anoniem Geplaatst: 18 november 2004 Delen Geplaatst: 18 november 2004 Hoi, Kheb paar dagen geleden een S-ATA harde schijf gekocht. Dacht net: laat ik die er ff inzetten. Geen problemen tot dusver. Heb eerst via mijn bestaande (IDE) windows xp installatie de drivers van mijn S-ATA controller op diskette gegooit, daarna de IDE-schijf verwijdert en de S-ATA (Maxtor DiamondMax 9plus 160GB) aangesloten. Harde schijf word herkend door S-ATA Bios. Vervolgens: Ik start Windows XP installatie. Ik druk op F6 voor het installeren voor niet-microsoft raid-controllers. Alles gaat goed. Ik selecteer de juiste driver en windows herkent hem: alles gaat goed. De harde schijf word herkend en ik kan partities maken: alles gaat goed. Maar dan gaat het mis. Na het controleren van de harde schijf krijg ik de error dat de s133 nogwat.sys niet gevonden kan worden op de Windows XP schijf. Dat klopt: dat is de drivers van de controller en die staat op de Diskette. Maar dat schijnt de windows installatie niet te snappen, dus ik zge: dit bestand overslaan. Installatie gaat prima. TOTDAT de computer opnieuw opstart. hij start door, maar inplaats van de schitterende Windows XP logo te krijgen met opstartbalkje, krijg ik een gevreesde GRRRR windows-scherm. Jullie weten wat ik bedoel. Ik weet zeker dat dit probleem aan de S-ATA controller ligt: dat geeft de error ook aan. De error zegt hele vrolijk dat ik alle nieuwe harde schijven moet verwjideren maar daa rheb ik geen zin in. Voordat jullie aan komen met goedbedoelde opmerkingen als: is de driver wel in orde, is de diskette wel goed en laat je de diskette wel in het station zitten: jah dat is allemaal in orde. WinXP ziet in den beginsel namelijk WEL de harde schijf als ik de floppy gebruik en via F6 de driver install... Weten jullie een oplossing? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2004 Welk moederbord is dit? Zit de S-ATA controler op het mobo of is het een PCI-insteekkaart? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 18 november 2004 SATA onboard. Asus A7N8X-Deluxe. maar zoals ik al zei: dit is geen probleem, want inhet begin, als de installatie start, en je drukt op F6 en je installeert de driver dan wordt de harddisk gewoon herkent... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 Lijkt me toch een probleem met de diskette. Hij leest eerst uit om welke controller het gaat en enige tijd later gaat ie pas de driver kopiëren. Als het op dat moment fout gaat .... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 Staat in de BIOS de 'S-ATA (RAID)' controller wel op 'enabled'? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 [quote:f57c1c43d4="Obi-wan-kenobi"]Staat in de BIOS de 'S-ATA (RAID)' controller wel op 'enabled'?[/quote:f57c1c43d4] JA! Nogal logisch want anders detecteert Windows installatie de harde schijf toch niet:S:S:S Neej het LIGT NIET aan de diskette. Ik heb er nu 7 gemaakt en bij allemaal lukt het opstarten hiermee, zodatde harde schijf wordt gescand, en bij allemaal wil windows bij de installatie de drivers van de cd halen:S en ik kan windows toch ook gewoon installen! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 1. Pas op met hoofdletters, anders dan in afkortingen, dat wordt namelijk gelezen als schreewen. Je laatste bericht las ik alsof jij vond dat Obi een hele domme opmerking maakte. ( weet niet of je dit ook bedoeld. ) 2 Kun je windows niet installeren met de windows satadrivers, en later de drivers van asus installeren. Windows standaard drivers zijn normaal gesproken hele algemene drivers waar het spul mee werkt, zodat je naderhand andere drivers kunt installeren.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 nee was zo niet bedoeld. iig: de standaard sata drivers van windows setup detecteren de harddisk niet (de controller...) daarom moet ik dus die drivers van asus gebruiken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 [quote:ef55c87a34="phate"] [quote:ef55c87a34="Obi-wan-kenobi"] Staat in de BIOS de 'S-ATA (RAID)' controller wel op 'enabled'? [/quote:ef55c87a34] JA! Nogal logisch want anders detecteert Windows installatie de harde schijf toch niet:S:S:S [/quote:ef55c87a34] Dat zou je denken, maar stel je start je PC op met 'S-ATA (RAID)' controller disabled, maar tijdens de installatie 'enablet' de Windows driver de S-ATA controller. Als je dan opnieuw opstart, dan gaat ie weer langs je BIOS en disablet ie 'm weer. Maar goed, was ver gezocht, ik weet het. 8) Hoe heb je die driver-floppy eigenlijk precies gemaakt? Met behulp van een de download op de Asus site voor 'Silicon Image Serial ATA driver version V1.0.0.22'? http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7N8X%20Deluxe Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 19 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 19 november 2004 op die manier jah. je download dat, en zet de txtsetup en de .sys bestanden op de diskette... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 20 november 2004 Als het goed is heb je deze bestanden op je diskette staan (ik heb hetzelfde moederbord) : DriverLanguageMap.xml readme.txt si3112r.cat Si3112r.inf Si3112r.mpd Si3112r.sys SIISUPP.VXD SIWinAcc.sys TxtSetup.oem Klopt dit? Edit: ik heb nog eens die bestanden gedownload, en ik zie de cat-file en SIWinAcc.sys niet staan. Welke heb jij er op staan? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 november 2004 sorry voro de lata reactie, heb het druk gehad en weinig tijd om te kijken hier/// ik heb idd dezelfde lijst zonder dat cat bestand enz. maar ik heb lui gedaan: gewoon als eerste schijf een 7200 rpm IDE schijf... werkt ook . en dan later driver installen... Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen