anoniem Geplaatst: 22 september 2004 Delen Geplaatst: 22 september 2004 Hallo, Ik zit met een redelijk ambetant probleem. We moeten voor school onze pc formatteren en de harde schijf indeling veranderen, ipv 2 partities moeten er 3 komen. Ik voel er eigenlijk niet veel voor om een perfect draaiend systeem te formatteren daarom dacht ik aan een image, om de boel in no-time weer draaiend te hebben. Maar gaat dit wel lukken? Aangezien de schijf anders gepartitioneerd wordt? Gaat Windows XP de boel aanvaarden? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2004 Heb niet heel erg veel verstand van, maar als het goed is kan je op de nieuwe partities gewoon die image zetten, alleen moeten de parities wel groot genoeg zijn. Je kan alleen geen programma's op die derde partitie zetten, want daar kloppen de driveletters dan niet van. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2004 Als je een prog hebt om images te maken dan kun je misschien daarmee ook de bestaande partities verkleinen (Partition Magig kan dit bijvoorbeeld zonder dataverlies) en dan in de vrijgekomen ruimte een nieuwe partitie aanmaken Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2004 Het is in de les de bedoeling om van 0 te beginnen, dus de schijf indelen met FDISK of een variant. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 22 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 22 september 2004 Ik snap het, dat kan natuurlijk, let er dan wel op bij het maken van dat image dat je daarin niet de partitietabellen meeneemt (kun je doorgaans instellen). Anders worden bij het terugzetten van dat image na het wijzigen van de partities (dan inmiddels) foute partitiegegevens teruggeschreven. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2004 Aha, dat klinkt interessant. Kan je mij een bepaalde voorkeur voor software geven? Norton Ghost 2003 is bij mijn externe hd geleverd. Nu heb ik het zelf niet echt voor de 200x producten van Norton, de Corporate versies staan me meer aan. Verder is er ook nog DriveImage van Powerquest dacht ik. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2004 De narigheid bij Symantec zit hoofdzakelijk in het Norton Internet Security pakket. Ghost is OK. Zelf gebruik ik trouwens het liefst de kale DOS-versie. Je omzeilt dan het probleem dat geen lopend systeem kunt imagen, maar dat werkt uitsluitend op FAT-partities, voor NTFS is dat geen optie. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 23 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 23 september 2004 [quote:e18042b9b0="mlouage"]We moeten voor school onze pc formatteren en de harde schijf indeling veranderen, ipv 2 partities moeten er 3 komen.[/quote:e18042b9b0]Waarom persé formatteren? Je kunt ook een andere schijfindeling maken zonder formatteren of dataverlies. Met partition magic bijv. of andere (zelfs gratis) tools. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 Ik heb de opdracht niet gekozen hé :wink: [quote:bb2dbae735="Jim van Zweeden"]De narigheid bij Symantec zit hoofdzakelijk in het Norton Internet Security pakket. Ghost is OK. Zelf gebruik ik trouwens het liefst de kale DOS-versie. Je omzeilt dan het probleem dat geen lopend systeem kunt imagen, maar dat werkt uitsluitend op FAT-partities, voor NTFS is dat geen optie.[/quote:bb2dbae735]Ik heb de laatste versie van Ghost, de 9. Daarbij is het mogelijk om een lopend systeem te 'imagen'. Dit is gebeurd. Vervolgens kan ik de partitie-indeling wijzigen, formatteren en de image op de C: terugzetten dmv de bootable cd. Deze laadt een afgeslankte versie van Windows om de eerder gemaakte image terug te zetten. Dit is dus mijn plan, ik hoop dat het gaat werken en geen problemen gaat geven omwille van de gewijzigde partitie-tabel. Jim, nog een vraagje. Hoe kan ik zien of de partitie-tabel aldanniet in de image is opgenomen? Bedankt! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 [quote:f73b45f12b="mlouage"]Ik heb de opdracht niet gekozen hé :wink:[/quote:f73b45f12b]Dat snap ik, maar waarom zou je moeilijk gaan doen met Images, wanneer je met bv. Partition Magic in 1 handeling alle partities kunt resizen c.q. aanpassen en dus in 1 keer klaar bent? Uiteindelijk is er op die manier geen enkel verschil in het eindresultaat met wat jij voorstelt om te doen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 Het gaat erom dat we leren -voor zover we zo'n dingen al niet kunnen- om een systeem van 0 af aan in te stellen. Omdat formatteren nu niet helemaal nieuw is voor mij zie ik er tegenop om het hele proces van software installeren, na de format, te doorlopen, daar ben je al snel een namiddag mee bezig. Maar zoals gezegd, het is een verplichte opdracht, en mijn vraag met betrekking tot de images was als dusdegelijk om toch de opdracht te kunnen uitvoeren in de les en dan niet thuis een namiddag kwijt te spelen aan herinstallatie maar gewoon de image terugzetten. Ik weet inderdaad dat er elegantere manieren bestaan, maar de prof moet kunnen constateren dat de hd leeg is als we uit de les vertrekken. Sommige mensen moeten toch moeilijk kunnen doen :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 [quote:05c8de9210="mlouage"]Ik weet inderdaad dat er elegantere manieren bestaan, maar de prof moet kunnen constateren dat de hd leeg is als we uit de les vertrekken.[/quote:05c8de9210]Mmmm, da's idd lastig. Waar je iig rekening mee moet houden is dat images op een kleinere partitie dan de oorspronkelijke grootte terugzetten tot problemen kan leiden. Mocht dat een probleem zijn voor het maken van de image, dan kun je natuurlijk eerst met Partition Magic of een ander prog de partitie verkleinen, VOOR je een image maakt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 Gebruik een virtuele machine. What about dat? Dan kun je fdisken wat de docent maar wil, en het echte systeem draait door als een speer. Virtualisatie is hot! groetjes Edmond Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2004 Dat kun je aan een eenmaal gemaakt image niet zien volgens mij. Je moet dat bij het maken van het image instellen, dus of alleen het datagedeelte of ook de partitietabellen in het image terecht moeten komen. Jim Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 25 september 2004 [quote:e8ae0aab5f="Edmond Varwijk"]Dan kun je fdisken wat de docent maar wil, en het echte systeem draait door als een speer.[/quote:e8ae0aab5f]Of met andere woorden: fool your teacher :P Jim, ik zal er opletten. Ik zal mijn image opnieuw maken. Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ik zal laten weten hoe het allemaal is verlopen! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 25 september 2004 Nou nee, veel meer: teach your teacher. Laat zien hoe hij jullie alles kan laten doen wat hij maar bedenkt inclusief alles wat jullie fout doen, en hoeveel efficienter dat kan op een virtuele pc dan op een echte. Biedt zoveel voordeel dat je hem in 10 minuten om hebt (maximaal). groetjes Edmond Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen