anoniem Geplaatst: 17 oktober 2004 Delen Geplaatst: 17 oktober 2004 Ok, ik ben ten einde raad en had nooit verwacht een vraag als deze te moeten plaatsen :oops: . 1 laptop met XP pro en 1 desktop met XP pro, beide NL en beide SP2. ik kan vanaf de laptop geen gesharde mappen of de gesharde printer benaderen, ik zie de pc wel in de netwerkomgeving, maar zodra ik erop klik om hem te openen krijg ik de melding: [img:3319218a48]http://home.wanadoo.nl/pluza/error.JPG[/img:3319218a48] Wat werkt wel: [list:3319218a48] ik kan vanaf de laptop de pc overnemen met extern buroblad beheer en vice-versa ik kan gesharde mappen op de laptop benaderen vanaf de pc [/list:u:3319218a48] ik kan van en naar beide machines pingen, op beide machines draait geen firewall. beide machines zitten in dezelfde werkgroep, op beide machines log ik aan met dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. Ik heb als probeersel op beide machines het gastaccount ingeschakeld. De ntfs-rechten op de share heeft iedereen als full-control. Ooit heeft het wel gewerkt, ik heb het voor het laatst zo'n 3 maanden geleden gebruikt. In de tussentijd is natuurlijk SP2 erop gekomen en diverse programmatuur en de laptop is vanaf scratch opnieuw geinstalleerd. Ik kan dus niet exact zeggen wanneer het probleem is begonnen of na installatie van een bepaald software pakket...... Nou, kom maar op met de gouden tip :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Klik met de rechter muisknop op een map en kies Eigenschappen. Ga naar het tabblad Delen. Nu hoef je alleen nog het delen in te schakelen ;) [img:44a0057db4]http://elfers.e-dentify.nl/gallery/plaatjes/delen.gif[/img:44a0057db4] Je moet wel het eenvoudig delen van mappen en bestanden aan hebben staan (standaard het geval). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Ja duh, ik heb al mappen gedeeld, evenals de printer. Ik weet wel hoe je mappen moet delen, zou alleen fijn zijn als ik er ook bij kon komen.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Ook op die manier? Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad. Dan kun je delen wat je wil, maar krijg je geen toegang. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Nee, niet op die manier, moet ik het dan met of juist zonder de wizard uitvoeren? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Ik heb zonder wizard gekozen. Eerder had ik al een keer de wizard uitgevoerd, maar dat hielp niet ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Ik heb daar ook wel eens mee zitten prutsen; mijn indruk is dat het erom gaat dat je het hele netwerk van het begin af aan opbouwt en niet achteraf allelei wijzigingen aanbrengt Dat leverde bij mij allelei gekke zaken op met dat delen waarbij ik wel "de ene kant" op kon kijken maar niet "de andere kant" terwijl de instellingen op beide pc's identiek waren. Alles opnieuw opzetten leverde dan wel resultaat. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 Firewall? Ik moest zonealarm bij mij op trusted zone zetten, toen was het ok. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2004 [quote:03d816539f="Comp-Freak"]Firewall? Ik moest zonealarm bij mij op trusted zone zetten, toen was het ok.[/quote:03d816539f] ik kan van en naar beide machines pingen, [b:03d816539f]op beide machines draait geen firewall.[/b:03d816539f] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 oktober 2004 [quote:ec0ebefbfd="Venzent"]1 laptop met XP pro en 1 desktop met XP pro, beide NL en beide SP2. ik kan vanaf de laptop geen gesharde mappen of de gesharde printer benaderen, ik zie de pc wel in de netwerkomgeving, (..) ik kan gesharde mappen op de laptop benaderen vanaf de pc ik kan van en naar beide machines pingen, op beide machines draait geen firewall. [/quote:ec0ebefbfd]Dan zou het netwerk zelf dus in orde moeten zijn. Gaat het hier dus om het delen van een willekeurige map? Of heb je ook slepen naar Gedeelde documenten geprobeerd? Dat laatste heeft de voorkeur. Dat kun je namelijk ook doen met de beperkte rechten account. Hier werkt dat gewoon. Op mijn hoofd-pc Windows Prof SP2. Op mijn 2de pc Windows XP Home SP2. Beide met de XP firewall aan. Ik heb de wizard niet gebruikt. Het gast account heb je niet nodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2004 [quote:b66950f14d="jolo"][quote:b66950f14d="Venzent"]1 laptop met XP pro en 1 desktop met XP pro, beide NL en beide SP2. ik kan vanaf de laptop geen gesharde mappen of de gesharde printer benaderen, ik zie de pc wel in de netwerkomgeving, (..) ik kan gesharde mappen op de laptop benaderen vanaf de pc ik kan van en naar beide machines pingen, op beide machines draait geen firewall. [/quote:b66950f14d]Dan zou het netwerk zelf dus in orde moeten zijn. Gaat het hier dus om het delen van een willekeurige map? Of heb je ook slepen naar Gedeelde documenten geprobeerd? Dat laatste heeft de voorkeur. Dat kun je namelijk ook doen met de beperkte rechten account. Hier werkt dat gewoon. Op mijn hoofd-pc Windows Prof SP2. Op mijn 2de pc Windows XP Home SP2. Beide met de XP firewall aan. Ik heb de wizard niet gebruikt. Het gast account heb je niet nodig.[/quote:b66950f14d] Mmmm, slepen naar gedeelde map zou ook nog kunnen. Wat ik alleen wazig vind, is de foutmelding op zich. Er wordt niet gemeld dat ik geen rechten op de map zou hebben, de melding zegt dat het account zich niet mag aanmelden op het station....., zoiets zou je verwcahten als je policies hebt gebruikt, maar dat is niet zo....Ik heb ook in het lokaal beveiligingsbeleid gekeken, maar niks vreemds te zien. Ik zal vanavond eens proberen die maap de naar de gedeelde mappen te doen.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 oktober 2004 Je zegt dat je geen firewalls hebt draaien, maar weet je zeker dat ook je XP firewall uitstaat? Die kan nogal eens problemen veroorzaken (zo ook bij mij voorheen). Check bij configuratiescherm\netwerkverbindigen,eigenschappen, geavanceerd en schakel het vinkje uit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 Ja dat weet ik zeker Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 Goede morgen, Kijk even naar de machtigingen van de share(s), staat daar aangevinkt dat iedereen mag lezen en schrijven? Dat was bij mij gisteravond het probleem. mvg, -hws- Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 [quote:8d31654830="hws"]Goede morgen, Kijk even naar de machtigingen van de share(s), staat daar aangevinkt dat iedereen mag lezen en schrijven? Dat was bij mij gisteravond het probleem. mvg, -hws-[/quote:8d31654830] Yeps, iederen volledig beheer. Het vreemde is, dat het de toegang tot de pc is, en niet tot de onderliggende shares.....Om 1 of andere reden mag ik vanaf mijn laptop niet met dat account aanlogen, dus of het account heeft geen toegang of de pc niet........... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 Ik heb hetzelfde probleem; ook nog niet opgelost. Netwerk bestaat uit; Modem met router 4 aansluitingen en draadloos netwerk adeptor. PC via netwerkkabel aangesloten (op deze pc zit printer aangesloten), notebook via draadloze netwerkkaart, 3e computer ook via kabel. Alles [i:cff744518f][b:cff744518f]werkte[/b:cff744518f][/i:cff744518f] naar behoren; Printer aanstuurbaar vanaf willekeurige lokatie. Op zeker moment kon ik nog wel vanaf hoofd PC alles zien en doen maar vanaf notebook niet meer bij bestanden op hoofdPC, maar nog wel de printer gebruiken. Daar ging het vooral om dus nog niet actief aan het oplossen geslagen. Nu ik echter nieuwe printer heb geplaatst, blijkt het niet mogelijk deze ook vanaf notebook te benaderen. (de oude nog steeds wel ) Er volgt melding "..... U hebt niet de juiste machtigingen tot deze netwerkbron. Neem contact op met de netwerkbeheerder ...... " Is er iemand die hier iets van kan maken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 [quote:df1c0974a2="AndriesJan"]Ik heb hetzelfde probleem; ook nog niet opgelost. Netwerk bestaat uit; Modem met router 4 aansluitingen en draadloos netwerk adeptor. PC via netwerkkabel aangesloten (op deze pc zit printer aangesloten), notebook via draadloze netwerkkaart, 3e computer ook via kabel. Alles [i:df1c0974a2][b:df1c0974a2]werkte[/b:df1c0974a2][/i:df1c0974a2] naar behoren; Printer aanstuurbaar vanaf willekeurige lokatie. Op zeker moment kon ik nog wel vanaf hoofd PC alles zien en doen maar vanaf notebook niet meer bij bestanden op hoofdPC, maar nog wel de printer gebruiken. Daar ging het vooral om dus nog niet actief aan het oplossen geslagen. Nu ik echter nieuwe printer heb geplaatst, blijkt het niet mogelijk deze ook vanaf notebook te benaderen. (de oude nog steeds wel ) Er volgt melding "..... U hebt niet de juiste machtigingen tot deze netwerkbron. Neem contact op met de netwerkbeheerder ...... " Is er iemand die hier iets van kan maken?[/quote:df1c0974a2] héy héy, achteraan aansluiten in de rij, ik eerst :lol: Krijg je exact dezelfde melding als ik )Zie eerste posting, screenshot?) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 Volgens mij gaat het om hetzelfde. Het is geen individueel probleem maar heeft iets met instellingen van het het syteem te maken is mijn conclusie. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 Als mijn netwerk kuren had heb ik in het verleden na vruchteloos zoeken de zaak wel weer eens aan de praat gekregen door alle betrokken machines af te sluiten, even te wachten en daarna te opnieuw te starten. mvg, -hws- Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 oktober 2004 Auteur Delen Geplaatst: 21 oktober 2004 [url=http://www.gustavus.edu/oncampus/computing/infotech/employees/docs/sharingXP.cfm]Hier[/url] een hele beschrijving over hoe mappen te delen onder XP, daar raden ze aan "simple filesharing" [b:5505de5bb2]uit[/b:5505de5bb2] te schakelen, ga ik vanavond dat maar proberen..... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen