik geen flauw benul meer had wat een aantal functie knoppen in dat IP configuratie progje ook alweer voor doel / uitwerking hebben..... Maar goed: als ik WEL een probleem zou hebben (geen verbinding) dan is "mijn" diagnostisch progje (behorende bij het Thomson kabelmodem) meestal al voldoende of het probleem in mijn hardware zit (PC>router>kabelmodem), of dat de oorzaak bij de provider ligt...... Het IP configuratie progje is hierbij een handige aanvulling.....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...