anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Op een andere pc is later een nieuwe hdd bijgeplaatst met daarop het systeem XP-Home. De driveletter is toen F geworden. Nu wil ik deze veranderen in C en de oude hdd die C heet wijzigen in F, hierop staat nu alleen data. De methode hiervoor is: Rechtsklik op Deze Computer, Beheren, Schijfbeheer, de betreffende schijf selecteren en een andere stationsletter geven. Op zich is dat duidelijk, doch toen ik dit wilde doen kreeg ik een kader met de mededeling dat misschien niet alle geïnstalleerde programma's zouden werken als ik op Ja zou klikken. Daarom maar nog niet uitgevoerd en eerst hier even om advies vragen. Zijn er mede gebruikers die dit al eerder hebben uitgevoerd en zijn er toen problemen gekomen? De computer moet natuurlijk overal waar het path eerst begon met F:\.... nu veranderen in C:\.... en omgekeerd natuurlijk ook. Ik moet de C letter natuurlijk wel eerst parkeren als G bijvoorbeeld, dan F hernoemen naar C en dan eventueel G weer naar F. D en E zijn de brander en de dvd drive. Als ik te horen krijg dat het geen problemen geeft kan ik natuurlijk de D en de E doorschuiven en de hd's worden dan C (systeem) en D. Wie weet het? De info onderaan dit bericht bij mijn computer is niet van de pc waarvoor ik deze vraag stel. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 mei 2005 Als je niet al teveel programma's hebt geïnstalleerd kun je ze de-installeren, de schijfletter aanpassen en de software weer terugzetten. Maar ik zou de gok nemen. Het is misschien maar 1 programmaatje dat niet goed zal werken. Wat ik zelf altijd gebruik is DriveMapper, die met Partition Magic wordt geleverd. Deze struint het register af en overal waar F: staat, wordt gewijzigd in C: Windows zal sowieso als je het via het Schijfbeheer oplost (zoals je zelf al aangaf). Je kan dus ook de schijfletter wijzigen, pc opnieuw opstarten en kijken of alle programma's naar behoren opstarten. Zo niet, dan zet je de schijfletter gewoon weer terug op F: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 28 mei 2005 Bij mij heeft PM, Drivemapper, ook altijd goed gewerkt. Begrijp ik het goed dat je oorspronkelijk een systeem op C had staan en nu een systeem op F er bij hebt gezet, waarna je het systeem op C hebt weggehaald. Verder zeg je dat op C alleen nog data staan. Hoe heb je dat dan gedaan, wel het systeem uit die partitie weg maar niet de data. Of bedoel je een andere data partitie op de oude schijf? Het lijkt er op dat je oude C partitie en de F partitie alle twee een actieve primaire partitie zijn. Voor zover ik weet is, als er maar een systeem is, de systeempartitie altijd C. Als dat waar is en je het oude systeem weghaalt uit C, en daarvan bv. een logische partitie maakt, dan zal F veranderen in C en je inderdaad problemen krijgt met je paden. Dit alles is dus met PM onder controle te krijgen. Verder zou ik de brander en DVD drive een hoge letter geven, bv. M en N. Als je dan later nog eens een partitie wilt toevoegen oid. dan geeft dat geen drive letter problemen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Volgens mij heeftie twee harde schijven met ieder een OS. Hij gebruikt de OS van de tweede schijf, maar deze is schijfletter F ipv C De systeempartitie hoeft niet per se C te heten. Bij de installatie van Windows kun je kiezen op welke schijf je het wilt installeren. Het enige wat altijd hetzelfde is, is dat er een regeltje in de Master Boot Record van de primaire harde schijf wordt toegevoegd. Hierin staat de verwijzing waar een besturingssysteem(en) te vinden is of zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Voor zover ik weet wordt op de primaire partitie van de primaire schijf een aantal files gezet, waarmee het OS (in ieder geval windows) op een (andere) partitie wordt gezet. Uit mijn hoofd zijn dat (voor Windows NT, 2K en waarschijnlijk XP) - ntldr - boot.ini - ntdetect.com Opm. ik gebruik W2K, dus kijk even of het bij XP dezelfde files zijn. In boot.ini - wat een platte tekstfile is - staat gegeven op welke schijf en partitie het OS staat. Misschien dat je door verandering van de boot.ini tekst een goede verwijzing krijgt naar je XP op de tweede schijf. Groeten, Maarten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Veranderen van de boot- en systeempartitie is niet simpel mogelijk. De C: partitie wordt door Windows gebruikt om de systeembestanden (NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI) te plaatsen. En op F: staan de Windows bestanden. Deze kun je niet zomaar wijzigen (Schijfbeheer zal dit ook aan moeten geven als je het zou proberen). De enige normale manier om dit te wijzigen is het wisselen van de schijven en herinstallatie van Windows. Tenzij je echt aan de slag zou willen: [url]http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;223188[/url]. Dit is echter een methode om een dwarsliggend systeem weer goed te krijgen, en ik zou het je in normale omstandigheden niet aanraden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Vraagsteller heeft nog niet gereageerd op de vraag of het om twee schijven gaat. Als dat wel het geval is, is het vrij simpel om het F systeem naar C te veranderen. Dat heb ik een aantal malen bij de hand gehad en gaat hetzelfde onder 2000 en XP. Het gaat inderdaad om ntldr boot.ini ntdetect.com Die zet je op een flop en je controleert of van deze flop kan worden opgestart. Als je de bestanden niet kunt vinden ( in de root van C) eerst verborgen bestanden zichtbaar maken, ze zijn nl. verborgen). De boot.ini wordt gelezen en verwijst naar de windows bestanden op C. Daarvan wordt dan doorgestart. Deze flop is bedoeld als zekerheid voor als er iets mis gaat. Als dat werkt copieer je bovenstaande bestanden van C naar F in de root op dezelfde plaats. Je haalt de schijf met C er op er uit en de schijf met F zet je op zijn plaats. Deze wordt dan C, dus de eerste partitie op de nieuwe master schijf. Dit is precies waar de inhoud van het boot.ini bestand naar verwijst. Nu zou je moeten kunnen opstarten van het F-systeem dat nu C is geworden. Er zijn ook trucs om zoiets te doen met Norton Ghost. Verder hebben harde schijf fabrikanten ook utilities om een bestaand systeem over te zetten naar een nieuwe schijf. Dan hoef je geen nieuwe installatie te doen. Het oude systeem wordt dan verborgen. Maar hier hebben we te maken met bestaande systemen en schijven. Het gaat altijd om de drie bovenstaande bestanden. Als je die maar op een flop hebt met in de boot.ini de juiste verwijzing naar het juiste windows systeem, dan kun je van de flop opstarten. Als er iets in de boot.ini niet klopt is dat op de flop gemakkelijk te veranderen. Als het opstarten van flop eenmaal werkt dan copieer je de drie bestanden naar C als ze er niet al in staan. Over boot.ini is op dit forum van alles te vinden (zoek met boot.ini) Als alles werkt kun je de oude schijf er weer in hangen op de plek waar F oorspronkelijk stond. Na opstarten kun je dan het oude windows systeem verwijderen (eventueel belangrijke data eerst veilig stellen). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Sorry, maar dat is niet waar. Ook als het om 2 schijven gaat, ontstaat hetzelfde probleem. Immers, ook dan staan deze bestanden op de partitie op HDD0 (en dat is C: ) en wordt vervolgens de F: partitie gestart. Je hebt zelfs kans dat de 2e HDD helemaal niet bootable is omdat het Master Boot Record hierop nog niet is beschreven. Normaliter is dat ook niet nodig omdat alleen de MBR op HDD0 wordt gebruikt. Ook in dat geval moet Windows opnieuw worden geïnstalleerd nadat de schijven zijn omgeruild. De verwijzingen in het register staan immers volledig verkeerd nadat de schijven zijn omgewisseld. Het Ghosten van een schijf is een ander verhaal. Daarmee kun je een installatie naar een andere schijf schrijven. Maar dan moet die schijf vervolgens wel de plaats van de oude schijf innemen. Daar is hier geen sprake van. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Zoals ik in de vraagstelling al aangaf is het niet mijn eigen computer. Een kennis heeft een nieuwe hdd ingebouwd in de HP pc van m'n zus omdat de bestaande veel te klein was geworden. Op die nieuwe van 80GB hebben ze ook het OS gezet (WinXP) of ze het op de oude hdd hebben afgehaald weet ik nu niet en ga ik ook bekijken en laat dat weten. Hoe e.e.a. dus precies zit weet ik niet, ze had mij alleen maar gevraagd om de driveletters te wijzigen. Omdat ik problemen voorzag heb ik de vraag dus in dit forum gesteld. Morgen of overmorgen ben ik weer bij m'n zus en zal dan kijken hoe het precies zit met een aantal zaken die door jullie naar voren zijn gebracht. Dus nog even geduld, ondertussen heb ik al wel begrepen dat het geen simpele zaak is. Zeer bedankt tot zover voor alle reacties! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Binary heeft, denk ik, gelijk. Het is al weer een tijdje terug dat ik dit bij de hand had en er staat me iets van bij dat ik ook nog bij op nieuwe schijf eerst fdisk \mbr vanaf de win98 opstatrschijf heb gedaan, maar zeker weet ik het niet. Wat ik wel zeker weet is dat het lukte het systeem aan de praat te krijgen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 31 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 31 mei 2005 Vanmorgen schijfbeheer bekeken. (rechts klik deze computer/beheren/schijfbeheer) Drive F:\ Staat aangegeven als Primaire partitie, hierop is XP prof. geïnstalleerd en hiervan wordt opgestart. Drive C:\ Staat ook aangegeven als Primaire partitie, dit was eerst de opstartschijf maar omdat die veel te klein werd heeft men die nieuwe gemonteerd. Het systeem op C:\ is er afgegooid en wordt nu alleen nog gebruikt voor data. Op beide drives is geen andere partitie aanwezig. Gezien de reacties lijkt het mij beter om het maar te houden zoals het nu functioneert en geen problemen te maken, vooral ook omdat het niet mijn pc is. Allen bedankt voor hun inbreng! Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen