anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Delen Geplaatst: 14 november 2004 Had een systeem met 2 schijven waarvan de eerste schijf erg klein. Heb toen een grotere schijf genomen en daar in een andere computer mooi 2 NTFS partities opgezet, de 1e voor Windows bedoeld. Die als master schijf in mijn computer gezet. In BIOS opgegeven dat eerst CD-ROM opstarten en dan pas harddisk. XP-CD in drive gedaan en opgestart. PC begon netjes vanaf XP-CD met de Windows setup op te starten. Toen hij zover was dat hij in de dialoog zat om de harde schijf al dan niet te formatteren en in welke partitie XP dan wel moest komen, brak de installatie af omdat er (volgens de melding) een of andere kaart in mijn machine zit waar XP waarschijnlijk geen driver voor heeft. Daarna weer geprobeerd op te starten vanaf de XP-CD, maar dat gaat niet meer. Als ik opstart dan krijg ik geen Windows setup maar komt de opdracht dat ik een toets moet indrukken om vanaf CD op te starten. Doe ik braaf, maar dan verschijnt de melding "NTLDR Ontbreekt. Druk op Ctrl-Alt-Del om opnieuw op te starten". Dit blijft zich bij elke opstart herhalen. Overigens reageert machine dan helemaal niet op Ctrl-Alt-Del, maar moet ik hard gebooten. Ging er van uit dat Windows Installer mijn harddisk verbrast had toen hij in het formatteren vast liep. Dus harde schijf weer in andere PC gezet en nieuw geformatteerd. Helpt niets. Op Internet tips gezien om naar Repair console te gaan etc. maar zover kom ik helemaal niet. Het kreng wil niet meer op de XP-CDROM draaien. Snap het niet. Volgens mij is NTLDR een file op de harde schijf en daar heeft hij helemaal niets te zoeken als hij met de CDROM aan het opstarten is en nog niet toe is aan de vraag of je XP wilt repareren, herinstalleren, etc. De CDROM is niet kapot, want als ik de harddisks los trek en de computer opnieuw aan zet, dan begint wel ineens het hele Windows setupverhaal vanaf de CDROM te lopen. Loopt dan uiteindelijk vast in blauw scherm met de melding dat er vast iets met de schijf aan de hand is (logisch, die hangt er niet aan). Het hele Internet afgezocht, maar ben geen tip tegen gekomen. Wie weet iets? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 [quote:607b58f61c]Heb toen een grotere schijf genomen en daar in een andere computer mooi 2 NTFS partities opgezet[/quote:607b58f61c] Waarom doe je dat niet gewoon in de pc waar je er mee wilt gaan draaien? [quote:607b58f61c]PC begon netjes vanaf XP-CD met de Windows setup op te starten. [/quote:607b58f61c] Vreemd naar mijn idee,de volgende melding moet je volgens mij altijd krijgen. [quote:607b58f61c]Als ik opstart dan krijg ik geen Windows setup maar komt de opdracht dat ik een toets moet indrukken om vanaf CD op te starten[/quote:607b58f61c] Verder: [quote:607b58f61c]Toen hij zover was dat hij in de dialoog zat om de harde schijf al dan niet te formatteren en in welke partitie XP dan wel moest komen, brak de installatie af omdat er (volgens de melding) een of andere kaart in mijn machine zit waar XP waarschijnlijk geen driver voor heeft. [/quote:607b58f61c] Houdt misschien verband met het feit dat je op een andere pc geformatteerd hebt? [quote:607b58f61c]Volgens mij is NTLDR een file op de harde schijf en daar heeft hij helemaal niets te zoeken als hij met de CDROM aan het opstarten is en nog niet toe is aan de vraag of je XP wilt repareren, herinstalleren, etc. [/quote:607b58f61c] Dat lijt mij ook,kennelijk vindt de setup resten van het een of ander en reageert met dit soort meldingen. Wat ik zou doen,zie dat je alles van die schijf af krijgt met programma's als Fdisk,Delpart oid en haal alle kaarten eruit,behalve de videokaart. Start dan de procedure gewoon in de PC waar je uiteindelijk mee wilt gaan werken. ps.Als je die "kaarten" met name de netwerkkaart,als je die gebruikt,er niet uit wilt halen,verbreek dan wel de verbinding met het net door de kabel er uit te halen.Anders loop je de kans van een Remote Procedure Call storing op te lopen :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Het wordt nog gekker: ik heb mijn oude kleine Windows harddisk er weer in gezet. Machine start keurig onder Windows op. Vervolgens BIOS ingesteld dat opstartvolgorde is CDROM, dan 3,5" floppydrive en dan niets meer (dus ook geen Harddisk). Wie schetst mijn verbazing als ik bij nieuw opstarten de vraag krijg "druk een toets om vanaf CDROM op te starten" terwijl de XP-CD al in de speler zit, dus hij die al lang zelf gevonden zou moeten hebben. En vervolgens start de machine op vanaf harde schijf alsof die in de bootvolgorde stond genoemd (of ik nou wel of geen toets in druk). Hoe kan dat nou? De CDROM speler is niet stuk, want onder Windows kan ik daar perfect mee werken. Zucht. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2004 Het was weer simpel (maar onverklaarbaar): Als ik de computer vers opstart, dan herkent deze het Logitech draadloos keyboard, want als ik tijdens de opstart de Del knop druk kom ik in de BIOS. Echter als dan even later de vraag komt om een toets te drukken om vanaf CDROM te starten ziet hij het keyboard ineens niet meer. Na paar seconden wachten schakelt de PC dan vanzelf over naar de harddisk. Toen heb ik een ouderwets keyboard aan de PC gehangen. En toen reageerde die wel en kon ik van CDROM opstarten. Weer 3 avonden naar z'n graf, maar ja..... In ieder geval bedankt voor de moeite. Ralph Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2004 [quote:95ca67aab2]Weer 3 avonden naar z'n graf, maar ja..... [/quote:95ca67aab2] Shit happens :wink: [quote:95ca67aab2]Toen heb ik een ouderwets keyboard aan de PC gehangen.[/quote:95ca67aab2] Dat was slim. :P [quote:95ca67aab2]In ieder geval bedankt voor de moeite. [/quote:95ca67aab2] Welcome 8) Tof dat je het even hebt laten weten. Greetz Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen