Ga naar inhoud

[w2k pro] \Device\Harddisk2\DR2 has its write cache enabled

anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Sinds korte tijd geven de logs van mijn server het volgende bericht: "The driver detected that the device \Device\Harddisk2\DR2 has its write cache enabled. Data corruption may occur. " Dit is een 'bug' in Windows 2000 SP4 volgens de website van [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;830051]Microsoft[/url]. Nu wil ik graag wel van de melding af. Er is een hotfix beschikbaar, maar kan ik ook cache disablen op mijn harddisk? De foutmelding heeft namelijk wel een kern van waarheid: data kan corrupt weggeschreven worden. Ik heb er nog geen hinder van ondervonden. Toch wil ik graag alles op orde hebben. Hoe kan ik de cache disablen? Is dit een BIOS setting, dan is het probleem zo gedaan. Maar, Windows 2000 verlangd -weet ik nog van de installatie- dat de cache disabled moet zijn. Is dit daadwerkelijk de oplossing? Kan iemand mij uitsluitsel geven over dit probleem? d.
Link naar reactie
Beste Dilbert, De foutmelding wijst hoofdzakelijk in de richting van stroomstoringen en hardware failures. Oftewel : cache enabled zorgt voor wat meer snelheid, maar ingeval van stroomstoring ( en zonder UPS ) kunnen de gegevens die zich toevallig nog in de cache bevinden verloren raken. Toevallig, want gegevens worden namelijk direct weggeschreven als het niet razend druk is. Het maakt W2K niets uit of de cache aan of uit staat. Ik heb de hotfix nooit gebruikt want de waarschuwing 'an sich' stoort mij niet. Uit het oogpunt van veiligheid zet ik op mijn servers wel de cache uit op de schijf waarop het OS is geinstalleerd. Dat levert weer zijn eigen waarschuwing op : Event Type: Warning Event Source: Disk Event Category: None Event ID: 34 Date: 31-10-2004 Time: 22:04:54 User: N/A Computer: AMY Description: The driver disabled the write cache on device \Device\Harddisk4\DR4. Mocht je je cache willen uitschakelen, ga dan in device manager naar 'disk drives' en kijk bij de betreffende harddisk op het tabblad 'disk properties'. Daar kun je de cache aan en uit zetten. Hoop dat dit je helpt. Suc6 !
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...