Ga naar inhoud

Besturingssysteem naar snelste schijf verplaatsen. Kan dat?

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag een nieuwe harde schijf gekocht bij de LIDL. 250 gig en 16 mb... Die schijf is veel sneller dan m'n huidige schijf (Seagate) waar m'n besturingssysteem op staat. Nu zou ik graag mijn besturingssysteem (Windows XP Pro) verplaatsen naar die nieuwe schijf om m'n systeem weer wat sneller te maken. Is dat mogelijk? Ik heb beide schijven al geplaatst. De nieuwe schijf als slave en 't werkt allemaal prima...
Link naar reactie
Als je alles op je nieuwe schijf net zo werkend wilt hebben als op je oude, waarna je de oude bijvoorbeeld kunt wissen en voor wat anders gebruiken, heb je een IMAGE-programma nodig. Dit maakt een exakte kopie van je HD, inclusief Windows, registerverwijzingen etc. Je maakt dus een kopie van oud --> nieu, hangt vervolgens de nieuwe als master in (oude eventueel als slave) en je kunt zo weer door. Hoeft verder NIETS veranderd te worden. Een gewone backup i.p.v. een image werkt niet, omdat daarmee het besturingssyeteem niet meekomt. Copy C; D: werkt ook niet omdat je vanuit Windows niet Windows zelf kunt kopieren. Bekende betaalprogrammas zijn Acronis True Image en Norton Ghost. Er zijn in het Freewarecircuit wel programmatjes die betrouwbaar zeggen te zijn. Z|oek maar eens op Harddiskcopy etc.
Link naar reactie
Dit laatste punt is tegenwoordig helemaal niet meer van toepassing. Er kunnen 2 apparaten met verschillende snelheden zonder problemen op 1 IDE kanaal worden geplaatst zonder nadelige gevolgen. Gelukkig maar, want anders zou die snelle schijf waarschijnlijk ook door de oude schijf worden afgeremd. PS: Hierboven wordt door KeesA gesteld dat de nieuwe schijf na het clonen eventueel als slave zou kunnen werken. Maar dat is niet het geval. De nieuwe schijf zal als C: station moeten werken, en dus als Master moeten worden geplaatst. Anders zou de PC helemaal niet eens van de nieuwe schijf starten!
Link naar reactie
"Dit laatste punt is tegenwoordig helemaal niet meer van toepassing. Er kunnen 2 apparaten met verschillende snelheden zonder problemen op 1 IDE kanaal worden geplaatst zonder nadelige gevolgen. " Nuttig om te weten. Is dit een eigenschap van het moederbord en zijn drivers of wordt dit bepaald door de systeem software?
Link naar reactie
voor zover ik het heb begrepen werkt dat pas vanaf UDMA66. als je oude hardeschijf dat niet ondersteunt zal hij je nieuwe nog steeds vertragen. hetzelfde geldt trouwens voor cd-romspelers; dvd-spelers vertragen weer niet. het is trouwens sowieso beter om een cd-rom/dvd-speler op een ander kanaal aan te sluiten aangezien je niet tegelijk kunt lezen en schrijven op één kanaal. op twee kanalen aansluiten is dus sneller als je schrijf van cd/dvd naar schijf en andersom. bij 'on the fly' kopieren van cd's kan het juist weer handig zijn om je speler en je brander op twee verschillende kanalen aan te sluiten. /edit: p.s. gebruik wel een 80-aderige IDE-kabel bij DVD-spelers en nieuwe harde schijven.
Link naar reactie
[quote:a7603be1b0="a.tip"]Ook geen swapfiles op de oude schijf zetten dus.[/quote:a7603be1b0] Niet helemaal mee eens. Ik zou in elk geval [i:a7603be1b0]ook[/i:a7603be1b0] een extra swapfile op de 2e HDD aanmaken. Maar het lijkt me in elk geval zinvol omdat de systeemschijf veel gebruikt zal worden. Ik geef toe dat de vraag of het nuttig is alleen beantwoord kan worden door een systeem langdurig te testen. Maar ik zou zo snel geen goede reden weten om het niet te doen. Het IDE kanaal is in principe snel genoeg om gegevens van 2 apparaten te verwerken. En zo geweldig veel data zal er toch niet van of naar de swapfile worden geschreven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...