anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Delen Geplaatst: 10 november 2004 In een oud systeem (Pent S 133) heb ik 2 HD's. 1 van ong. 8 GB (FAT32) en 1 van 1200 MB (FAT). Op de kleinste HD (slave) zit een MS-DOS systeem met actieve partitie. Op de grootste HD (master) wordt mom. de PC onder Win 98 opgestart. Hoe kan ik via de kleine HD in MS-DOS opstarten? Als ik nu tijdens opstarten F8 druk, kan ik wel naar DOS, maar in feite gaat het via Windows. gr, Bob Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2004 [quote:a6297f375d="Bo000"]Hoe kan ik via de kleine HD in MS-DOS opstarten? Als ik nu tijdens opstarten F8 druk, kan ik wel naar DOS, maar in feite gaat het via Windows.[/quote:a6297f375d]Je draait dan Win98 zonder GUI, lijkt mij. (Dit nam je zelf toch ook aan) Lijkt mij dat je dan een bootmanager nodig hebt, bv die van [url=http://www.powerquest.com/]Powerquest[/url]. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2004 Als ik me niet vergis kun je ook eerst ms-dos installeren, en vervolgens windows 98 installeren. Dan zou je een boot menu moeten krijgen met de keuze tussen ms-dos en windows 98. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2004 [quote:c85a73acee="wes_55"]Als ik me niet vergis kun je ook eerst ms-dos installeren, en vervolgens windows 98 installeren. Dan zou je een boot menu moeten krijgen met de keuze tussen ms-dos en windows 98.[/quote:c85a73acee]Dat is dan iets met oorspronkelijk besturingssysteem, dat is dan wel je echte MS-DOS. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 11 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2004 [quote:def9617a37="Bo000"]Als ik nu tijdens opstarten F8 druk, kan ik wel naar DOS, maar in feite gaat het via Windows.[/quote:def9617a37] Nee. Je komt dan gewoon in MS-DOS, versie 7.x :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2004 Op de kleinste HD staat een puur MS-DOS (6.22) systeem, waarbij het memory met QEMM is bewerkt, zodat ik oude games ed. erop kan spelen. Op de grootste HD staat een W 98 systeem, kompleet met Netwerk en Internet. Ik heb echter een oplossing gevonden :lol: De jumperkontakten tbv. master van de beide HD's heb ik naar een dubb. (kleine) schakelaar gevoerd. De pennetjes op de HD's zijn via printstekers aangesloten en kunnen zo weer losgehaald worden. De schakelaar heb ik op de achterzijde in het frame gemonteerd (gaatje geboord). In de ene stand is de grootste HD de master en start ik op in W 98, en andersom is de kleinste HD de master en start ik in MS-DOS op. Het werkt probleemloos. Allen bedankt. gr, Bob Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen