Ga naar inhoud

Hoe onveilig is Samba 2?


Kasander1

Aanbevolen berichten

Een van de problemen die je tegen komt bij het delen van mappen tussen Linux en Windows is Samba. Maar ook veel NASsen hebben er last van. Microsoft heeft namelijk besloten om de ondersteuning van Samba 2 niet automatisch te activeren waardoor het delen problematisch is. Alleen het openstellen van Samba 2 in Windows brengt een oplossing. Linux heeft er (nog) geen problemen mee.


Maar hoe gevaarlijk is het openstellen en/of wat kunnen de gevolgen zijn voor een standaard gebruiker?

En vooral; Waarom springt Microsoft er niet op in met een patch?

 

Voor als je het zelf wil aanpassen in Windows:

     Configuratiescherm

     Programma's en Onderdelen

     Windows-onderdelen in- of uitschakelen.

     Ondersteuning voor SMB 1.0/CIFS voor het delen van bestanden

     Vink alles aan

 

[Dit aanpassen doe je op eigen risico]

Link naar reactie

voor Linux heb ik geen antwoord. voor Windows heb je als standaard user niet direct toegang. je zal eerst op de NAS machtigingen moeten geven aan de standaard user of deze wel of geen toegang heeft als ook tot specifiek welke share op je NAS en of er alleen gelezen mag worden of ook geschreven. 

gevaarlijk is dat in Windows niet zo zeer, tenminste, niet als de user op je lokale netwerk zit. 

ik ga er van uit, maar dat is een aanname, dat je jouw lokale netwerk beveiligd hebt. 

het wordt een heel ander verhaal als je de NAS voor externe verbindingen open stelt natuurlijk, dan is het gebruik van een vpn wel aan te bevelen. 

geen idee of je in Linux ook toegang kunt krijgen met een Quick connect account? 

denk het wel, want dat gaat via een browser. 

ook hier kan je dus machtigingen geven wat het Quick connect account wel en niet in welke map kan en mag doen. 

Link naar reactie

Jammer dat je geen ervaring hebt met Linux, het is echt een hele nieuwe ervaring waar je eigenlijk weer vanaf 0 begint met leren. Het heeft gewoon weer de oude uitdaging die DOS en Windows 3.11 ooit had. Persoonlijk vind ik het een leuke puzzel.

 

Alles op het netwerk is beveiligd met logins en de router heeft alleen bekende MAC's. Zover als dat iemand tegen kan houden maar anders wordt het zo lastig werken.

 

 

Link naar reactie

in een ver verleden heb ik eens SuSe Linux gekocht (dacht nog versie 5). daar eerst eens (zonder install) mee gewerkt. later Windows met dual-boot linux vervangen voor een complete Linux only install. 

het werkt op zich prima, wel wennen inderdaad. later Linux mint geprobeerd en destijds nieuwe kernels geïnstalleerd. 

lijkt best veel op Windows, dat Linux mint. 

maar Linux is gewoon niet mijn ding. dus ben toch weer terug gegaan naar Windows. 

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...