Ga naar inhoud

Missing Hal.dll

anoniem

Aanbevolen berichten

hoi, Ik heb een Medion laptop en ik kan deze niet meer opstarten doordat de dll Hal.dll verdwenen of beschadigd is... verder staat er windows XP home NTFS op! Weet iemand wat je hieraan kan doen.. ik ben nu 3 dagen bezig geweest.. en niks helpt. ben geen leek wat computers betreft maar weet nu echt geen oplossing meer. heb overigens nu wel voor elkaar dat een nieuwe installatie van windows cxp op een andere partitie is geinstalleerd. met partition magic kan ik de schijven wel zien maar niet benaderen. ook kan ik de partitie kopieren maar hoe wee ti kniet. want een externe schijf kan maar 4 Gb kopieren. en ruimte op de laptop heb ik niet meer het gaat om 19 Gb schijfruimte. iemand een oplossing?? Bart
Link naar reactie
Kijk of je boot.ini aanwezig is en kijk ook of het niet beschadigd is. Download een opstartdiskette of maak er zelf een om in DOS te komen Dan moet je in je boot.ini kijken of er geen rare dingen tussen staan (verkeerde o/s verwijzingen etc.). De default= regel en de operating system regel moeten hetzelfde zijn en naar het juiste o/s wijzen. ---------- Zo ziet een simpele boot.ini uit: [boot loader] timeout=5 default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(1)partitions(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect ----------- Kijk of je laptop hal.dll nog heeft In DOS type: "dir hal.dll /s" (zonder aanhalingstekens) als er dan staat "File not found" dan is hal.dll gedeleted. Om deze file terug te halen moet je je o/s cdrom laden en kiezen voor een optie zoals restore/repair/recover. Of je kunt in je DOS scherm dit intypen: D:\i386\hal.dl_ C:\windows\system32\hal.dll Als je boot.ini in orde is en hal.dll niet is verwijdert of weer is teruggezet en hij doet het nog steeds niet dan denk ik dat je helaas je laptop opnieuw moet installen.. Maak de volgende keer meer back-ups en misschien kan iemand je helpen met de belangrijke files te kopieeren.
Link naar reactie
Zoek nou eens gewoon waar die hal.dll vandaan komt... Als ie op je resore of org CD staat , dan dat ding gewoon terug kopieren. Als ie uit een ander prog komt ff googlelen, downlaoden op een andere PC en mbv een flop oid terugzetten PS als je in DOS iets wilt met NTFS zul je op een andere PC eerst NTFS -DOS disks moeten aanmaken, zie hiervoor elders in dit forum :P Bovendien, aals je Medion hebt zit daar een rescueCD bij en moet die je uit de problemen kunnen helpen We horen van je SUC6
Link naar reactie
Via Google gevonden op: http://www.essetee.be/bootprobsxp.php ================================== Herstellen van de boot.ini (error: hall.dll missing) Als je bij het booten de melding krijgt: Invalid boot.ini of Windows could not start because the following file is missing or corrupt: Windows\System32\Hal.dll is de boot.ini verwijderd, beschadigd of er mist een entry. Met het commando bootcfg kan je dan in WindowsXP een nieuwe boot.ini maken. N.B.: Deze funtionaliteit zit alleen op de Windows XP cd, maar kan wel gebruikt worden op een 2000/NT configuratie. Mocht je niet beschikken over een Windows XP CD, dan kan je altijd zelf nog in de weer met notepad of edit. Doe dit alleen als je weet wat je doet en zorg dat je een backup hebt van de boot.ini. Zie HOW TO: Edit the Boot.ini File in Windows 2000 voor meer info. Hoe gebruik je bootcfg: * Boot met de Windows XP CD en kies voor de repair optie om zo in de recovery console te komen. * Type bootcfg /list en je ziet de inhoud van de huidige boot.ini * Type bootcfg /rebuild om het scannen naar geinstalleerde OS'en op alle schijven te starten. * Volg de instructies verder op het scherm om de nieuwe boot.ini te maken. Hier een voorbeeld voor Windows XP: * Je zal de volgende melding krijgen: Total Identified Windows Installs: 1 [1] C:\Windows Add installation to boot list? (Yes/No/All) * Type hier Y om de installatie op C toe te voegen aan de boot.ini * Daarna krijg je de volgende melding: Enter Load Identifier * Hier wordt om de naam gevraagd van het OS en vul je dus of Microsoft Windows XP Professional in of Microsoft Windows XP Home Edition * Als laatst krijg je de melding: Enter OS Load options * Type hier /fastdetect en je nieuwe boot.ini is klaar * Type nu nog exit om je systeem te rebooten. Bron: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;330184
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...