Ga naar inhoud

partition magic 8.0

anoniem

Aanbevolen berichten

Heb je zelf op je laptop Windows erop gezet? Bij voorgeinstalleerde Windows op een laptop wil de fabrikant nogal eens rommelen met partities. Zelf heb ik een voorgeinstalleerde verborgen partitie met onverwijderbare opstartbestanden. Hierdoor werken bepaalde programma's niet correct, omdat ze niet om die verborgen partitie heen kunnen. Ik kan bijvoorbeeld mijn register niet defragmenteren, omdat de programmatjes hiervoor op standaardlokaties zoeken en daar staat niet alles (bij zelfinstallatie zet je meestal alle Windows opstartzaken op C. Bij voorgeinstalleerde systemen wil men nogal eens die bestanden verdelen over C en een verborgen opstartpartitie). Vanwege mijn verborgen partitie kan bij mij Partition Magic de C en D schijf niet samenvoegen, zoals ik zou willen, omdat aan het einde van de C schijf de verborgen partitie zit. Samenvoegen kan alleen met aaneengesloten partities. Voor mij zou dat betekenen dat ik alles zou moeten wissen en alles opnieuw, zelf, zou moeten herinstalleren. Daar heb ik met een gloednieuwe laptop niet zo'n zin in! Mogenlijk heb jij ook geen standaardinstallatie op C op je laptop en raakt PM daarvan in de war.
Link naar reactie
Verborgen zaken zichtbaar maken: configuratiescherm>mapopties>weergave>verborgen mappen en bestanden zichtbaar maken aanvinken. Dan zul je wsch. een verborgen partitie ergens op C zien. Dan heb je ook een probleem, want PM heeft grote moeite met verborgen partities. Als aan het einde van C een verborgen partitie zit, kunnen C en D door PM niet worden samengevoegd. De partities moeten daarvoor direkt aansluiten. Ik kan me voorstellen dat PM door die partitie vastloopt en daardoor geen extre partities kan aanmaken. Heb je overigens je foutboodschap op de site van PM nagezocht? Ze staan daar op nummer vermeld! Bij navraag, omdat ik ook met partities wilde schuiven, kreeg ik de suggestie op de verborgen partitie vooraan C te zetten. Maar dit gaan niet, PM verschuift verborgen partities niet. Wat je zou kunnen doen is de verborgen partitie wissen (na een kopie gemaakt te hebben), PM je schijf naar wens te laten indelen en dan de verborgen partitie terugzetten op de plek waar ie stond. Ook kun je met een ander programma (zoals Acronis Partition Manager) proberen de verborgen partitie te verschuiven) Dit heeft risicos: het kan zijn dat je systeem dan niet meer opstart. Je moet dan met je rescueCD het systeem herstellen naar de beginstatus bij de koop. Ik ben er uiteindelijk niet aan begonnen, heb de indeling van de schijf gelaten voor wat ie was. Mocht je een truc vinden om PM of een ander progje te laten doen wat je wilt, dan ben ik zeer geinteresseerd in de resultaten. Bedenk wel dat het goochelen met partities regelmatig leidt tot verlies van gegevens of schijfindelingen waarna alleen de rescueCD nog uitkomst biedt.
Link naar reactie
Zoals KeesA zegt, zorg voor een goede kopie! Mogelijk kun je dan de schijfindeling veranderen met een Knoppix CD. PC starten vanaf CD en dan met Parted erop af. Een uitgebreide beschrijving van Parted vindt je door even te "Googelen" op "Man Parted". Linux trekt zich doorgaans weinig aan van allerlei hindernissen in de Microsoft-wereld dus grote kans dat daarmee het wissen wel lukt. LET OP: Parted kan niet overweg met NTFS dus als je dat wilt gebruiken zul je na het wissen van de bestaande partities de nieuwe met Windows of PM moeten aanmaken. Jim
Link naar reactie
[quote:1970a061e6="KeesA"]Heb je zelf op je laptop Windows erop gezet? Bij voorgeinstalleerde Windows op een laptop wil de fabrikant nogal eens rommelen met partities. [/quote:1970a061e6] Mag ik weten van Jeerings over welk merk van laptop het gaat ? Zodat ik en mogelijk andere leden van dit forum dit merk eventueel kunnen mijden?[/quote]
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Dag, :-? lekker, zo'n nieuwe laptop met schijffouten. Aangaande die fabrikant-preinstall partities: ik vind dat altijd zeer ergerniswekkend omdat ik volledig beheer wil hebben over mijn computer. Het volgende geldt voor Dell: ik heb een Inspiron 9000, werkelijk een [i:aea632ed5b]prima[/i:aea632ed5b] computer, maar je ontvangt deze met een niet te wijzigen partitie op de disk die het volledig onmogelijk maakt om onder Windows je schijfindeling te wijzigen. Je kan echter een Dell-servicelijn bellen (zie je verpakking) om een cd met drivers en OS-installatie op te vragen. Sturen ze onmiddellijk gratis toe. Als dat binnen is, gewoon die hele schijf compleet formatteren, Windows installeren en naar eigen inzicht partitioneren. Gegroet, Wilhelm
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...