Ga naar inhoud

Virus in record tempo(?)

anoniem

Aanbevolen berichten

Wat me gisteren gebeurde is bijna even lachwekkend als triest. Ik had mijn schoonouders belooft om Windows opnieuw te installeren. (Was al een erg oude installatie, door de jaren heen 'vervuild' geraakt door het vele installeren en de-installeren van software en hardware) Helaas liep het installeren van hun eigen Windows98 om allerlei redenen niet goed, waardoor ik uiteindelijk voorstelde om dan mijn eigen Windows 2000 bij hen te installeren. Dat was prima. Ik installeerde Windows 2000, dat ging vlotjes. Meteen office er maar op, en direct daarna het kabelmodem geinstalleerd (kabelfoon). Toen ik internet verbinding had, was het eerste wat ik deed, de Windows update functie gebruiken, om de laatste updates binnen te halen. Nu ben ik gewend dat er dan een Windows update dialoog venstertje tevoorschijn springt, maar dat was niet het geval. Nadere bestudering van de netwerk verbinding en de systeem activiteit leerde me echter dat processor en harde schijf volop bezig waren en dat er van alles via internet werd binnengehaald. Vreemd, maar ik heb Windows wel vreemdere dingen zien doen, dus ik hield het er op dat de update op dat moment toch gewoon liep. Aangezien hij maar bezig bleef, besloot ik de PC maar een paar minuten te laten voor wat het was en beneden koffie te gaan drinken. Eem half uurtje later stond ik, omring door mijn verwachtingsvolle schoonfamilie, weer bij de PC. Ik zag dat hij nog steeds zo druk bezig was als toen ik hem achterliet. En bovendien zag ik een 'Windows messenger' schermpje met een melding dat mijn virus defenities niet in orde waren, en dat ik vanaf een bepaalde site wel iets kon downloaden. Ik had de virusscanner nog niet geinstalleerd (dat zou de volgende stap gaan worden) en dit leek me pure spam te zijn, maar dan via de Windows messenger optie. Maar nog erger: toen ik wilde demontreren dat de internet verbinding inmiddels weer werkte, bleek de IE startpagina te zijn veranderd in een of andere gay p*rn site en verraste ik mijn schoonfamilie onaangenaam op een verzameling blote geslachtsdelen. Ook begonnen er spontaan allerlei p*rn popups tevoorschijn te springen. De processor was voor 100% belast en het systeem dus zo traag als dikke str***. In een laatste poging heb ik nog Norton AV geinstalleerd. Dit lukte wel, maar het updaten van de virus definities bleek niet mogelijk te zijn. Ook niet na rebooten van de PC (ook toen weer was de processor 100% belast) Het lijkt er dus op dat ik een virus heb opgelopen, enkel na het installeren van mijn eigen Windows 2000, Office en een kabelmodem. De betreffende Windows2000 CD heb ik al diverse keren bij mezelf gebruikt en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (op dat Windows messenger popup ding na dan, want die heb ik bij mezelf al eens eerder gezien) Hun eigen office CD heeft ook nooit problemen opgeleverd, net zo min als de CD waarvandaan de kabelmodem is geinstalleerd. En verder heb ik niks geinstalleerd. Iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren, en vooral wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? Ik zat al aan een firewall te denken, maar ik ben bang dat dat te moeilijk wordt voor mijn schoonouders, tenzij het iets heel simpels is. Bovendien draai ik thuis ook geen firewall en daar heb ik het niet.
Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:facef4ac55]Toen ik internet verbinding had, was het eerste wat ik deed, de Windows update functie gebruiken, om de laatste updates binnen te halen. [/quote:facef4ac55] En dan vraag ik me af, voordat je internet opgaat staat er een AV en Firewall op?? En dan lees ik dit: [quote:facef4ac55] Ik had de virusscanner nog niet geinstalleerd (dat zou de volgende stap gaan worden)[/quote:facef4ac55] [quote:facef4ac55]Ik zat al aan een firewall te denken[/quote:facef4ac55] :lol: Ja sorry hoor maar ik ben het helemaal met Rieske eens. Oh en als je toch aan het denken ben: [quote:facef4ac55]In een laatste poging heb ik nog Norton AV geinstalleerd.[/quote:facef4ac55] Staat gelijk aan geen AV hebben. :lol: Kies alstublieft wat normaals uit. Ik ben momenteel een Hijacklog aan het nakijken en die wordt "beschermd" door Norton. Ben al 6 virussen tegengekomen, tot zover de "bescherming" van Norton. :-?
Link naar reactie
Jah, de overtuiging dat 't me (al zo snel overkomt). Uiteraard heb ik ervan geleerd dat ik dus (nog) sneller moet zijn met bescherming. De slechte bescherming van Norton is me overigens niet bekend omdat ik daar niet zoveel ervaring mee heb. Met Windows installeren daarentegen wel. Tot gisteren had ik iets van: Windows installeren, en direct de meest gangbare standaard dingen er achteraan. Eventuele extra randapparatuur, virusscanner, office, windows update uitvoeren, dat soort dingen. Direct er achteraan, maar niet noodzakelijk in een bepaalde volgorde, zolang het maar allemaal meteen daarna gebeurt. En geloof me, ik installeer regelmatig Windows, maar dit is de eerste keer dat me dit al zo snel overkwam. Ik weet niet of het om virus of spyware ging, maar ikzelf heb niks besmets geinstalleerd, en het enige wat ik qua internet geactiveerd had, was de Windows update. Hoe die rotzooi er dus op is gekomen weet ik niet, en dat verbaasd me dus enorm. Ook omdat het ding tot gisteren al jarenlang onder Win98 draaide, zonder firewall, en zelfs zonder AV, zonder dat dit ooit is voorgekomen. Het is me nu wel duidelijk dat er anderen zijn die hier dus wel al ervaring mee hebben. Zijn er ook tips voor de juiste virusscanner, of eenvoudiger firewalls waarmee je nog aan kunt komen bij twee mensen op leeftijd die het al heel wat vinden dat ze hun browser kunnen starten?
Link naar reactie
[quote:8eb4574b56="Gooly"]Zijn er ook tips voor de juiste virusscanner, of eenvoudiger firewalls waarmee je nog aan kunt komen bij twee mensen op leeftijd die het al heel wat vinden dat ze hun browser kunnen starten?[/quote:8eb4574b56] De winXP SP2 firewall is simpel, en verder is het een prima firewall - en nee, ik weet het, hij checkt uitgaande verkeer niet, nou én? Kunnen jullie mij één linuxbak aanwijzen die dat wel doet? is die gebruiker dan onveilig bezig? precies. Kijk eens of je modem niet meteen als router kan dienen, of met een router er achter, dan heb je meteen een NAT (en dus inkomende) firewall waar je verder geen omkijken naar hebt. En, uh, je hebt duidelijk niet door dat zaken als blaster nog steeds het internet rondgaan? :+ En aanverwante zaken natuurlijk ;) oh, en win98/2000: volgensmij heeft 98 geen RPC-troep 8)
Link naar reactie
Het ironische is natuurlijk, dat, ervan uitgaande dat je een virusscanner altijd moet updaten, eerst contact moet maken met internet voordat je écht goed beschermd bent... In mijn geval gebruik ik de Sygate Firewall (gratis te downladen) en AVG (idem). Het handigste is dan om die te downloaden van een andere computer, op een CD te zetten, die als eersta ná Windows op de nieuwe PC te zetten, en dán pas Windows Update te doen. Pas daarna andere software.
Link naar reactie
[quote:676245f9d5="Gooly"]En geloof me, ik installeer regelmatig Windows, maar dit is de eerste keer dat me dit al zo snel overkwam.[/quote:676245f9d5]Dan heb je tot nu toe gewoon strontmazzel gehad. Windows XP gold is zo lek als een mandje. Er zijn vele wormen die vrij spel hebben. Dus de volgende keer de verbinding fysiek verbreken, dan windows, firewall, antivirus, en dan pas weer het internet op. En dan liefst ook nog een geslipstreamde XP gebruiken. Zou het zelf doen met SP2, maar daarmee wil nog wel eens problemen optreden. Je zou dus SP1a kunnen doen, en dan bijvoorbeeld patchen met autopatcher. http://www.autopatcher.com/ Lees dit ook eens door, en bedenk dat het daar om een gemiddelde gaat. http://techrepublic.com.com/5100-22_11-5314563.html
Link naar reactie
Off topic, Met groeiende irritatie heb ik,t.a.v de reacties van sommige mensen,dit draadje gelezen. [quote:99c45225a4]Onder welke steen kom jij vandaan?[/quote:99c45225a4] Rieske,misschien doe je er goed aan iets aan de frustratie te doen,die m.i. ten grondslag ligt aan deze manier van reageren.Je verheft jezelf niet door iemand anders de grond in te trappen. [quote:99c45225a4]En dan vraag ik me af, voordat je internet opgaat staat er een AV en Firewall op?? En dan lees ik dit: [/quote:99c45225a4] [quote:99c45225a4]Quote: Ik had de virusscanner nog niet geinstalleerd (dat zou de volgende stap gaan worden) Quote: Ik zat al aan een firewall te denken [/quote:99c45225a4] De huismeester,beetje onzinnig om het je dan nog af te vragen vindt je ook niet? [quote:99c45225a4]Staat gelijk aan geen AV hebben. Kies alstublieft wat normaals uit. [/quote:99c45225a4] Dit niet weten,als het al klopt,is natuurlijk ook niet "normaal" natuurlijk. Dat mensen met respectabele aantallen berichten,doodleuk naar oplossingen middels XP verwijzen,terwijl de topicstarter heeft laten weten over Win 98 en 2000 te beschikken,verbaast mij op z'n zachts gezegd. On topic, [quote:99c45225a4]Ik zat al aan een firewall te denken, maar ik ben bang dat dat te moeilijk wordt voor mijn schoonouders, tenzij het iets heel simpels is. [/quote:99c45225a4] Of een firewall ooit simpel kan zijn weet ik niet,maar ik gebruik Outpost als firewall en bevalt goed. Greetz
Link naar reactie
[quote:742a36686d="wanderer"] Rieske,misschien doe je er goed aan iets aan de frustratie te doen,die m.i. ten grondslag ligt aan deze manier van reageren. Je verheft jezelf niet door iemand anders de grond in te trappen. [/quote:742a36686d] I'm humble... even quite humble... Help iets teveel lieden op weg om mezelf ooit ook maar een fractie verheven te gaan voelen. En of jij je daar nu aan irriteert of niet: Iemand die nu nog niet weet dat onbeschermd het www opgaan een hoop ellende op kan leveren, leeft onder een steen... sterker nog, die heeft een bunker boven z'n plaat.
Link naar reactie
[quote:ab8ab4b814="Gooly"]en direct daarna het kabelmodem geinstalleerd (kabelfoon). Nadere bestudering van de netwerk verbinding en de systeem activiteit leerde me echter dat processor en harde schijf volop bezig waren en dat er van alles via internet werd binnengehaald. Vreemd, maar ik heb Windows wel vreemdere dingen zien doen, dus ik hield het er op dat de update op dat moment toch gewoon liep. Aangezien hij maar bezig bleef, besloot ik de PC maar een paar minuten te laten voor wat het was en beneden koffie te gaan drinken. Eem half uurtje later stond ik, omring door mijn verwachtingsvolle schoonfamilie, weer bij de PC. Ik zag dat hij nog steeds zo druk bezig was als toen ik hem achterliet. En bovendien zag ik een 'Windows messenger' schermpje met een melding dat mijn virus defenities niet in orde waren, en dat ik vanaf een bepaalde site wel iets kon downloaden. Ik had de virusscanner nog niet geinstalleerd (dat zou de volgende stap gaan worden) en dit leek me pure spam te zijn, maar dan via de Windows messenger optie. Maar nog erger: toen ik wilde demontreren dat de internet verbinding inmiddels weer werkte, bleek de IE startpagina te zijn veranderd in een of andere gay p*rn site en verraste ik mijn schoonfamilie onaangenaam op een verzameling blote geslachtsdelen. Ook begonnen er spontaan allerlei p*rn popups tevoorschijn te springen. De processor was voor 100% belast en het systeem dus zo traag als dikke str***. In een laatste poging heb ik nog Norton AV geinstalleerd. Dit lukte wel, maar het updaten van de virus definities bleek niet mogelijk te zijn. Ook niet na rebooten van de PC (ook toen weer was de processor 100% belast) Het lijkt er dus op dat ik een virus heb opgelopen, enkel na het installeren van mijn eigen Windows 2000, Office en een kabelmodem. De betreffende Windows2000 CD heb ik al diverse keren bij mezelf gebruikt en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad (op dat Windows messenger popup ding na dan, want die heb ik bij mezelf al eens eerder gezien) Hun eigen office CD heeft ook nooit problemen opgeleverd, net zo min als de CD waarvandaan de kabelmodem is geinstalleerd. En verder heb ik niks geinstalleerd. Iemand enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren, en vooral wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen? Ik zat al aan een firewall te denken, maar ik ben bang dat dat te moeilijk wordt voor mijn schoonouders, tenzij het iets heel simpels is. Bovendien draai ik thuis ook geen firewall en daar heb ik het niet.[/quote:ab8ab4b814] 1. sinds wanneer moet je een modem installeren? of bedoel je een interne PCI modem? 2. Het eerste wat je moet doen is je netwerkkabel afkoppellen en een firewall en viruscanner installeren, daarna je netwerkkabel weer aansluiten en dan EERST je viruscanner updaten en dan Windows Update En dan Drivers en dan Office en Nero en andere belangrijke aplicaties en dan de overige meuk. 3. onder welke steen kom je vandaan? 4. Ik hoop dat dit je een stukje wijzer heeft gemaakt.
Link naar reactie
[quote:5da53d6a17="Maarten81"]Met alle respect... maar zullen we onze medemens niet veroordelen voor een lagere kennis van computers, en even ophouden met katten? Iedereen is ooit beginner geweest.[/quote:5da53d6a17] Volledig mee akkoord! Wil je alleen doorwinterde computerfanaten helpen, dan moet je daarvoor op Got zijn. 'k Vind ook dat hier plaats moet zijn en blijven voor beginners, hoe eenvoudig hun kennis ook is. Zijn ook wij niet door schaden en schande (en horen zeggen) wijzer geworden? 8)
Link naar reactie
[quote:60ea773b7b="=Rieske="]Ach gossie, de geiten-wollen-sokken-afdeling meldt zich? Vraag me af waar ik iemand een lagere kennis toegedicht heb!? Onnozelheid accoord, maar "lagere kennis" neen...[/quote:60ea773b7b] Neen, maar je geeft wel een zeer denigrerend antwoord: 'Onder welke steen kom jij vandaan?' doe dat dus ook maar niet ook hier weer: 'Ach gossie, de geiten-wollen-sokken-afdeling meldt zich?' als jij beweert dat dit niet denigrerend is dan laat ik het maar zitten, dan is het hopeloos (en ja, dat is een denigrerende opmerking jegens jou, expres) en ja, ik maak ook denigrerende opmerkingen, maar niet jegens iemand die om INFORMATIE vraagt -> als iemand iets niet snapt leg je het uit, ga je niet zeggen 'wat ben jij een stomkop', wat je in feite doet met je opmerking(en). ohja even een informatieve opmerking: onder welke steen kom jij dan vandaan? De meeste mensen worden geboren...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...