Ga naar inhoud

Gebruikersaccount, XP/SP2

anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn echtgenote heeft op een PC een gebruikersaccount willen aanmaken. Dit is "aardig" gelukt in die zin dat de gebruiker "bestaat", echter er zijn geen opties voor toegankelijkheid aangehangen. Windows meldde dat er eerst een Beheerdersaccount aangemaakt moest worden. Dit heeft ze vervolgens gedaan. Het resultaat van dat alles is dat het volgende bestaat: 1) Beheersaccount 1 2) Een beheerdersaccount (onder haar naam) 2 3) Een account "Gast" Echter, nergens, maar dan ook nergens is een optie te vinden om accounts te verwijderen en wel zodanig dat alleen de oorspronkelijke (1) overblijft. Ook niet in veilige modus. (Uiteraard ingelogged als Beheerder) Wie weet meer? Groet, Ton
Link naar reactie
windows xp home of pro? maakt in principe niet zoveel uit. Windows gebruikersaccounts functie heeft het nadeel dat je de beheerdersaccount moeilijk tot niet kan verwijderen. [quote:612d120456="hws"]Als ik me goed herinner kan de eerste gebruikers account niet worden verwijderd. Je hebt in dat geval 2 beheerders accounts. Of je die gebruikers- tevens beheerdersaccount kunt omzetten aar een account met beperkt rechten weet ik op dit moment niet. Probeer dat zelf even uit. -hws-[/quote:612d120456] Dit klopt niet HWS... Oplossing hiervoor is om naar Configuratiescherm te gaan (dit , als dat nog niet gebeurt is, op Klassieke weergave zetten) en dan naar SYsteembeheer. Klik hier Computerbeheer aan. Nu opent dit programma. Klik op Lokale gebruikers en groepen en je kunt ALLE accounts verwijderen (behalve de account waar je op werkt). Hopelijk helpt dit...
Link naar reactie
Ik ben die 2e Beheerdersaccount kwijt kunnen raken door een Herstelpunt terug te gaan. De account was hiermee foetsie. Alleen de bijbehorende mapstructuur was er nog, dus toch nog wat "handwerk" :-? Dit hele gedoe is voor mij nieuw, dus nu moet ik nog "uitvinden" hoe ik van allerlei mogelijkheden en onmogelijkheden in kan stellen als er een "gast" inlogt..... Verder dank voor alle bijdragen Groet, Ton
Link naar reactie
De oplossing zoals beschreven door phate is inderdaad een mogelijkheid. Waar ik echter nog steeds niets van begrijp is het feit dat: A) Windows meldde dat er eerst een beheerdersaccount aangemaakt moest worden om een gebruikersaccount (bij) te maken. Die beheerdersaccount was er al en er was ook als beheerder ingelogged(!) B) Het kan toch niet mogelijk zijn dat er 2 Administrator accounts op een PC voorkomen, toch...? C) Verder dat, ondanks het feit dat er als beheerder was ingelogged, er geen enkele mogelijke was (en is) om b.v. de reeds bestaande gebruikersaccount "Gast" te verwijderen. D) Is er een verschil tussen "Beheerder" en "Administrator"? Nee toch? Ik heb een gezonde dosis PC ervaring, maar heb me nooit bezig gehouden met dat account gedoe. Ik vind 't persoonlijk behoorlijk gebruiksonvriendelijk. Ik ben er nml. nog niet achter [u:90397032c2]of[/u:90397032c2] en zo ja [u:90397032c2]HOE[/u:90397032c2] je evt. allerlei restricties kan instellen voor die "Gast" account. Is er iemand die weet of/hoe dit kan? Groet, Ton
Link naar reactie
Dank voor de reactie! "Gast" is inderdaad een standaardoptie. Als je de info (help) van XP moet geloven, dan zou het "verstandig zijn" om een "eigen" Beheerdersaccount aan te maken (naast de reeds bestaande). Inmiddels ben ik erachter dat je via "Uitvoeren", "control userpasswords2" en ook via Conf. scherm, "Systeem Beheer", Computer Beheer" ook weer wat verder kan komen, maar hoe je hiermee aan 't werk gaat is me nog onduidelijk. Voorbeelden: je wilt niet dat een "gast" gebruik kan maken van MSN. Hoe stel je dat dan in? Je wilt bepaalde mappen ontoegankelijk maken. Hoe? Groet, Ton
Link naar reactie
Leek wil ik je nog net niet noemen, maar ok. Gast heeft geen beheerders rechten. Dus als je met de Administrator-account van windows reboot naar safemode dan kan je daar per map bij eigenschappen>beveiliging de toegang instellen tot bepaalde mappen, dit kan je heel leuk maken. Maar wees er voorzichtig mee, voor je het weet wil een account niet eens meer opstarten omdat hij geen toegang heeft tot bepaalde systeemonderdelen. N.B. de tab beveiliging komt alleen voor in safemode en alleen bij administrators en alleen als je schijf als NTFS is geformateerd, indien aan een van deze factoren niet wordt voldaan is de tab beveiliging dus niet bij bestandseigenschappen aanwezig.
