anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Delen Geplaatst: 17 september 2004 Bij een kennis heeft zich het volgende probleem voorgedaan. Zijn PC (P4, 2,0Ghz, 256MB) was besmet met een virus (Sober ofzo iets..) Deze heeft hij opgespoord en verwijderd met Norman Anti Virus. Na het verwijderen [b:ef62e4751c]hangt[/b:ef62e4751c] het systeem bij het eerste programma wat opgestart wordt. Ook scandisk ivm fout afsluiten loopt continue vast. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en wat kan ik er aan doen? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:c822acdd1a="Rand Al'Thor"]Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en wat kan ik er aan doen?[/quote:c822acdd1a]De oorzaak kan van alles zijn; vooral na een virus besmetting. De beste en meest succesvolle ingreep is een volledige nieuwe installatie van Windows (geen install over de oude heen...). Dat is wel ingrijpend, maar leverd je uiteindelijk in relatief korte tijd een vlot en stabiel (voor zover mogelijk met ME) werkend systeem op. Een brak ME systeem vlot trekken is in de praktijk een tijdrovende en vaak niet erg succesvolle operatie... Denk er wel aan om documenten etc. te backuppen, desnoods door die schijf in een tijdelijk in een ander systeem bij te plaatsen. Kun je evt. je eigen virusscanner de schijf nogmaals laten checken... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Tja...was ik al bang voor. Ben alleen bang dat ik geen backup kan maken omdat het systeem dan al vast loopt. Heb je enig idee welke programma's ik zou kunnen gebruiken om te achterhalen wat de fout zou kunnen zijn, voordat ik ga formatteren of de harde schijf eruit ga slopen.... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Wat je als allersimpelste oplossing nog kunt doen (misschien heeft die kennis geluk): Het virus (denk dat het Sobig.x is) heeft zich genesteld in een bestand wat nu verwijderd is. Vaak zijn dat kritische systeembestanden en kan Windows daarmee niet zomaar zonder meer draaien. Als die kennis nog weet welk bestand verwijderd is dan zou die teruggezet kunnen worden vanaf de Windows Millennium cd. Doe dit als volgt: Herstart de pc met de bootable cd van Windows ME. Daarna wachten totdat het keuzemenu eropstaat en voor de msdos-prompt kiezen. ( ik meen dat dat F5 was) Vervolgens met de DOS opdracht Copy het item van de cd naar de harde schijf kopiëren. Daarna de cd verwijderen en opnieuw rebooten. Je weet het niet, je kunt altijd mazzel hebben! Anders is de tip van C_K de oplossing: Bruut maar effectief. Wat dat betreft heb ik ook geen al te beste ervaringen met ME Grtz. J.W. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 J.W. Bedankt.... Ik zal eerst eens iets in die trrant proberen... Anders neem ik mijn XP CD wel mee en probeer deze erover heen te installeren, kijken of ik daar iets mee kan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:9c9a5d3fe5="jwspruyt"]Doe dit als volgt: Herstart de pc met de bootable cd van Windows ME. Daarna wachten totdat het keuzemenu eropstaat en voor de msdos-prompt kiezen. ( ik meen dat dat F5 was) Vervolgens met de DOS opdracht Copy het item van de cd naar de harde schijf kopiëren.[/quote:9c9a5d3fe5]Volgens mij bedoel je het commando: C:\sys c: Je kunt het allicht proberen idd. Wat betreft het redden van gegevens; die HD kun je uit de PC van je buurman halen en bv. als extra schijf in je eigen PC zetten. Dan komt ie gewoon als een extra HD in jouw computer tevoorschijn. Zolang je er geen programma's van draait, heb je niet zoveel te vrezen van evt. virusrestanten. Vervolgens kun je gewoon een virusscan over die schijf uitvoeren en de te redden bestanden naar je eigen HD kopieeren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:47693cff22="Rand Al'Thor"]Anders neem ik mijn XP CD wel mee en probeer deze erover heen te installeren, kijken of ik daar iets mee kan.[/quote:47693cff22]Mmmm, dan kun je beter meteen een schone install van XP doen, ipv er overheen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Okay...maar zou het kunnen werken?? Als het systeem maar even draait kan ik wel uit de voeten... En kan ik daarna altijd nog een schone installatie doen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Oeps...lege posting. Excuus Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen