Ga naar inhoud

Media Center Edition 2005 & PVR500 & GForce 4 Ti4400

Aanbevolen berichten

Ik overweeg op mijn Athlon XP 1700+ met 512 MB RAM met Windows XP Home te upgraden naar Media Center 2005. Zou het mogelijk te zijn deze [url=http://www.computerland.nl/index.php?page=producten&catid=401]MS Windows XP MediaCenter[/url] aan te schaffen in combinatie met een Hauppauge tv-kaart [url=http://www.computerland.nl/index.php?page=producten&catid=462]Hauppauge PVR500 Dual Tuner[/url] Uit [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=132162&highlight=mediacenter]deze discussie[/url] begreep ik dat dit toen nog niet mogelijk was. En is dit wel aan te bevelen in combinatie met een oude Asus V8440 GeForce 4 Ti4400. Deze videokaart staat namelijk niet in de [url=http://www.microsoft.com/windowsxp/mediacenter/partners/dfw/partnerlisting.mspx]Designed for Windows XP Media Center Edition 2005 Logo Partner List.[/url] Maar is een DirectX 9.0 compliant videokaart dan echt vereist? Volgens [url=http://www.microsoft.com/windowsxp/expertzone/chats/transcripts/05_0421_ez_mc.mspx]deze info van Microsoft[/url] voldoen zowel de cpu en de videokaart niet aan de minimum specificaties. Of heeft iemand hier wel een goede ervaring met Media Center 2005 op deze hardware. In [url=http://www.degroeneknop.nl/forum/index.php/topic,366.0.html]deze discussie[/url] heeft al wel iemand het geprobeerd met een Ti4400.
Link naar reactie
Waar het eigenlijk omgaat is dat het onderdeel Media Center werkt. Zonder dat onderdeel werkt het zo'n beetje als Windows XP (Home). De verschillen wil ik ooit nog eens napluizen. Nu zou het zo zijn dat ti4x00 serie wel grotendeels zou werken. Zelf heb ik echter geen ervaring met die videokaart. De Windows XP, dat is geen enkel probleem. De snelheid lijkt me overigens ook niet direct een probleem. Totdat je daadwerkelijk video gaat opnemen en weergeven. Sommige gebruikers claimen een zeer lage belasting. Zelf zie ik een 40% belasting op een XP2600. Voor een XP1700 kan dat net iets teveel worden omdat dat 70% oid gaat worden.
Link naar reactie
Mocht MediaCenter 2005 geen succes worden, dan kun je altijd nog overstappen op bv de combinatie WinXP + MediaPortal. Heb je geen gezeur met MediaCenter limitaties e.d. Ik moet daarbij meteen bekennen dat ik geen idee heb hoe dat de twee zich verhouden in functionaliteit, maar volgens mij is Media Portal redelijk uitgebereid. Het is iig gratis, dus zowieso de moeite waard lijkt me.
Link naar reactie
Wat de snelheid betreft. Volgens SiSoftware Sandra Lite Unicode (Win32 x86) Versie: 2005.2.10.50 is deze [code:1:94c1483cfd] <<< CPU Multi-Media Benchmark >>> -------------------------------------------------------------------------------- < Benchmark Resultaten > Integer x4 aEMMX/aSSE: 13226 it/s Float x4 aSSE: 14089 it/s < Test Status > Run ID: SCHAAKTESTPC2 op dinsdag 21 juni 2005 at 15: 45:39 NUMA Ondersteuning: Geen SMP Test: Geen Totaal Aantal Test Threads: 1 Multi-Core Test: Geen SMT Test: Geen 'Dynamic MP/MT Load Balance': Geen Processor Affiniteit: PP0 Rendered Image grootte: 640x480 < Processor > Model: AMD Athlon(TM) XP1700+ Snelheid: 1.48GHz Model Nummer: 1700 (geschat) Prestatie Rating: PR2142 (geschat) Type: Standaard L2 'On-board' Cache: 256kB ECC Synchroon, 'Write-Back', 16-way set, 64 byte line size < Chipset 1 > Model: ASUSTeK Computer Inc VT8366/A,VT8367 Apollo KT266/A,KT333 CPU to PCI Bridge 'Front Side Bus' Snelheid: 2x 134MHz (268MHz data rate) < Mogelijkheden > (W)MMX Technologie: Ja SSE Technologie: Ja SSE2 Technologie: Geen SSE3 Technologie: Geen EMMX - Extended MMX Technologi:Ja 3DNow! Technologie: Ja Extended 3DNow! Technologie: Ja HTT - Hyper-Threading Technolo:Geen < Prestatie Tips > Opmerking 5008: Om de benchmarks aan te passen, klikt U op Opties. Opmerking 5004: Synthetic benchmark. Mogelijk niet vergelijkbaar met 'real-life' prestatie. Opmerking 5006: Vergelijk alleen resultaten met de resultaten van de versie waarvan U gebruik maakt! Tip 2: Dubbelklik op een tip, wanneer deze is weergeven voor meer informatie over de tip. [/code:1:94c1483cfd] [quote:94c1483cfd="Hans.Vosman"]De Windows XP, dat is geen enkel probleem. De snelheid lijkt me overigens ook niet direct een probleem. Totdat je daadwerkelijk video gaat opnemen en weergeven.[/quote:94c1483cfd] Bedoel je ook weergeven van één tv-programma, of omdat het om een dual tuner gaat, om het weergeven van twee kanalen tergelijk? Omdat ik vandaag een hardware probleem heb vastgesteld op de pc, waarover deze topic gaat, zal ik eerst dat probleem proberen op te lossen, en eventueel posten in sub-forum Anders (hardware). In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe.
Link naar reactie
De kracht van MCE is gelijk de zwakte. De video stream(s) van de TV-kaart kan snel worden opgenomen (MPEG2 formaat). Levert op mijn systeem zo'n 5-10% CPU belasting op en dat is zeer weinig voor een MPEG2 opname. Het nadeel is dat voor de weergave die video stream(s) weer moeten worden omgezet, dat kast dus CPU kracht. Dan is er nog een verschil, die heeft met de FSB te maken. Voor een XP1700 is dat 133MHz. Ik heb gemerkt dat een XP2600 op een FSB van 133MHz daadwerkelijk minder presteert dan op 166MHz. Dankzij nforce2 moederbord kon ik de XP2600 anders klokken.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:b6827eaab2="jolo"] Omdat ik vandaag een hardware probleem heb vastgesteld op de pc, waarover deze topic gaat, zal ik eerst dat probleem proberen op te lossen[/quote:b6827eaab2] Het hardware probleem lijkt inmiddels opgelost te zijn. [quote:b6827eaab2="Captain_Kansloos"]Mocht MediaCenter 2005 geen succes worden, dan kun je altijd nog overstappen op bv de combinatie WinXP + MediaPortal. [/quote:b6827eaab2] Deze werd genoemd in een artikel in Computer!Totaal maart 2005. [quote:b6827eaab2="Hans.Vosman"]Zelf zie ik een 40% belasting op een XP2600. Voor een XP1700 kan dat net iets teveel worden omdat dat 70% oid gaat worden. (...) De kracht van MCE is gelijk de zwakte. De video stream(s) van de TV-kaart kan snel worden opgenomen (MPEG2 formaat). Levert op mijn systeem zo'n 5-10% CPU belasting op en dat is zeer weinig voor een MPEG2 opname. Het nadeel is dat voor de weergave die video stream(s) weer moeten worden omgezet, dat kast dus CPU kracht. [/quote:b6827eaab2] Bedoel je alleen de de cpu belansting in combinatie met MS Windows XP MediaCenter? Of ook in combinatie met alternatieven, zoals de door Captain_Kansloos genoemde WinXP + MediaPortal? Als alleen de Ti 4200 een probleem zou zijn, dan is dit een mogelijkheid Asus V9520 GeForce FX5200 Magic 128 MB TV-out € 48,95 (inc. BTW) MS Windows XP MediaCenter NL € 109,95 Hauppauge PVR500 Dual Tuner € 125,95 Windows MediaCenter Remote € 44,95 Totaal € 329,80 Ook zou nog nodig zijn: InterVideo WinDVD Player 6 Gold UK EUR 47,90 Of is dit echt af te raden in combinatie met een Athlon XP 1700+
Link naar reactie
Media Center is een concept. Nu is opname tijdens weergave niet echt iets bijzonders, dan het MPEG2/compact hoge resolutie is, dat is wel bijzonder. Dat er in prinipe heen en terug gespoeld kan worden, dat is ook bijzonder. Normaliter zal een TV-kaart het videobeeld via overlay weergeven, dat is razendsnel, snel "MPEG2"/compact hoge resolutie opnemen dat komt zelden voor. Op zich zullen de meesten ook ik, voldoende hebben aan deze functionaliteit. Vanwege het gedoe met een aparte MPEG2 decoder staat mijn MCE systeem tijdelijk op non-actief. Ik overweeg nu ook het MediaCenter concept te verlaten. Ik wil een makkelijk en gegarandeerde werking hebben. Zoals MCE wordt geleverd, is dat voor mij in ieder geval niet mogelijk. Indien de alternatieven de ingebouwde MPEG2 encoder gebruiken voor het opnemen, dan zal ook het alternatief efficient kunnen opnemen. Weergave via overlay is geen beperking, dus kan een voordeel betekenen. Zonder hardware MPEG2 encoder/decoder oid voor opnemen zou vermoedelijk een echt snelle computer nodig zijn die de video snel genoeg kan omrekenen. Ik heb er geen ervaring mee, ik wil het binnenkort wel gaan uitzoeken. De videokaart zou volgens sommigen bruikbaar zijn, dat is in ieder geval te proberen. Zonder software MPEG2 decoder hoef je niet te beginnen aan MCE.
Link naar reactie
[quote:32c4e4e13d="jolo"]Asus V9520 GeForce FX5200 Magic 128 MB TV-out € 48,95 (inc. BTW) MS Windows XP MediaCenter NL € 109,95 Hauppauge PVR500 Dual Tuner € 125,95 Windows MediaCenter Remote € 44,95 Ook zou nog nodig zijn: InterVideo WinDVD Player 6 Gold UK EUR 47,90 [/quote:32c4e4e13d]DIe laatste levert dus de MPEG2 decoder. Of de videokaart echt nodig is, dat is dus nog gissen. VOlgens mij wel, volgens anderen is die (beperkt) bruikbaar. Wel interessant, die videokaart is niet duur, de afstandsbediening is iha 10-12 euro goedkoper.
Link naar reactie
[quote:f1eef85f03="Hans.Vosman"] Vanwege het gedoe met een aparte MPEG2 decoder staat mijn MCE systeem tijdelijk op non-actief. [/quote:f1eef85f03] Maar wat is er dan niet juist aan een aparte MPEG2 decoder? Werken deze dan niet goed samen met MCE? [quote:f1eef85f03="Hans.Vosman"] Zonder hardware MPEG2 encoder/decoder oid voor opnemen zou vermoedelijk een echt snelle computer nodig zijn die de video snel genoeg kan omrekenen.[/quote:f1eef85f03] Dat is waar. Ik vond daarover [url=http://board.iexbeta.com/lofiversion/index.php/t44716.html]deze info.[/url] Uit die info begrijp ik ook dat er behalve de WinTV-PVR-500MCE, ook nog een Hauppauge WinTV PVR 500 is. En dat is waarschijnlijk die ze bij Computerland verkopen. Dus zonder FM tuner. [quote:f1eef85f03="Hans.Vosman"] Of de videokaart echt nodig is, dat is dus nog gissen. [/quote:f1eef85f03] Alleen bij die MS Windows XP MediaCenter? Of ook bij die alternatieve mediacenters? Bij [url=http://mediaportal.sourceforge.net/requirements.html]Media Portal[/url] is het ook niet zeker of deze met een Ti4400 (goed) werkt.
Link naar reactie
[quote:c37ccf8e40="jolo"]Maar wat is er dan niet juist aan een aparte MPEG2 decoder? Werken deze dan niet goed samen met MCE?[/quote:c37ccf8e40]De installatie volgorde van de verschillende"MPEG2 decoders" is nogal kritisch. De juiste moet het laatste. Op dit moment werkt het bij mij niet meer. Nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat er mis is gegaan. Wat ik verder een heel groot nadeel vind van MCE is dat de standaard radio/TV software niet samen werkt met de MCE drivers. Daarmee kan ik zelf niet zien welke software het prettigst werkt. In in ieder geval stelt het gebruik van de radio op MCE helemaal niets voor. Wat heb ik aan 10 keuzes wanneer ik op de kabel 40 zenders heb? [quote:c37ccf8e40="jolo"]Alleen bij die MS Windows XP MediaCenter? Of ook bij die alternatieve mediacenters?[/quote:c37ccf8e40]In ieder geval bij MCE. De overlay functie die iha door TV kaarten wordt gebruikt, die werkt al op de meeste oude PCI videokaarten. Het gaat puur om de "echte" MCE functionaliteit. Die is voor een TV-kijker niet persé nodig. De MCE gebruikers vriendelijkheid is wel weer handig. Ook het gebruik ban de zender informatie vind ik handig. [quote:c37ccf8e40="jolo"] Bij [url=http://mediaportal.sourceforge.net/requirements.html]Media Portal[/url] is het ook niet zeker of deze met een Ti4400 (goed) werkt.[/quote:c37ccf8e40] Dat weet ik niet. Ik wil er nog wel mee gaan puzzelen. Ik zou verwachten dat de meeste portals niet zo kritisch zijn. Ik zou ook niet weten waarom dat het allemaal zo kritisch zou moeten zijn.
Link naar reactie
[quote:fe922b05b2="Hans.Vosman"] De installatie volgorde van de verschillende"MPEG2 decoders" is nogal kritisch. De juiste moet het laatste. Op dit moment werkt het bij mij niet meer. Nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat er mis is gegaan. [/quote:fe922b05b2] In een artikel in Computer!Totaal april 2005 over MediaCenter bouwen, stond juist dat het grote voordeel van Windows MCE ten opzichte van ieder ander mediacenterpakket is, dat alles in veel gevallen direct werkt. En je met wizards door de installatieprocessen wordt geleid. Ik weet nu voldoende. Geen Windows MCE 2005 voor mij. Hans.Vosman bedankt voor het delen van je ervaringen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...