Ga naar inhoud

Van OEM Media Center naar een werkende Media Center

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb op de HCC dagen een Windows XP Media Center Edition Bundel bij Computerland gekocht in de veronderstelling dat die zonder vrij veel problemen is te installeren. Feitelijk ontbreekt de software voor de bijgeleverde Hauppage WinTV kaart. Ik heb tot nu toe nog geen TV beeld gezien, capturen lukt inmiddels wel met de basis MCE driver. Nu is een en ander te vinden op de Hauppauge pagina, maarre bij is de indruk ontstaan dat er toch nog wel wat ontbreekt. Ik wil hierover nog een topic gaan openen omdat installatie perikelen natuurlijk niet in dit topic thuishoren. Zelf kwam ik er vandaag achter wat OEM volgens Computerland betekent: de koper zoekt het maar uit. Dit is een iets te vrije vertaling want iets informatie willen ze volgens mij toch wel geven. Ik dacht dat OEM betekende dat de verkoper verantwoordelijk is voor de service. Dat het pakket niet compleet was, dat had ik toch wel graag van te voren willen weten.
Link naar reactie
[quote:7f0141f309="pdexie"]Ik denk dat als ik jouw was microsoft eens zou informeren[/quote:7f0141f309] Het is inderdaad niet Microsoft's bedoeling juist om ervaringen zoals HV die nu heeft, te voorkomen. Maar daarom is het nog niet illegaal. Wel zou de verkopende OEM-partij zijn supportverplichting wat serieuzer moeten nemen en daar kun je ze best aan houden. Dus niet zo snel je met een kluitje in het riet laten sturen. Zij willen de fast buck door leuke pakketjes te verkopen met een paar tientjes winst, laat ze er dan ook iets voor doen als het een keer niet zo goed werkt bij iemand. groetjes Edmond
Link naar reactie
Zojuist gebeld met Computerland en ik heb denk ik een duidelijk antwoord gekregen dat vermoedelijk ook juist is. Er is nog een MPEG2 decoder die er nog bijgekocht moet worden. Het is dus absoluut een incompleet produkt. Volgens Computerland Amsterdam had deze informatie bij de koop meegedeeld moeten worden. Dat is zeer zeker niet gebeurd. Omdat er ook geen briefje bij is gevoegd, blijft dat natuurlijk ook onduidelijk. De aanschaf van de MPEG2 decoder is nog geen garantie dat het gaat werken, vrees ik. Verder had ik begrepen dat de kaart een stukje hardware daarvoor zou hebben. Dan verwacht ik toch dat dat via de driver gaat. Moeilijk verhaal dus. De Hauppauge installatiegids is een klein beetje misleidend maar wel bijna correct: - Eerst wordt de installatie uitgelegd voor de standaard Windows installatie. Ik heb geen PVR-150 CD-Rom dus die kan ik niet uitvoeren. De software heb ik in stukken en brokken gedownload. DIt is een goede uitleg. - Daarna volgt de uitleg voor de Media Center Editie 2005. De speciale MCE driver installeren en dan de Media Center configureren. DIe uitleg is incompleet omdat er in de installatiegids niets wordt gezegd over de MPEG2 decoder. Die lijkt wel nodig te zijn. Staat wel op de website, maar ja wat niet werkt, moet wel duidelijk toegelicht worden. De software en installatiegids is ook niet bijgeleverd en moet dus ook gedownload worden. Wat ik heel jammer vind is dat de WInTV software dus niet lijkt samen te werken met de MCE driver. Dat vind ik wel jammer.
Link naar reactie
Ik heb dezelfde bundel gekocht bij Computerland op de HCC-dagen. De installatie verliep vlekkeloos (na een format van de C:-partitie), ook de TV-kaart werd herkend na installatie van de PVR-150 MCE-driver. Ik had geen problemen met het ontbreken van een MPEG2-decoder, waarschijnlijk omdat ik PowerDVD5 (geleverd bij mijn DVD-brander destijds) al had geïnstalleerd voordat ik het Media Center uitprobeerde. Een DVD afspelen verloopt in ieder geval prima. Helaas kreeg ik geen beeld bij Live TV in Media Center, wel geluid. Gisteravond ontdekte ik dat als ik het Fullscreenbeeld wijzig in een kleiner beeld ik wél tv-beeld krijg en als ik dan het beeld maximaliseer het ook gewoon blijft. Vreemd....?! Mijn videokaart is een ASUS ATI RADEON 9550 met de laatste ATI Catalyst drivers voor MCE. Heeft iemand een idee hoe je de "oude" MR.ZAP settopbox van UPC kunt bedienen met de MCE-afstandsbediening? Ik kan op deze box namelijk nergens een aansluitingspunt vinden voor een IR-bedieningskabel en dat schijnt wel nodig te zijn. Het vervelende is namelijk dat je anders alleen via de settopbox kunt zappen van kanaal naar kanaal en niet via XPMCE. En da's natuurlijk niet de bedoeling! Groet, Karen BTW: ik vind XPMCE een heel stabiele XP-versie voor het "gewone" computerwerk trouwens. Veel minder vastlopers dan in XP Home SP1.
