Ga naar inhoud

Voorstellen. Wie ben jij?


Alex

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...

Moest er ook eens van komen om me voor te stellen. Mijn naam is Chris dit jaar met pensioen gegaan ben nu 63 jaar. Eindelijk tijd veel tijd om terug de draad op te pakken van pc’s onderhanden te nemen vooral de mijne dan.  Pc’s hebben me altijd al geïnteresseerd en mijn eerste contact met een pc was in 1977. Toen werd alles opgeslagen op kartonnen kaarten ponskaarten genaamd. Zie bijlage.  Moest je iets opzoeken in de archieven duurde het soms een paar uur of zelfs dagen eer je iets teruggevonden had.  Daarna een 10 tal jaar later kregen we allemaal een Nixdorf computer Wat was dat niets meer typen op papier om daarna op ponskaart te zetten. Neenee direct op computer en vooral direct teruggevonden na een paar minuten al. Weer een paar jaar later kreeg ik van de grote broer een commodore pc met spelletjes op jongens toch uren heb ik daar op gespeeld tennis en een skispel. 

In 1997 denk ik heb ik mijn eerste eigen pc gekocht met windows … weet de naam niet meer, wat ik wel nog weet is windows was te installeren met 5 of 6 disketjes en leuk dat dat was, tot er ergens een fout opdook. Alles was verloren en je kon terug beginnen installeren en een installatie duurde soms een paar uur als je al geluk had.  Weer een 10 tal jaar later zo rond 1987 mijn eerste van vele eigen pc’s zelf gebouwd en telkens zo fier dat alles werkte wanneer je het knopje indrukte.

Door een carrière switch als truck chauffeur had ik plots ik te weinig tijd en heb ik het pc gebeuren wat links moeten laten liggen tot verleden jaar eigenlijk ik de draad terug opnam. Maar wat blijkt, veel heel veel is er veranderd. Software matig toch. Hardware  bleef min of meer hetzelfde maar bij mij wil mijn hardware niet zo goed meer meewerken. Slechte ogen bevende handen. Resultaat wat vroeger een klusje was van een uur vooraleer een pc inééngestoken was wil nu niet meer lukken en moet ik soms beroep doen op hulp.  Steek maar eens met bevende handen  het on/off stekkertje van je pc case op je moederbord, gaat niet lukken hoor. Met software installaties lijkt het me ook moeilijker deze dagen door mijn harde schijf in mijn hoofd die niets meer wil opslagen denk ik. Vergeet veel heel veel. Gelukkig heb ik hiervoor een heel goeie ziel, die mij heel veel helpt. Hij is hier ook lid van de bende en helpt hier ook menig lid. CSW ( Wouter ) is zijn naam. Het loont echt de mooite zijn YouTube over pc’s eens te bekijken.

Nu leg ik me toe op het ETS2 spel op pc Eurotruck Simulator. Nu doe ik de ritjes die ik vroeger beroepshalve deed nu met de pc en regelmatig passeer is wegen of gebouwen of plekken die me doen denken aan vroeger. Het spel is heel realistisch. Ook hier weer veel hulp gehad van Wouter om mijn pc zo optimaal mogelijk in te stellen.  

Als laatste een woordje over deze toch wel veelzijdige site, waar mensen je kunnen helpen in je eigen taal. Ik ben lid op verschillende forums maar die zijn meestal Engelstalig. Ik spreek, lees en schrijf nu wel redelijk vlot de taal maar evengoed als er specifieke technische uitleg bij te pas komt moet ik toch af en toe passen.  Laat deze site verder uitgroeien door de vragen en aangebode hulp, maar mensen wanneer je een oplossing aangeboden kreeg laat het ook weten. Bedank je helper, zo is iedereen blij. Jij met de hulp, je helper met de gedachte dat hij weer iemand heeft kunnen helpen en de moderators van deze site die weten dat je topic afgesloten kan worden. Totaal anders dan de andere forums waar topics soms jaren en jaren open blijven staan.

ponskaart.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Jouw voorstelpost kon eigenlijk niet uitblijven. Je gaat dus al wat jaartjes mee in het computerlandschap zo te lezen. Ik ben zelf uit '87 dus niet alles is voor mij herkenbaar. Fijn dat je nu lekker met pensioen bent. Op welke forums ben je nog meer actief?

En wat grappig dat je net als Wouter bekend bent met vrachtwagens. En jullie spelen bij EST2. Kun je dat spel ook samen of tegen elkaar spelen? Of is het echt bedoeld als simulator waarbij je alleen op pad gaat?

We doen ons best om de Kieskeurig community uit te laten groeien tot een groot succes. Het wordt beetje bij beetje populairder.

Link naar reactie
42 minuten geleden, Alex zei:

En wat grappig dat je net als Wouter bekend bent met vrachtwagens. En jullie spelen bij EST2. Kun je dat spel ook samen of tegen elkaar spelen? Of is het echt bedoeld als simulator waarbij je alleen op pad gaat?

in principe speel je dat alleen maar wel met een berg A.I. in het spel (overige verkeer allemaal) maar je kan het inderdaad ook samen met of tegen elkaar spelen. dan heb je de "multiplayer" variant van ETS2 nodig en een account om in te loggen.

Ik heb dat wel eens met een neefje van mij gespeeld, maar dan is er verder geen A.I. verkeer. je rijd dan met wereldwijd ingelogde mensen allemaal met vrachtwagens en er is geen overig verkeer.

Bovendien werken lang niet alle "mods" in de multiplayer gezien die daar veelal niet ondersteund worden. Dus heb je een mooie vrachtwagen die je helemaal hebt opgemaakt met alle "toeters" en "bellen" dan rijd je in de multiplayer met een (zo lijkt het) half "total loss" voortuig. De onderdelen die niet ondersteund worden zijn dan niet vervangen voor het standaard materiaal, maar zijn gewoon weg gelaten van je vrachtwagen.

Je kan dan situaties tegen komen dat je cabine half open is bijvoorbeeld en spiegels ontbreken of zelfs banden en velgen ontbreken.

Je kan dan wel mods uitschakelen natuurlijk en "back to basics" gaan, maar ik vond het zo jammer eigenlijk dat er helemaal geen A.I. verkeer aanwezig is.

Dus leuk om eens te proberen, maar niet voor lang.

Tja, en net als @duchesse/Chris/ChrisTravels ? rijd ik zoals in mijn voorstel topic ook met een echte vrachtwagen in het dagelijks leven, alleen dan niet op de openbare weg.

Link naar reactie

Wel Alex ben een beetje op alle mobo merken forums actief geweest. Abit, Asus MSI, Asrock.... van in de tijd dat ik zelf nog pc's in elkaar stak. Meestal kreeg je wel antwoord maar af en toe was daar zo een gezever op; totaal naast de kwestie en je vraag ging verloren bij manier van spreken. Weet ondertussen van Wouter, dat jullie dit forum echt au serieux nemen en dit ook goed willen beheren.  Daarom mijn laatste paragraaf.

Ja ik kende ets al jaaaaaren door mijn broer ik 14 jaar ouder was dan ik. Spijtig genoeg 2 jaar geleden overleden. Maar omdat ik toen ik het leerde kennen nog zelf actief chauffeur was had ik gewoon geen tijd  om het te ontdekken. Nu wel natuurlijk. Ja je kan het sinds de laatste update versie 1.42 samen spelen, niet tegen elkaar natuurlijk. Samen in convoy dus een opdracht uitvoeren. Maar daar ik in pensioen ben en Wouter nog werkt en hij vooral zijn vrije tijd besteed aan anderen te helpen is het er eigenlijk nog nooit van gekomen. Misschien ooit wel eens als we samen is tijd hebben.

Link naar reactie
6 uren geleden, duchesse zei:

"Toen werd alles opgeslagen op kartonnen kaarten ponskaarten genaamd."

"Moest je iets opzoeken in de archieven duurde het soms een paar uur of zelfs dagen eer je iets teruggevonden had." 

"Daarna een 10 tal jaar later kregen we allemaal een Nixdorf computer Wat was dat niets meer typen op papier om daarna op ponskaart te zetten. Neenee direct op computer en vooral direct teruggevonden na een paar minuten al."

"Weer een paar jaar later kreeg ik van de grote broer een commodore pc met spelletjes op jongens toch uren heb ik daar op gespeeld tennis en een skispel."

"Gelukkig heb ik hiervoor een heel goeie ziel, die mij heel veel helpt. Hij is hier ook lid van de bende en helpt hier ook menig lid. CSW ( Wouter ) is zijn naam. Het loont echt de mooite zijn YouTube over pc’s eens te bekijken."

"Het spel is heel realistisch. Ook hier weer veel hulp gehad van Wouter om mijn pc zo optimaal mogelijk in te stellen."

