Ga naar inhoud

Hardeschijf overzetten: dualboot verwijderen

anoniem

Aanbevolen berichten

Mijn 1ste pc is nu stervende en daarom heb ik besloten voor de zekerheid alles te backuppen op de 2de hardeschijf die erin zit en die dan in mijn nieuwe pc over te zetten. Alleen, het probleem is dat op de eerste harde schijf (master) van de stervende pc windows ME staat en belangrijke data die er absoluut niet afmogen en op de tweede hardeschijf (de slave) drie partities staan: een linux swap file, een EXT2 (linux filesystem) en een FAT32 partitie. Er zit uiteraard ook een dualboot op de pc zodat ik bij het opstarten kan kiezen tussen Windows en Mandrake Linux. Nou wil ik dus alle data gewoon op de 2de hardeschijf laten en die in de nieuwe pc zetten, maar hoe verwijder ik die dualboot dan? En, moet ik deze gewoon repareren met fdisk /mbr? Als ik nog een andere stap oversla, graag melden :) ... Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:51237c0902]Alleen, het probleem is dat op de eerste harde schijf (master) van de stervende pc windows ME staat en belangrijke data die er absoluut niet afmogen [/quote:51237c0902] Echt duidelijk ben je niet carlobernardini,waarom iets niet van een "stervende" schijf af mag is mij een raadsel. Ik ben maar zo vrij aan te nemen dat je die hele hap naar de nieuwe schijf wilt over brengen? Als dat zo is,denk dan eens aan het maken van een image,die je dan op de nieuwe schijf terug zet. [quote:51237c0902]maar hoe verwijder ik die dualboot dan? En, moet ik deze gewoon repareren met fdisk /mbr? [/quote:51237c0902] Ik denk dat dit samen hangt met de soort bootloader die je gebruikt,misschien ook nog afhankelijk van de manier hoe die geïnstalleerd is. E.a. zal bepalend zijn (denk ik) of de bootloader in de image mee gaat.
Link naar reactie
hier is dus ietsje meer uitleg: op de eerste harde schijf zit windows ME, waar ik nu een gigantisch probleem mee heb (zie [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB/viewtopic.php?t=132940[/url], en als je het op kan lossen, [b:602d86c62b]heel graag![/b:602d86c62b]). Die wil ik dus backuppen door alle (of heel veel) bestanden op de tweede, 1 jaar oude maxtor hardeschijf te zetten. Het enige probleem is, dat op de tweede hardescijf, een FAT32 partitie zit (zonder OS) en een EXT2 en SWAP parities zitten, waar ik Mandrake Linux op geinstalleerd heb. Ik heb dus een [u:602d86c62b]LILO[/u:602d86c62b] dualboot (geen standaard windows dualboot dus). Ik wil de harde schijf waar ik de gebackupde bestanden heb dus uit die PC halen en in mijn tweede pc zetten. Hiervoor moet ik denk ik dus die dualboot verwijderen. Moet ik hiervoor dus gewoon de hardeschijf eruit halen, windows bootdisk erin stoppen (in de oude pc dus) en dan dus fdisk -> /mbr doen? gaan de gegevens niet van de hardeschijf (waar de backup bestanden op staan) af? Ik hoop dat ik mezelf zo beter uitgelegd heb, en dat jullie met een oplossing komen, Alvast bedankt!
Link naar reactie
[quote:4b9d373110]Ik wil de harde schijf waar ik de gebackupde bestanden heb dus uit die PC halen en in mijn tweede pc zetten. Hiervoor moet ik denk ik dus die dualboot verwijderen.[/quote:4b9d373110] Dit lijkt mij van niet,deze schijf kun je volgens mij gewoon als slave in die 2e pc hangen en dan alle backups overzetten. Dus er hoeft mijnsinziens niets met dat dualboot te gebeuren.
Link naar reactie
dat is nou juist het hele probleem: ik had een virus (W95/opaserv) binnengekregen waarmee gebruikers van buitenaf via de adsl lijn in mijn pc konden (ik had net netwerk aangelegd met lan en de hele hdd gedeeld zonder goede beveiliging (dom dom dom)) en nu start hij dus niet meer op, behalve dan in veilige modus waarin geen netwerk mogelijkheden zijn geloof ik (je kan geen files sharen :( )... Dus dan moet het maar zo... Bedankt, ik ga het vandaag proberen.
Link naar reactie
Voor lilo verwijderen, zie bv. http://support.microsoft.com/kb/q171611/ http://www.europe.redhat.com/documentation/rhl7.1/rhl-gsg-en-7.1/s1-q-and-a-removing.php3 http://www.linuxgazette.com/local/remap.php?link=issue29/tag_lilo.html voor lilo informatie http://home.nedlinux.nl/~bart/?page=6 Wat wil je precies bereiken? Files overnemen op je nieuwe computer en dan de HD weer terug in de oude? En wat ben je van plan met de gestoorde windows op de oude? Opnieuw installeren? Of wil je de schijf met Linux promoveren tot master? En bevat de Linux installatie ook bestanden die je beslist niet kwijt wilt raken? Er lijken me geen problemen als je een Linux distributie op CD's hebt, waarvan je hebt geinstalleerd. Als je die opnieuw installeert is er vaak een reparatie optie voor een bestaande installatie. Als dat het geval is, zit je goed. Stel je wilt windows opnieuw op de eerste schijf zetten. Dan, na terugzetten tweede schijf fdisk /mbr vanaf bv. een win98 opstartflop. Windows partitie opnieuw formatteren en windows installeren. Dan Linux CD's er in en Linux restaureren, inclusief lilo. Maar vertel eerst eens even wat je van plan bent.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...