anoniem Geplaatst: 15 juni 2005 Delen Geplaatst: 15 juni 2005 Vanaf de installatie van XP Pro heb ik een paar problemen. Omdat ik niet weet of ze met elkaar te maken hebben zet ik ze maar eens in 1 topic. Misschien heeft iemand een idee wat de reden kan zijn. 1. Niet te verhelpen fragmentatie op de harde schijf (NTFS), terwijl alles er nog niet zo lang op staat. En dat komt vooral voor bij nieuwe downloads. 2. Regelmatig krijg ik de melding dat Verkenner wordt gesloten door Windows ivm. XP compat. 3. Nadat de pc een poos heeft aangestaan beweegt de muis schokkerig (doet het een seconde wel, seconde niet, seconde wel, enz..) 4. Harde schijf ratelt veel en het hele systeem komt 'langzaam' op me over. (AMD3000+) Ik heb een goede antivirus (NOD32) en antispyware (AdAware en Spybot) en ook het register is in perfecte staat. Sta op het punt XP opnieuw te instaleren, maar als ik de problemen zou kunnen verhelpen, zou dat een stuk prettiger zijn. Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 15 juni 2005 Test je harde schijf eens. Elke fabrikant heeft daar z'n eigen tools voor. Zie de website van de fabrikant. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2005 Voor mijn Samsung SP1213N kan ik zo'n tool niet vinden. Ik zal Sisoft Sandra er binnenkort eens op loslaten. Iets anders/beters weet ik niet. Bedankt voor de tip natuurlijk! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 16 juni 2005 [quote:ff567c33e0="Vv."]Voor mijn Samsung SP1213N kan ik zo'n tool niet vinden. [/quote:ff567c33e0] http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/utilities/hutil.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2005 Oeps. Blijkbaar met mijn neus gekeken. Excuses en bedankt voor de link. Heb ondertussen een volledige diagnose gedaan en alles is okee. Aanvulling op de problemen: [i:3458be50c6]"3. Nadat de pc een poos heeft aangestaan beweegt de muis schokkerig (doet het een seconde wel, seconde niet, seconde wel, enz..)"[/i:3458be50c6] Hoe langer deze heeft aangestaan, hoe langer die secondes worden. Heeft XP ook een geheugenlek? Kan het een probleem zijn dat mijn DVD-schrijvertje op dezelfde IDE kabel zit aangesloten? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2005 Controleer het geheugen eens met memtest ( www.memtest.org ). Zet de image op floppy/cd en start er van op. Laat hem zo'n 3 uur controleren. Er mag geen enkele fout gevonden worden. Scan je systeem eens op spyware met Hitman Pro ( www.hitmanpro ). Test je systeem eens met [url=http://www.majorgeeks.com/download324.html]BurnInTest[/url]. Enig resultaat na deze drie acties? DVD brander en HDD op zelfde IDE is geen probleem. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2005 Een draadloe muis die schokkerig beweegt duidt meestal op batterijen die op zijn. Probeer mbt de fragmentatie eens een defragtool die ook een boot-defrag optie heeft. Ikzelf heb goede ervaringen met Diskeeper. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2005 Omdat je HD ratelt zou ik ff een tooltje op de site van Samsung downloaden om je HD low level te formateren. En daarna zul je ff helemaal overnieuw moeten beginnen met het installeren van Windows. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juni 2005 Binnenkort zal ik al deze tips opvolgen. Vandaag is misschien meer geschikt om het strand even op te zoeken. :wink: (offtopic: Opnieuw partities maken en formatteren is toch ook lowlevel-formateren? -- Doe ik als aller aller aller laatste redmiddel.) In ieder geval.. Heel erg bedankt allemaal. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 19 juni 2005 [quote:980bb60721="Vv."]Binnenkort zal ik al deze tips opvolgen. Vandaag is misschien meer geschikt om het strand even op te zoeken. :wink: (offtopic: Opnieuw partities maken en formatteren is toch ook lowlevel-formateren? -- Doe ik als aller aller aller laatste redmiddel.) In ieder geval.. Heel erg bedankt allemaal.[/quote:980bb60721] Nee, dat is gewoon formateren. Low level formateren betekent dat je met een tooltje van de fabrikant 0en en 1en gaat wegschrijven naar de schijf. Ook wel "write zero's to disc" genoemd. Met andere woorden de harde schijf wordt weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen waardoor eventuele problemen verholpen worden. Hierbij wordt de data op de schijf ook compleet geformateerd. Mocht low level formateren niet lukken. B.v. omdat het progje aangeeft dat het de schijf niet kan formateren. Dan weet je, dat je schijf op zo een dusdanige manier defect is dat-tie niet meer te herstellen is. En dus vervangen moet worden. PS: Dat formateren kan overigens wel wat uurtjes duren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2005 Okee bedankt voor de info, het lijkt erop dat zo'n lowlevel format het enige nog is wat ik kan doen. Liefst had ik dit wel vermeden aangezien ik de pc flink in gebruik heb momenteel. Het duurde even voordat ik weer reageerde; dit komt omdat sommige diagnose-tools uren hebben moeten draaien. Kort opgesomd: [b:f70e15d62d]De problemen:[/b:f70e15d62d] -Defragmentatie lukt niet (zelfs DiskKeeper zegt het niet te kunnen). -Geheugen lijkt vol te lopen hoe langer de pc aanstaat (oa. muis wordt steeds meer schokkerig) -Regelmatig melding dat Verkenner wordt gesloten door Windows ivm. XP compat. -Harde schijf ratelt veel en het hele systeem komt 'langzaam' over. [b:f70e15d62d]Wat ik tot nu toe heb gedaan:[/b:f70e15d62d] -Veilige modus defragmentatie -Grondige visrusscan met NOD32 -Harddisk-test met tool van fabrikant. -5 uur MemTest -Hitman Pro -BurnInTest Heeft iemand nog een tip, voordat ik aan die lowlevel-format begin? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2005 Het testen van het geheugen met test progs is niet echt effectief. Het komt voor dat progs fouten niet detecteren. Heb je heel misschien toevallig 2 reepjes geheugen? Haal er 1 ff uit en probeer dan. Daarna andersom. Als je maar 1 reepje hebt test dan ook eens hiermee: http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp Daarna low level format :wink:. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 juni 2005 [quote:404eebc417="roy_startpag"]Het testen van het geheugen met test progs is niet echt effectief. [/quote:404eebc417]Niet altijd nee, maar vaak wel. Het is dus zeker wel nuttig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2005 [quote:30fbc41283="roy_startpag"]windiag[/quote:30fbc41283] Ging ook goed een uur of 5 lang. Joepie. :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2005 Tijd voor low level format lijkt me :wink:. Ik wens je suc6 en we horen het wel weer hier. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 juni 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 juni 2005 Hoe staat het met de koeling van je pc???? Wordt het geheel niet te warm? Kijk daar ook nog eens naar, laat eens de zijkanten van je pc open en kiijk eens of dat de boel verbeterd. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen