anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Delen Geplaatst: 14 november 2004 Wil een schone start maken. Heb een harde schijf van 80 gb. Wil nu andere partities maken. Maar het gekke is dat met fdisk ik niet de 'hele' schijf kan zien en daardoor niet kan indelen. Hoe kan ik toch partities van gewenste omvang maken? Jan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Als je een backup hebt gemaakt van de dingen die je ècht niet kwijt wilt (en gecontroleerd hebt dat de backup te lezen is!), dan kun je de pc ook van de installatie cd van windows laten opstarten - en dan bij het begin van de installatie alle partities weggooien en nieuwe aanmaken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 De computer boot niet vanaf de installatie cd. Met fdisk, heb inmiddels alle oude partities verwijderd, ziet de comp maar een gedeelte van de HD van 80 gb. Hoe kan dat nu? Heb je ook verschillende 'soorten'van Fdisk?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 [quote:991b745f0d] Maar het gekke is dat met fdisk ik niet de 'hele' schijf kan zien en daardoor niet kan indelen. Hoe kan ik toch partities van gewenste omvang maken? [/quote:991b745f0d] Ligt een beetje aan de opstartdiskette die gebruikt wordt ? welke versie ? [quote:991b745f0d]De computer boot niet vanaf de installatie cd[/quote:991b745f0d] wil de cd met windows ook niet opstarten als dit in het bios is opgegeven? meestal iets in de trant van "Boot Sequence" in het bios setup Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Ja - in de oude DOS-periode bestonden er nog niet van die heel grote vaste schijven... FAT16-partities waren toen het meest vooruitstrevend, maar dan is de maximale schijfgrootte 64 GB. Overigens: de vaste schijven waren in die periode, vanwege soortgelijke controllerbeperkingen, maximaal 32 GB groot - later brachten fabrikanten daarom tools uit waarmee ook grotere vaste schijven via een truukje waren te gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Heb de startdiskette van internet gehaald. Hij start prima op in Dos mode, Heb ook in de bios de CDrom als eerste gezet bij booten. Hij doet het dan toch nog niet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Heb de startdiskette van internet gehaald. Hij start prima op in Dos mode, Heb ook in de bios de CDrom als eerste gezet bij booten. Hij doet het dan toch nog niet. De versie van de diskette weet ik niet te vinden! Het is wel een win98 opstart diskette Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Heb nu een primaire partitie gemaakt van 7632....10 procent en daarna kan ik slechts een extended partitie maken van 3148....90 % Vreemd.....en geeft aan dat alle ruimte op is. Terwijl ik een hdd van 80 GB heb. Waar kan dit aan liggen? Jan! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 [quote:3e44384d77="Jan2000"]Heb de startdiskette van internet gehaald. Hij start prima op in Dos mode, Heb ook in de bios de CDrom als eerste gezet bij booten. Hij doet het dan toch nog niet.[/quote:3e44384d77] Start de pc dan wel goed op vanaf andere bootable cd's? Eventueel zou je ook de Windows XP setup-diskettes van Microsoft kunnen downloaden http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;310994 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Zou het kunnen zijn dat jouw Fdisk niets begrijpt van NTFS-partities en daarom de daarin liggende ruimte ook helemaal niet weergeeft? Verder begrijp ik niet dat je pc niet zou kunnen booten van de Windows installatie cd. Of is dat een exemplaat met een " luchtje" eraan? Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Als je nou eerst een flop voor XP haalt van www.bootdisk.com Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Kijk eens bij tools bijna onderaan op http://www.bootdisk.com/utility.htm Kopje PARTITIONING MS Fdisk For Hard Disks Greater Than 64 Gig Link koppelt door naar: http://download.microsoft.com/download/Win98/Update/8266R/W98/EN-US/263044USA8.EXE Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 De standaard fdisk kan geen grotere schijven aan dan 64 GB. Hiervoor is een update uitgebracht. http://support.microsoft.com/?kbid=263044 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 bedankt voor jullie reacties. Ik heb de volgende situatie nu: een lege harde schijf en enkele bootdisks (win98) voor floppy a. Het bestand voor .updaten' fdisk werkt niet onder dos. Hoe los ik dit op. Heb wel een andere computer ( zonder floppydrive)maar daar staat win XP op. Jan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Misschien kun je hier iets mee? http://www.23cc.com/free-fdisk/ Overigens leveren de meeste harddisk fabrikanten tools, om je harddisk eenvoudig mee in te richten. Maxblast van Maxtor bijvoorbeeld. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Het probleem is verholpen. Heb Fdisk gedownload van ffdisk.webaps.de. Bedankt voor de tips. Zoek nog wel naar een manier om de sleutel van mijn WIN XP pro te veranderen. Bestaat hier een script voor? Jan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 [quote:1c86c97297="Jan2000"]Het probleem is verholpen. Heb Fdisk gedownload van ffdisk.webaps.de. Bedankt voor de tips. Zoek nog wel naar een manier om de sleutel van mijn WIN XP pro te veranderen. Bestaat hier een script voor? Jan[/quote:1c86c97297] http://www.mike-devlin.com/windows/key.htm Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Microsoft zelf stelt daar een scriptje voor beschikbaar. Zoek op hun supportsite naar het bestand "ChangeVLKey2600.vbs" . Download dit en ga met "Start/uitvoeren" naar de map waar het inzit. Type vervolgens "ChangeVLKey2600.vbs ab123-123ab-ab123-123ab-ab123" waarbij je die serie letters en cijfers natuurlijk moet vervangen door je eigen gewenste key. Voor als dit voorbeeld door de regelafbreking niet duidelijk mocht zijn: tussen de opdracht "ChangeVLKey2600.vbs" en de letter/cijferreeks moet een spatie staan. Het scriptje doet vervolgens precies wat jij wilt. Succes!!! Jim Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen