Ga naar inhoud

Probleem met Win98 installeren vanaf partitie


Aanbevolen berichten

In navolging van goede adviezen dat eens per zoveel tijd Win98 verwijderd moet worden en de schijf geformateerd, zit ik nu met het volgende: Mijn root schijf C:\ is brandschoon. Geformatteerd en system overgezet van opstartdiskette. Nu probeer ik van een andere partitie Win98 te installeren (.cab files). Setup start, scandisk wordt uitgevoerd, maar dan krijg ik het bericht 'Er is een besturingssysteem op de computer geïnstalleerd dat niet door deze versie van Setup kan worden vernieuwd. ......... Bericht SU0168'. Wat moet ik doen om de installatie te kunen uitvoeren? PS: is het inderdaad verstandig om eens per bv half jaar Win98 te verwijderen, de schijf opnieuw te formatteren en Win opnieuw te installeren?
Link naar reactie
Aangezien TS de setup kan starten is er geen enkele noodzaak om bootdiskettes te gaan gebruiken. Overigens is het helemaal ook nergens voor nodig om met [b:3c09a8b8e2]sys c:[/b:3c09a8b8e2] de HDD opstartbaar te maken. Dat doet de setup van Windows wel als deze eenmaal echt start. Deze melding geeft aan dat er een vorig besturingssyteem gevonden is, en inderdaad is WIN.COM over het algemeen de oorzaak van dit probleem. Blijkbaar is C: niet geformatteerd of staat er op D: een overblijfsel van een andere installatie. Of het verstandig is om Win98 elk half jaar te vernieuwen moet je zelf beoordelen. Als je erg veel installeert en weer een schoon systeem wilt hebben, dan zou het kunnen. Maar om dat te doen "omdat het zo hoort", dan gaat me te ver. Je kun je ook vasthouden aan "if it ain't broken, don't fix it". En dat houdt in dat je pas opnieuw installeert als je je begint te ergeren aan een slecht lopende installatie. Dan wordt het inderdaad tijd om een schone installatie te overwegen.
Link naar reactie
[quote:3ec3bf4930="Hans.Vosman"]Heb je op die partitie toevallig een WIndows map staan met daarin toevallig ook nog Win.com? Dan eerst die Win.com een andere naam geven.[/quote:3ec3bf4930] Dat zou zeker kunnen. Zonder dat nog gecontroleerd te hebben, krijg ik nu de melding: Standard Mode: Fault in MS-DOS Extender EC=03C4 CS=0053 etc, etc. Zal later de win.com(s) gaan herbenoemen.
Link naar reactie
tja, dan was die partitie dus niet zo brandschoon als gemeld. overigens meen ik ook eens een dos extender fout gezien te hebben, en dat opgelost door alles los te halen wat niet tot de standaard pc behoorde (netwerkkaartje, soundkaart, evt usb-kaartje, én slechts één geheugenbankje erin gelaten) waarna de installatie probleemloos verliep.
Link naar reactie
[quote:74102787f6="derkdejong"]tja, dan was die partitie dus niet zo brandschoon als gemeld. overigens meen ik ook eens een dos extender fout gezien te hebben, en dat opgelost door alles los te halen wat niet tot de standaard pc behoorde (netwerkkaartje, soundkaart, evt usb-kaartje, én slechts één geheugenbankje erin gelaten) waarna de installatie probleemloos verliep.[/quote:74102787f6] Zucht, daar was ik al bang voor. Dat vraagt tijd. een andere dag dus.
Link naar reactie
[quote:6871f89b5e="Binary"]Die foutmelding kan meerdere oorzaken hebben: http://support.microsoft.com/kb/q87239/ Ik zou gewoon proberen om een schone installatie uit te voeren.[/quote:6871f89b5e] Tweemaal win.com herbenoemd. Fault in MS-DOS Extender blijt. Verder: Opstarten van de bij de computer geleverde CD geeft Invalid System Disk. Wat moet ik daar van denken? Nog een vraag: indien ik opstart van een andere HDD en aangenomen dat dat wel lukt, kan ik dan het systeem/de installatie van die HDD overzetten naar c:\ ?
Link naar reactie
Je zou gewoon op moeten starten vanaf floppy en vanaf D: het commando [b:b5b1f1c9d4]setup[/b:b5b1f1c9d4] geven in de map waarin de .cab files staan. De installatie gaat dan installeren op de actieve primaire partitie, en dat zal normaal gesproken de C: schijf zijn. En ik had begrepen dat dat in een eerder stadium ook lukte, maar dat je toen die SU-0168 melding kreeg. Met WIN.COM hernoemd zou dat echter nu niet moeten gebeuren. Nog maar eens zo proberen dus.
Link naar reactie
Hoe zou je dan van die andere schijf op willen starten? Dan zou je ze dus in feite om moeten wisselen, zodat die andere schijf als Master in de PC zit. Dan kun je installeren, maar dan wel op die schijf, omdat dat dan de C: schijf is geworden. Of je zou de eerste schijf gewoon uit moeten schakelen in de BIOS, maar dat zou niet zoveel voordeel opleveren. Tot slot kunnen sommige biossen inderdaad vanaf een andere schijf opstarten en dan kun je inderdaad op de 2e schijf installeren.
Link naar reactie
[quote:343582a292="Binary"]Hoe zou je dan van die andere schijf op willen starten? Dan zou je ze dus in feite om moeten wisselen, zodat die andere schijf als Master in de PC zit. Dan kun je installeren, maar dan wel op die schijf, omdat dat dan de C: schijf is geworden. Of je zou de eerste schijf gewoon uit moeten schakelen in de BIOS, maar dat zou niet zoveel voordeel opleveren. Tot slot kunnen sommige biossen inderdaad vanaf een andere schijf opstarten en dan kun je inderdaad op de 2e schijf installeren.[/quote:343582a292] Wat ik jaren geleden wel eens gedaan heb met W95: alle bestanden kopiëren naar c:\. Nadeel is natuurlijk wel dat alle prut ook meegaat. Wellicht toch maar de kast open en alles losmaken.
Link naar reactie
[quote:ea7bb868af="ldej24"]Tweemaal win.com herbenoemd. Fault in MS-DOS Extender blijt.[/quote:ea7bb868af]Ik vermoed dat dit een heel ander fout is die verder niets met een oude WIndows installatie te maken heeft. De computer start niet voldoende stabiel op. Kennelijk is er iets mis met het geheugenbeheer (HIMEM.SYS) of de opstartdiskette. Op zich kan het ook gewoon een hardware fout betekenen. Ik heb veel rare fouten gezien bij defect geheugen of CPU. Op zich loopt de boel dan uiteindelijk vast. Ik denk dus ook niet dat de eerste procedure fout is (afgezien van die WIN.COM dan laten staan en dus geen mooie schone harde schijf). Setup draaien vanaf de andere partitie moet bij een stabiele en schone computer gewoon werken. Kun je wat meer vertellen over die computer. Dus maak het niet te ingewikkeld, dat zou helemaal niet nodig hoeven te zijn.
Link naar reactie
[quote:46dd68788b="Hans.Vosman"][quote:46dd68788b="ldej24"]Tweemaal win.com herbenoemd. Fault in MS-DOS Extender blijt.[/quote:46dd68788b]Ik vermoed dat dit een heel ander fout is die verder niets met een oude WIndows installatie te maken heeft. De computer start niet voldoende stabiel op. Kennelijk is er iets mis met het geheugenbeheer (HIMEM.SYS) of de opstartdiskette. Op zich kan het ook gewoon een hardware fout betekenen. Ik heb veel rare fouten gezien bij defect geheugen of CPU. Op zich loopt de boel dan uiteindelijk vast. Ik denk dus ook niet dat de eerste procedure fout is (afgezien van die WIN.COM dan laten staan en dus geen mooie schone harde schijf). Setup draaien vanaf de andere partitie moet bij een stabiele en schone computer gewoon werken. Kun je wat meer vertellen over die computer. Dus maak het niet te ingewikkeld, dat zou helemaal niet nodig hoeven te zijn.[/quote:46dd68788b] Andere HDD met ongeveer alleen Win98SE erop aangesloten. Dit plus FDD laten draaien. Resultaat: Invalid VxD Dynamic Link Callto Device 3, Service B. MS Error Message 306482 gevonden en voorgestelde Resolution gevolgd: Startup, Safe Mode. Maar ook in Safe Mode de Invalid Link Call. Computer informatie: PC100 M590 moederbord met AMD-K6-2/350 AFR 192 MB geheugen Ethernetkaart ATX Form kaart met PS/2, 2 USB en Ifrarood connector Ik zou nog een 2.5" HDD met een installatie die op een laptop probleemloos draait via een IDE HDD connector kunnen uitproberen. En, ik zou het BIOS terug kunen brengen naar Default Status, of toch maar alle kaarten los?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...