anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Hoi, ik probeer op mijn HD van 40 gig (NTFS) een partitie te maken om foto's video's etc op te slaan. Ik heb momenteel aan vrije ruimte 11,99 Gig (32% vrije ruimte) Ik wil van die ruimte een partitie maken. Mijn computer draait op windows XP. Probleem is dat het niet lukt met de windows interface. Volgens deze interface moet je de vrij ruimte kunnen aanklikken met je rechter muisknop en dan verder wizard nieuwe partitie. Ik kan de vrije ruimte helemaal niet aanklikken in de windows interface want die kan ik niet vinden :-? Werken met de opdrachtprompt vind ik te ingewikkeld. Wie kan mij helpen / wie weet de oplossing? Mocht iemand een helder stappenplan hebben hoe te werken met de opdrachtprompt is dat uiteraard ook welkom :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Wanneer je met de command prompt wilt werken gaat het waarschijnlijk om fdisk. Bij het gebruik van dat programma gaat alle data op de paritie die je wilt wijzigen verloren. Het kunt het beste Partition Magic gebruiken. Dit programma werkt erg eenvoudig en alle data blijft behouden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 als ik de command prompt wil gebruiken moet ik volgens windows geen Fdisk gebruiken maar diskpart. Het programma wat jij noemt "Partition Magic" is dir Freeware en ergens te downloaden ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Download een trial van Partition Magic 8: http://www.soft32.com/download_151.html Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 [quote:b3dd33e3bd="JBS"]Download een trial van Partition Magic 8: http://www.soft32.com/download_151.html[/quote:b3dd33e3bd] Ik kan me van vorige versies herinneren dat de trial versie niet echt werkte. Je kon alleen maar zien wat er zou gebeuren. Of is dit veranderd sinds Symantec de boel heeft overgenomen? @Regenpijp: Wat bedoel je precies met "de windows interface"? Als het goed is, kun je nieuwe partities maken via Disk Management / Schijfbeheer (?). Dat krijg je te zien als je rechts klikt op My / Mijn Computer en kiest voor Manage / Beheren (?). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 [quote:3ed05b27de="meneer_ed"][quote:3ed05b27de="JBS"]Download een trial van Partition Magic 8: http://www.soft32.com/download_151.html[/quote:3ed05b27de] Ik kan me van vorige versies herinneren dat de trial versie niet echt werkte. Je kon alleen maar zien wat er zou gebeuren. Of is dit veranderd sinds Symantec de boel heeft overgenomen? @Regenpijp: Wat bedoel je precies met "de windows interface"? Als het goed is, kun je nieuwe partities maken via Disk Management / Schijfbeheer (?). Dat krijg je te zien als je rechts klikt op My / Mijn Computer en kiest voor Manage / Beheren (?).[/quote:3ed05b27de] Meneer_ed zover was ik ook. Alleen kan ik de partitie niet aanmaken omdat ik de vrije ruimte niet kan vinden op mijn harde schijf. dat is het probleem :( Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 [quote:fd3186423d="Regenpijp"] Meneer_ed zover was ik ook. Alleen kan ik de partitie niet aanmaken omdat ik de vrije ruimte niet kan vinden op mijn harde schijf. dat is het probleem :([/quote:fd3186423d] Je bedoelt dat je die 11,nogwat GB in de Verkenner ziet staan? Dan zul je inderdaad met een partitioneringstool aan de slag moeten gaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Met windows interface bedoel je dit? Start > configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer. PS: welke windows gebruik je eigenlijks. Mijn verhaal geld alleen voor win 2000 of hoger. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 27 mei 2005 Een goedkoop alternatief is mischien Super FDISK 1.0 zie link: http://www.ptdd.com/index.htm Programmaatje kost 29$ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Hoi, ben inmiddels wat verder. Maar helaas is mijn probleem nog steeds niet opgelost :( Ik heb inmiddels met Fdisk geprobeerd de HD op te delen, maar Fdisk geeft doodleuk aan dat ik geen vrije ruimte heb om een partitie te maken op mijn HD. Dat verklaard wellicht waarom ik de vrije ruimte onder windows schijfbeheer niet kan vinden (Start > configuratiescherm > systeembeheer > computerbeheer > schijfbeheer). Als ik echter in windows verkennen de eigenschappen opvraag van mijn HD (rechtmuisknop>eigenschappen) zegt windows dat ik nog 11 gig vrij heb :-? Waarschijnlijk zit daar het probleem, waar wat is de oplossing? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 29 mei 2005 Tja, vrije ruimte binnen de partitie (zoals verkenner aangeeft) is niet hetzelfde als vrije ruimte op de HDD. Deze laatste is nodig om een nieuwe partitie aan te maken, en die heb je dus gewoon niet. Je zult dus beslist een programma als Partition Magic moeten gebruiken om die bestaande partitie te verkleinen, zodat je op de HDD wel vrije ruimte krijgt. Een gratis programma is BootItNG: http://members.shaw.ca/bootitng/ Wees wel voorzichtig, want met dit soort operaties krijg je van niemand de garantie dat ze ook foutloos verlopen. Backup is beslist aan te raden. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2005 Ik denk dat er sprake is van een verwarring. TS heeft het over vrije ruimte op zijn partitie, die zie je als je met rechts klikt op een partitie (c:/d:/e: etc etc ) en dan kiest voor eigenschappen...dat is de ruimte die over is ten opzichte van de aanwezige data.....waarschijnlijk kijkt TS naar de C:-schijf. Vrije ruimte op je HDD (dus NIET partitie) zie je zoals je al aangaf in schijfbeheer (en zal je niet zien in de verkenner aangezien het (nog) geen partitie is)...Indien je hier geen vrije ruimte hebt, kan je geen nieuwe partities aanmaken tenzij je een andere partitie verkleint. Wil je dat doen met behoudt van data, zal je een third-party tool moeten gebruiken zoals bijv. Partition Magic of Acronis. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 mei 2005 Auteur Delen Geplaatst: 30 mei 2005 Dat lijkt me de juiste interpretatie. Ik vraag me af of dit zinvol is. Met veel moeite (en risico van verlies van bestanden) de vrije ruimte afscheiden levert uiteindelijk misschien wel wat voordeel op. Ik neem aan dat de foto's nu al op de harde schijf staan, en in aantal gaan toenemen? Ik zou zelf meer aandacht schenken aan een backup van de foto's op CD-Rom oid. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen