Ga naar inhoud

Windows XP installeren op SATA schijf..

anoniem

Aanbevolen berichten

Hey, de titel zegt het al, hoe moet ik XP op een SATA schijf zetten heb veel dingen geprobeerd maar wil niet lukken. Dit is de SATA schijf: Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ) IK heb allereerst geprobeerd om zoals op een IDE schijf Windows te installeren dus gewoon CDrom erin en hij ging eerst formatteren en toen setup bestanden kopieren maar daarvoor nog viel mij op dat ik maar 131GB beschikbaar had en dat vond ik nogal weinig omdat het 200GB heeft. Maar na de setup bestanden te hebben gekopieerd starte het systeem opnieuw op zoals normaal maar toen kreeg ik geen windows scherm waar ie al die Windows proggies enz installeerd maar weer het scherm of ik windows wil installeren dus weer formatteren en setup bestandne kopieren. Het lukte dus toen niet daarna heb ik iemand gebeld en die zei dat ik aan Diskette moest hebben met een SATA Driver erop en dat heb ik gedaan en gedownload van me mobo website. Ik klikte dus op F6 en toen diskette erin gedaan en hij las hem maar daarna kreeg ik een vraag wil je de stuurprogramma van je "diskette gebruike" of de "standaard van windows" ik drukte "van de diskette" maar hij deed toen niks en als ik "standaard van windows" klik dan wil hij gewoon niet verder dan het formattere en setup bestanden kopieren. Als Laatste heb ik nog een IDE schijf als master erin gedaan om het daarom te installere(XP) en dan die SATA schijf als 2de schijf te gebruiken. Maar bij de IDE schijf staat er "NLTR ontbreekt. druk op CTRL+ALT+DEL om de computer opnieuw op te starten" Wat is dat en waarom komt dat?? Uiteindelijk is mn vraag hoe installeer ik die kl*te SATA schijf (heb echt spijt dat ik het gekocht heb) en als er geen andere oplossing is dan die diskette hoe repareer ik dan de IDE schijf?? BVD, Marco
Link naar reactie
Nou laat dat probleem maar zitten want het lukte gewoon niet dus heb windows op mn oude IDE schijf geinstalleerd en die 200GB SATA schijf ga ik verkopen. Nu me systeem is geinstalleerd is hij er traag vin ik, het extracte van 700MB met WinRar duurt 10min!! terwijl dat op mn oude pc maar 2min duurde weet iemand hoe dat komt? Het gaat om deze pc: AMD 64 3200+ Gigabyte GA-K8NXP-SLI, nForce4 SLI MSI GeForce 6800 256MB DDR (PCI-e, DVI) NX6800-TD256E 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (GeIL Value Dual Channel) Moet ik iets aanpassen in de Bios ofzo? Drivers etc zijn allemaal geinstalleerd. Alvast bedankt, Marco
Link naar reactie
[quote:3c5ab32b2f="SoNiC03"]Nou laat dat probleem maar zitten want het lukte gewoon niet dus heb windows op mn oude IDE schijf geinstalleerd en die 200GB SATA schijf ga ik verkopen. [/quote:3c5ab32b2f] Kom op even doorzetten. Nu je het systeem hebt draaien doe het volgende. Sluit de sata schijf aan en start de computer op met de ide schijf. Kijk in "Deze Computer"en zie je dan de sata schijf? Zo ja dan werkt je controler zo niet dan moet je in de BIOS de controler inschakelen. Is dat gebeurt formateer je sata schijf, lukt dat niet dan moet deze eerst ingedeeld worden met Fdisk. Gebruik Win XP of anders een opstart diskette Win 98SE of ME. Haal de ide schijf er uit en start opnieuw op met je XP cd in de drive. Houd de diskette met de sata drivers bij de hand (staat ergens op je cd tje van je moederbord) en installeer, druk op F6, diskette en verder installeren. XP verzorgt verder het formateren, kies FAT32 als je vanaf de andere schijf de sata wil blijven zien. Gebruik NTFS als je grote bestanden verwacht op je computer. Bestande op FAT32 kunnen niet groter dan 4 GB Na de installatie loop je het risico dat je schijf niet groter is dan 137GB??? Na service pack 1 of 2 kan je ergens (sorry dat ik hier wat vaag ben) zien dat de schijf meer ruimte heeft die ongebruikt is, dit kan je aan koppelen. Om geen risico te nemen kan je de schijf in 2 even grote delen maken. Op het andere deel zou je nogmaals een Windows installatie kunnen maken (voor andere doeleinden) of je kan er wellicht een Linux versie op zetten. Succes Jack Marotick
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...