Link naar reactie
[quote:a1a8a86ce3]zou het "verstandig zijn" om een "eigen" Beheerdersaccount aan te maken (naast de reeds bestaande)[/quote:a1a8a86ce3] is verstandiger, ik heb twee accounts die op een paar dingen na gewoon exact hetzelfde zijn. Heb ik met een problemen, dan kan ik deze via de ander repareren. (het gaat hier om twee beheerdersaacounts naast de reeds bestaande, maar aan de bestaande heb ik eigenlijk ook weinig, omdat deze alleen kan inloggen in safemode met xp home, met xp pro kan je ook normaal inloggen)
Link naar reactie
Iedereen bedankt voor alle info. Ik ben weer wat wijzer! Overigens: quote---"Leek wil ik je nog net niet noemen, maar ok"---quote Dit is wel heel erg kort door de bocht!! 't Is maar net waar iemands interessen liggen. Ik denk dat ik in die >15 jaar dat ik met PC's werk aardig wat "know-how" heb opgebouwd, maar dat hele "account" gedoe heeft nooit mijn belangstelling gehad en ik heb er (dus) ook nog nooit mee bemoeid! Maar....: no hard feelings! :wink: Groet, Ton
Link naar reactie
[quote:104423851f]Iedereen bedankt voor alle info. Ik ben weer wat wijzer![/quote:104423851f] graag gedaan [quote:104423851f]Overigens: quote---"Leek wil ik je nog net niet noemen, maar ok"---quote Dit is wel heel erg kort door de bocht!! 't Is maar net waar iemands interessen liggen. Ik denk dat ik in die >15 jaar dat ik met PC's werk aardig wat "know-how" heb opgebouwd, maar dat hele "account" gedoe heeft nooit mijn belangstelling gehad en ik heb er (dus) ook nog nooit mee bemoeid! Maar....: no hard feelings! Groet, Ton [/quote:104423851f] het was ook maar een grapje, en inderdaad, het is maar net waar je interesses liggen, ik overigens niet ruim 15 jaar pc ervaring, maar dat is ook een beetje moeilijk gezien mijn leeftijd (17). Ik ben zelf altijd wel geinteresseerd in accounts beveiliging, virussen, spam, adware, malware en ga zo maar door. Dit natuurlijk niet als belangrijkste, je koopt tenslotte geen pc om hem te gaan beveiligen, het andere waar ik in geinteresseerd ben ligt in de buurt van grafisch en ook CAD vind ik leuk, verder gebruik ik natuurlijk een beetje de standaard dingen, zoals office, acrobat e.d. En op zijn tijd nog wat video / geluidsbewerking
Link naar reactie
Ik snap dat je commentaar niet "boosaardig" bedoeld was..... Verder blijf ik van mening dat alle info m.b.t. accounts niet overloopt van "helderheid". Als ik er al moeite mee heb om te doorgronden wat men bedoelt, dan heb ik zo'n idee dat de doorsnee PC gebruiker er helemaal geen chocolade van kan maken..... Het 1e vreemde dat ik tegenkwam, was het feit dat er (Standaard) al een "Beheerder" bestaat en het systeem meldt dat "er eerst een Beheerdersaccount aangemaakt moet worden" op het moment dat je een gebruikersaccount wil aanmaken. Deze melding mist alle logica!! Groet, Ton
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...