Link naar reactie
Begrijp ik het goed als je na het kopen van die Haupauge WinTV 150MCE nog zo'n MPEG encoder moet aanschaffen wil je van alle mogelijkheden (TV kijken, opnemen etc) gebruik maken? [size=9:9c457f3e8a]Voor diegene met een Hauppauge WinTV 150MCE kaart: http://mceguider.oabsoftware.nl/. Lijkt me interessant en zeer handig. Ik kan het zelf helaas nog niet uitproberen omdat ik nog geen TV kaart heb.[/size:9c457f3e8a]
Link naar reactie
[quote:28b4d81957="jaccoswinkels"]Begrijp ik het goed als je na het kopen van die Haupauge WinTV 150MCE nog zo'n MPEG encoder moet aanschaffen wil je van alle mogelijkheden (TV kijken, opnemen etc) gebruik maken?[/quote:28b4d81957]Dat lijkt erop van wel. Nu ben ik heel blij met de reactie van karen omdat ze meldt dat meerdere MPEG2 decoders bruikbaar zijn. Ik heb ook nog Power DVD liggen alleen is dat een oudere versie. Het was mij nog niet duidelijk hoe universeel de codec is. Door het ontbreken van een handleiding of tips weet ik dus niet welke oplossingen mogelijk zijn. Deze topic begint nu dus wat op te leveren! Ik vermoed dat mijn videobewerkingssoftware en brander software ook een geschikte codec kunnen bevatten, alleen is die software op die computer niet geinstalleerd.
Link naar reactie
[quote:e4eee819f9="Hans.Vosman"][quote:e4eee819f9="jaccoswinkels"]Begrijp ik het goed als je na het kopen van die Haupauge WinTV 150MCE nog zo'n MPEG encoder moet aanschaffen wil je van alle mogelijkheden (TV kijken, opnemen etc) gebruik maken?[/quote:e4eee819f9]Dat lijkt erop van wel. Nu ben ik heel blij met de reactie van karen omdat ze meldt dat meerdere MPEG2 decoders bruikbaar zijn. Ik heb ook nog Power DVD liggen alleen is dat een oudere versie. Het was mij nog niet duidelijk hoe universeel de codec is. Door het ontbreken van een handleiding of tips weet ik dus niet welke oplossingen mogelijk zijn. Deze topic begint nu dus wat op te leveren! Ik vermoed dat mijn videobewerkingssoftware en brander software ook een geschikte codec kunnen bevatten, alleen is die software op die computer niet geinstalleerd.[/quote:e4eee819f9] Aha, verwacht wordt dus dat met de installatie van PowerDVD het zaakje compleet zal zijn?
Link naar reactie
Nog niet veel verder gekomen, dan na systeemherstel een volledige crash van het systeem bij gebruik van de media center en het installeren van de radeon catalyst drivers. Wel ontdekt dat wanneer ik de TV gids niet gebruik, kennelijk wel TV zenders worden gevonden die ik niet kan bekijken. De radio is op dit moment weer buiten werking. Inmiddels ook de WIndows XP al te vaak geactiveerd, mag nu gaan bellen (activeren binnen 3 dagen :( ). Probeer het nu nog eenmaal met een Windows herinstallatie.
Link naar reactie
De informatie is verwarrend. Soms wordt er gesproken over Radeon series en Geforce 4 in algemene termen. Zo rondkijkend op de ati en nvidia site en kijkend bij (Windows XP) Media Center wordt de verwarring iets groter. Radeon 8500 lijkt niet ondersteund. Dat geldt ook voor de 9550, maar dat werk weer wel gezien een vorige reactie. Soms wordt er iets gezegd over DirectX 9.0 comptibele kaart, maar dat is de Geforce 4 kaart niet. Een Nvidia kaart wil ik ook niet meer hebben gezien het geklooi bij het gebruik van de TV-out optie. Met de Radeon kaart werkt het gewoon via de display driver. Nou ja ik zal zondag eens gaan rondkijken op de computerbeurs.
Link naar reactie
[quote:59e7e4c592="Hans.Vosman"]De informatie is verwarrend. Soms wordt er gesproken over Radeon series en Geforce 4 in algemene termen. Zo rondkijkend op de ati en nvidia site en kijkend bij (Windows XP) Media Center wordt de verwarring iets groter. Radeon 8500 lijkt niet ondersteund. Dat geldt ook voor de 9550, maar dat werk weer wel gezien een vorige reactie. Soms wordt er iets gezegd over DirectX 9.0 comptibele kaart, maar dat is de Geforce 4 kaart niet. Een Nvidia kaart wil ik ook niet meer hebben gezien het geklooi bij het gebruik van de TV-out optie. Met de Radeon kaart werkt het gewoon via de display driver. Nou ja ik zal zondag eens gaan rondkijken op de computerbeurs.[/quote:59e7e4c592] Het wordt tijd dat Microsoft een lijst vrij geeft met ondersteunde kaarten. Dan zijn we van alle verwarring af. Samen met de WHQL Media Center drivers moet het dan werken.
Link naar reactie
Nog even proberen uit te puzzelen wat de mogelijkheden zijn, zoals de Nvidia en Ati website aangeven (graphic drivers, Windows XP Media Center), en dan negeer ik 'All Windows versions': Nvidia meldt dan: Windows XP Media Center Edition 2004 / 2005, version: 66.93, Release Date: November 9, 2004, WHQL Certified* Nu de adder: Release Highlights: Designed for Windows XP Media Center Edition Logo Supports GeForce 6 series Supports HDTV over DVI connectors Supports advanced DVI timing on all GeForce 6 series GPUs Recognizes and displays monitor name in all control panels Supports TV/HDTV setup in the nView Display Setup Wizard * WHQL Certified for GeForce 256 through GeForce 6 series. Dus pas vanaf een bepaalde Geforce serie (en in ieder geval niet Geforce 4). Niet vermeld of dit in/exclusief de MPEG decoder van 20 dollar is. Ik vermoed dat die decoder specifiek is voor Nvidia videokaarten. Radeon meldt: Drivers voor Radeon 9200, 9600, 9700, 9800, X300, X600, X700, X800, CATALYST Windows XP Media Center Edition 4.11, geen Vivo support etc. Ik zal dus eens gaan uitkijken naar een Radeon 9200 kaartje, die is vermoedelijk het gunstigst geprijsd. Plafond: 100 euro, voorkeursprijs 60 euro.
Link naar reactie
Zojuist een Asus Radeon 9550 geplaatst. Leek me net iets geschikter dan een 9250 en net iets betaalbaarder dan de de 9600. De Media Center meldt nu bij het kiezen van Live TV decoder fout. Dat is een hele verbetering ten opzichte van een crash of installatiefout. VOlgens mij moet ik nu nog op zoek naar werkende MPEG2 decoder software. De PowerDvd versie werkt niet, dus het wordt nog even zoeken. Suggesties zijn welkom.
Link naar reactie
Vandaag is het mij gelukt om MCE werkend te krijgen. Ik heb de Nvidia MPEG2 decoder geinstalleerd (20 dollar). DIt was voor mij op dit moment de goedkoopste en meest haalbare oplossing. Ik kan zelf niet beoordelen of PowerDvd 5 of 6 de oplossing biedt. Omdat die software vrij duur is, leek me dat geen serieus alternatief om het gewoon eens te proberen. Persoonlijk vind ik dat op dit punt best wat meer informatie vooraf gegeven had mogen worden. Om het pakket werkend te krijgen, had ik in ieder geval nog een andere videokaart en een MPEG2 decoder nodig, extra kosten zo'n 100 euro meer dan werd gesuggereerd. De CPU belasting voor weergave lijkt gemiddeld iets van 40% te zijn voor een AMD 2600+. En 50 tot 60% met opname. Aandachtspunt voor mij is de koeling van de CPU. De Volcano koeler die ik gebruik, lijkt onvoldoende. Best wel vreemd voor de koperlaag en hoeveelheid aluminium. Een goedkope Coolermaster koeler doet het werk zeker niet slechter. Mijn vermoeden is dat de plaatsing van de koelribben niet zo super is, oftewel een foutief ontwerp.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...