Dat ponskaarten systeem ken ik geheel niet, wat apart dat vroeger zo data opgeslagen werd hahaha

De snelheid is nu wel heel anders dan vroeger, werk je nu met een M.2 met een snelheid van maar liefst 3500Mb/s en dat kan nog veeeeeeel sneller (alleen niet in jouw systeem helaas)

Nixdorf ken ik ook geheel niet, maar dat zal ongetwijfeld een verademing geweest zijn dat alles (uhum) "snel" ging in die tijd zonder die ponskaarten. 

Commodore heb ik ook niet meegemaakt, wel over gehoord, maar dan meet dat je daar "echte muziek" mee kon maken daar stonden ze net voor mijn eigen computer-tijd om bekend, dat weet ik dan nog net wel van Commodore

Dank je wel om mijn kanaal aan te halen en dat niet alleen jij maar iedereen die dat interessant vindt daar veel informatie uit kan halen. Zo hoor ik dat van wel meer abonnees dat ik veel mensen wat extra leer over computers en het algehele gebruik daarvan. Er zijn zelfs abonnees die het als een "therapeutische beleving" ervaren en zo hun gedachten ergens anders op kunnen vestigen, of even afleiding te hebben van hun dagelijkse beslommeringen. Altijd fijn om te horen dat anderen mijn kanaal als positief ervaren en er veel plezier aan beleven ?

Ja, hahahaha, wat hebben wij veel gesleuteld aan die pc van jou lol, en tegenwoordig werk jij niet meer met een tekst bestandje in teamviewer, maar naast teamviewer gebruiken we nu gewoon skype. Zo kunnen we elkaar zien en ook horen. En dat is zowel jou als mij heel goed bevallen. Geen getyp meer met die bevende handen van jou ?Je wilde de pc verschillende keren serieus buiten gooien,.... zo klaar was je er mee ? Maar ik weet zeker dat, zoals jouw pc nu is, dat je dat zeker niet meer gaat doen ? En het spel is zeker realistisch, alleen de "interactie" ontbreekt. Dus hoe hard je remt, of die duw van de wind tegen je trailer aan, of hoe hard je tegen de zijkant van je stoel gedrukt wordt als je een rotonde neemt etc. Wel kan de ETS beleving, en dus het gevoel van vrachtwagen rijden, zeker nog veel realistischer worden door het gebruik van VR (Virtual Reality) wat het spel ook ondersteund. Dan rijd je met een VR bril en lijkt het net of je écht in de wagen zit. Kijk je dus om je heen zie je niet je kamer en meubilair, maar de overige weggebruikers en gebouwen net zoals het weer. En kijk je achter je, dan zie je niet je keuken, maar de slaapcabine van je vrachtwagen. Een heel andere en dus nog meer realistischere beleving dus.

Link naar reactie
5 minuten geleden, duchesse zei:

Ja ik kon het weten hé. Wouter weet weer al de uitleg over dat samenrijden in ets. Ik wou juist nog schrijven moet dat eens onderzoeken of aan Wouter vragen, komt hij toch wel juist toevallig met de oplossing zeker ???

hahahahaha, was ik je net voor ?

ik zei laatst al tegen je, ik heb nieuwe batterijen in mijn glazen bol gedaan ?

Link naar reactie

Ja Wouter, het zullen zeker duracellekes zijn, die batterijen ??. Ah je kende dat niet die ponskaarten, ja je bent wel een behoorlijk aantal jaren jonger dan ik hé. Nee op zich zeker voor die tijd geen slecht systeem. Maar ja je moest die kaarten natuurlijk een tijd bijhouden in een archief. Het fijne eraan was, voor mijn werk althans. Ik typte de nr van de airwaybill, luchtvrachtbrief en die kwam dan op die kaart. Dat nr was speciaal. Het was een prefix bv 082 was van de Belgische luchthavens en dan een nr van 8 cijfers. Die 8 cijfers was speciaal omdat het getal deelbaar moet zijn door 7 en de uitslag, uitkomst of hoe ze het anders zeggen moest dan het laatste getal zijn. Beetje technisch maar bon. Maar door die speciale deelbaarheid zeg maar werden bij foutieve nrs die kaarten automatisch uitgeworpen en kwamen dus niet in het archief. Toen ik de Nixdorf periode mee heb helpen overdragen, dus de ponskaarten op het nieuwere systeem Siemens Nixdorff hadden we als ik met niet vergis meer dan 13 miljoen kaarten te verwerken, zodus.

Link naar reactie
17 uren geleden, duchesse zei:

Wel Alex ben een beetje op alle mobo merken forums actief geweest. Abit, Asus MSI, Asrock.... van in de tijd dat ik zelf nog pc's in elkaar stak. Meestal kreeg je wel antwoord maar af en toe was daar zo een gezever op; totaal naast de kwestie en je vraag ging verloren bij manier van spreken. Weet ondertussen van Wouter, dat jullie dit forum echt au serieux nemen en dit ook goed willen beheren.  Daarom mijn laatste paragraaf.

Ja ik kende ets al jaaaaaren door mijn broer ik 14 jaar ouder was dan ik. Spijtig genoeg 2 jaar geleden overleden. Maar omdat ik toen ik het leerde kennen nog zelf actief chauffeur was had ik gewoon geen tijd  om het te ontdekken. Nu wel natuurlijk. Ja je kan het sinds de laatste update versie 1.42 samen spelen, niet tegen elkaar natuurlijk. Samen in convoy dus een opdracht uitvoeren. Maar daar ik in pensioen ben en Wouter nog werkt en hij vooral zijn vrije tijd besteed aan anderen te helpen is het er eigenlijk nog nooit van gekomen. Misschien ooit wel eens als we samen is tijd hebben.

Dat klopt. Dit forum is voor Kieskeurig een belangrijk platform. Zo niet, dan ben ik mijn baan kwijt. En mooi dat je broer op die manier iets aan jou heeft overgedragen ☺️

Quote

Dank je wel om mijn kanaal aan te halen en dat niet alleen jij maar iedereen die dat interessant vindt daar veel informatie uit kan halen. Zo hoor ik dat van wel meer abonnees dat ik veel mensen wat extra leer over computers en het algehele gebruik daarvan. Er zijn zelfs abonnees die het als een "therapeutische beleving" ervaren en zo hun gedachten ergens anders op kunnen vestigen, of even afleiding te hebben van hun dagelijkse beslommeringen. Altijd fijn om te horen dat anderen mijn kanaal als positief ervaren en er veel plezier aan beleven ?

Het aantal abonnees blijft ook stijgen, want je zit nu al ruim boven de 600 subscribers. Lekker bezig!

Quote

Wel kan de ETS beleving, en dus het gevoel van vrachtwagen rijden, zeker nog veel realistischer worden door het gebruik van VR (Virtual Reality) wat het spel ook ondersteund. Dan rijd je met een VR bril en lijkt het net of je écht in de wagen zit. Kijk je dus om je heen zie je niet je kamer en meubilair, maar de overige weggebruikers en gebouwen net zoals het weer. En kijk je achter je, dan zie je niet je keuken, maar de slaapcabine van je vrachtwagen. Een heel andere en dus nog meer realistischere beleving dus.

Dat klinkt gaaf. Ik ben ooit eens naar een VRcafé geweest. Daar kon je dan allerlei spellen spelen. Racen, lasergamen, zombies schieten, een horrorspel spelen etc. Dat was heel gaaf, maar wel erg wennen. En ik werd er zelfs een beetje misselijk door. Hoe gaat zoiets met zo'n simulator?

Link naar reactie

Dat is waar. Als je zeker weet dat je een bepaald spel vaak gaat spelen, is het vast het geld waard. En anders blijft het op dit moment een hebbedingetje dat je nog maar weinig kunt toepassen. En als die apparaten niet kleiner en goedkoper worden, vraag ik me af of het ooit een succes gaat worden in de huiskamer icm films en games.

Link naar reactie
1 uur terug, duchesse zei:

Ja Alex, dat weten Wouter en ik nog niet die VR sensatie bij ets. Heb eens zitten rondneuzen voor zo'n vr bril euh niet goedkoop. Daar heb je al een goede videokaart voor voor die prijs. Een mens zou dat moeten kunnen lenen om dat is uit te proberen. Waarschijnlijk dat je dat dan ook wel koopt hoor. ?

Mocht je er eentje willen kopen adviseer ik de Oculus Quest 2. Die kost nu 349.- en heb je niks anders bij nodig dan het apparaat zelf. (En een facebook account).

Heb zelf het geluk dat mijn werkgever serious games + VR maakt dus heb regelmatig een bril op m'n hoofd.

IT-er - Applicatiebeheerder - Technologie Liefhebber - Concert Fotograaf - Apple & Windows - Vragen? Stuur me gerust een PM!

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...