anoniem Geplaatst: 26 oktober 2004 Delen Geplaatst: 26 oktober 2004 Door omstandigheden moet ik op een leencomputer werken met windows 98. En dus wil ik er geen eigen programma's op installen. Klopt dit: ik maak een copy van de system.dat en de user.dat, installeer programma's die ik wil en nadien start ik op met een bootdisk, zet de user.dat en system.dat die ik bewaard heb over de actuele user en system.dat. Opstarten en in verkenner gewoon de mappen van de geïnstalleerde programma's wissen en alles is terug zoals ik hem gekregen heb? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2004 Kun je geen backup maken op cd, met ghost oid.? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2004 Lijkt me wel waterdicht ja, dus moet kunnen. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 [quote:eb38a1f761="gerben"]Kun je geen backup maken op cd, met ghost oid.?[/quote:eb38a1f761]ja, 'k heb drive image, maar dan moet ik dus dàt ook installen hé? En dat doe ik liever niet. [quote:eb38a1f761="Jim van Zweeden"]Lijkt me wel waterdicht ja, dus moet kunnen. [/quote:eb38a1f761]Dit slaat toch op mijn vraag dacht ik? (en niet op het antwoord van Gerben) ?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 Ik begrijp niet helemaal wat je nou wil bereiken. Wil je je oude werkomgeving op de leen PC herstellen, of wil je de leen PC uiteindelijk weer zo teruggeven zoals je 'm gekregen hebt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 Ik wil dus die pc teruggeven zoals ik hem gekregen heb. (dus zonder een hoop ballast in het register: dingen die zouden overblijven als ik programma's zou installen en daarna uninstallen) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 [quote:8e41224262="Passer"]ja, 'k heb drive image, maar dan moet ik dus dàt ook installen hé? En dat doe ik liever niet.[/quote:8e41224262]Heb je geen bootable diskette waarvan je het kunt starten? Dan kun je gewoon een image maken (zonder eerst drive image te moeten installeren) en na afloop weer terug zetten. Da's veel makkelijker dan 'experimenteel' met het register te gaan knoeien. Daarnaast, je kunt die programma mappen uiteindelijk wel weggooien, maar lang niet ieder programma houd al z'n spulletjes keurig in de eigen map bij installatie en gebruik. En ook niet alle uninstallers gaan altijd even grondig te werk. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 Het zal wel niet echt veel uitmaken, maar persoonlijk zou ik Passer z'n volgorde net andersom doen: Eerst alles wat erbij gekomen is aan programma's regulier verwijderen via un-install en eventuele losse bestanden handmatig, en [b:88fead0939]daarna[/b:88fead0939] met een bootdisk het oorspronkelijke register terugzetten. Reden: Programma's plaatsen soms ook onderdelen in de Windows-directory, die je bij handmatig verwijderen van mappen over het hoofd ziet. Overigens is er in DOS ook een aparte procedure voor die een backup maakt van het complete register cq. die backup weer terugzet. Men zegt dat die nog net iets waterdichter is. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 'k heb de originele Drive Image 7. But: -moest er iets misgaan met het terugzetten van die image dan ben ik nog verder van huis (dit zal allicht wel niet, maar 'k wil het toch niet proberen :-? ) [quote:6dee388fff="captain Kansloos"]maar lang niet ieder programma houd al z'n spulletjes keurig in de eigen map bij installatie en gebruik[/quote:6dee388fff]Weet ik, vandaar dat ik na de uninstall handmatig mappen ga opzoeken en verwijderen [quote:6dee388fff="captain Kansloos"]En ook niet alle uninstallers gaan altijd even grondig te werk[/quote:6dee388fff] klopt, vandaar dat ik de index.dat en user.dat wil overschrijven vanaf een bootdisk [quote:6dee388fff="captain Kansloos"]Da's veel makkelijker dan 'experimenteel' met het register te gaan knoeien. [/quote:6dee388fff] Klopt, maar 'k deed mijn techniek vroeger wel mèèr toen ik nog in 98 werkte. (trouwens: windows houdt toch nog een reserveregister achter de hand) [quote:6dee388fff="J. de Boer"]persoonlijk zou ik Passer z'n volgorde net andersom doen[/quote:6dee388fff] Denk je dat de volgorde hier een rol speelt? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 Je laatste vraag, of die volgorde iets uitmaakt? Ik had dit er achteraf nog tussen gezet, misschien dat je dat net even had gemist: Programma's plaatsen soms ook onderdelen in de Windows-directory, die je bij handmatig verwijderen van mappen over het hoofd ziet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 [quote:93442c14f5="Passer"]'k heb de originele Drive Image 7. But: -moest er iets misgaan met het terugzetten van die image dan ben ik nog verder van huis (dit zal allicht wel niet, maar 'k wil het toch niet proberen :-? )[/quote:93442c14f5]Ik vind die redenatie - no offense - persoonlijk niet erg logisch. Het pakket is notabene voor dit soort acties gemaakt. En dan prefereer jij vervolgens een soort do-it-yourself actie, waarbij m.i. alleen maar meer mis kan gaan? Natuurlijk kan het terugzetten van een image mislopen, maar volgens mij is dat risico een stuk kleiner dan dat je zelf met losse registers in de weer gaat. Daarnaast weet je achteraf zeker dat het systeem exact hetzelfde opgeleverd wordt. Als je het handmatig doet is het niet onwaarschijnlijk dat je e.e.a. over het hoofd ziet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2004 [quote:b530116f60="Captain_Kansloos"]Ik vind die redenatie - no offense - persoonlijk niet erg logisch. Het pakket is notabene voor dit soort acties gemaakt. En dan prefereer jij vervolgens een soort do-it-yourself actie, waarbij m.i. alleen maar meer mis kan gaan? Natuurlijk kan het terugzetten van een image mislopen, maar volgens mij is dat risico een stuk kleiner dan dat je zelf met losse registers in de weer gaat. Daarnaast weet je achteraf zeker dat het systeem exact hetzelfde opgeleverd wordt. Als je het handmatig doet is het niet onwaarschijnlijk dat je e.e.a. over het hoofd ziet.[/quote:b530116f60]Je hebt volledig gelijk hoor, maar vermits het een computer is van een instituut wil ik ook dat kleine risico niet lopen. (wellicht overbodig 'voorzichtig zijn', mja...) Voor de rest is het niet zo heel erg dat er toch nog dingen zouden blijven staan. Als ik ze niet opmerk enz.. En het is eigenlijk zò dat ik vroeger bij win 98 deze methode regelmatig gebruikt heb en er nooit problemen mee had dat ik ze nu ook wil gebruiken. ('k vroeg voor alle zekerheid maar eens jullie mening, want het is al enkele jaartjes geleden) Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen