anoniem Geplaatst: 15 september 2004 Delen Geplaatst: 15 september 2004 Ik heb twee PC,s met elkaar in een netwerk verbonden via een hub. Op de W98 PC isn Internet Connection Sharing ingesteld. Nu wil ik de Laptop het XP Home via die gateway naar het inernet laten gaan maar ik krijg dit niet voor elkaar. Bij eigenschappen van de lan verbinding kan ik de Inernet Connection Sharing ook niet instellen. Als ik de wizzard doorloop dan krijg ik ook geen toegang. Ergens in een helpbestandje van Windows XP las ik dat de ICS alleen mogelijk is als de Hostcomputer een Windows XP of 2000 machine is. Is dat ook zo. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 Lijkt me sterk eerlijk gezegt. Volgens mij mag het geen problemen opleveren. 1. Staat de firewall van XP uit? 2. Staat Windows 98 goed ingesteld (DHCP oa)? 3. Probeer het eens met een twisted kabel zonder hub. Volgorde Kabel-Host-Gast PC (2 netwerkkaarten in de host)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 Je kunt ook een [url=http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm][b:6fbe28889a]proxy[/b:6fbe28889a][/url] installeren op de Win9x versie, werkt naar mijn ervaring fijner dan de ICS van Microsoft. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 Maar dan wel Firefox gebruik hè :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 Firewal staat uit. maar volgens mij zit het probleem meer in de XP machine. Ik kan daar bij de netwerkverbinding namelijk helemaal geen delen van Internet instellen. De optie is niet aanwezig. Deze machine moet via de W98 machine het internet op. Ik heb hier nog wel een ISDN router liggen. Ik denk dat ik die er maar tussen zet. Ben ik volgens mij van alle problemen af. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 [quote:f539786458="gerben1"]Firewal staat uit. maar volgens mij zit het probleem meer in de XP machine. Ik kan daar bij de netwerkverbinding namelijk helemaal geen delen van Internet instellen. De optie is niet aanwezig.[/quote:f539786458]Die optie is vermoedelijk ook niet nodig. De XP machine heeft als gateway de 98 machine, de 98 machine fungeert als DHCP server (tenminste, anders is er toch een probleem) en dat betekent ook dat eerst de 98 machine moet lopen. Als dat het geval is zal de 98 machine het IP adres, de DNS informatie en de gateway informatie op de XP machine invullen wanneer dat toegestaand is. Eventuele handmatige instellingen op de XP machine kunnen dat bijvoorbeeld tegenhouden. Netwerk informatie van de XP kan zonder herstart wel worden aangepast met bv ipconfig, dus een echt probleem hoeft dat niet te zijn. Probeer maar eens 'ipconfig /?' in het Opdrachtprompt venster in te tikken. Dan zie je vanzelf wat je kan doen. Gewoon 'ipconfig' intikken zou de huidige netwerkinstellingen op moeten leveren. 'ipconfig /all' levert de meeste informatie op. Wat heb je precies ingevuld in de netwerk wizard ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 Windows 98 heeft geen DHCP functie, als je wilt dat de computers elkaar zien moet je ze allebei een vast IP adres geven in de range van 192.168.0.X (X kan van 1 tot 254). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 [quote:8b9eef2f14="ODF"]Windows 98 heeft geen DHCP functie, als je wilt dat de computers elkaar zien moet je ze allebei een vast IP adres geven in de range van 192.168.0.X (X kan van 1 tot 254).[/quote:8b9eef2f14]Maar ICS forceert dat toch? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 [quote:5b20b2c293="Hans.Vosman"]Maar ICS forceert dat toch?[/quote:5b20b2c293] Dat klopt. Ik heb ook hier nog een pc met onder andere Win98Se. Die ICS wizard beperkt zich tot het selecteren van de netwerkkaart die gebruikt wordt voor de internet verbinding. De tweede netwerkkaart wordt dan gebruikt voor de verbinding naar de 2de pc. Daarna wordt een diskette gemaakt voor het configureren van de andere pc. Zover ik het kon beoordelen behoort deze diskette wel gemaakt te worden. Maar hoeft niet te worden gebruikt op de andere pc. Voor de andere pc heb ik Win95 genomen. En deze ontvangt (via cross-cable) van de Win98Se pc inderdaad een ip adres via dhcp. Dat wil zeggen volgens Win95 Gold Winipcfg. ipconfig zit daar niet op. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2004 [quote:116e256258="ODF"]... range van 192.168.0.X (X kan van 1 tot 254).[/quote:116e256258]Ik zie net, dat juist dit niet helemaal juist is. De range loopt van 2 tot 254, de 1 is namelijk gereserveerd voor de ICS host. Dus de andere computers moeten een hogere waarde krijgen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Ik gebruik geen DHCP. De PC,s hebben een vast IP adres in de range 192.168.0.X Ze zien elkaar ook gewoon en als ik een derde PC er in hang met een IP adres in die range dan zien ze elkaar ook gewoon. Daar zit volgens mij het probleem ook niet. Ik krijg alleen op de XP machine de internetdeling niet ingesteld omdat die functie ontbreekt bij de netwerkkaart. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:6d153403b9="gerben1"]Ik gebruik geen DHCP. De PC,s hebben een vast IP adres[/quote:6d153403b9]En heb je ook de DNS en gateway handmatig ingesteld? Op zich zou internet met die instellingen moeten werken wanneer de internet verbinding geopend is. [quote:6d153403b9="gerben1"]Ik krijg alleen op de XP machine de internetdeling niet ingesteld omdat die functie ontbreekt bij de netwerkkaart.[/quote:6d153403b9]Ik heb een machine proberen in te stellen op residential gateway of internet via een andere computer. Ik zag de optie niet verschijnen. Het viel mij overigens wel op dat de Windows XP help het eigenlijk niet heeft over het handmatig instellen van de client computer. Ergens vond ik iets over internet gateway dat in het venster netwerk verbindingen zou staan. BIj mij in ieder geval niet te vinden. Ik kon overigens geen informatie vinden dat vertelde dat een Windows XP systeem niet met Windows 98 ICS zou samenwerken. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Andeersom (XP Host en 98 client) heb ik ook nooit problemen gehad. Alleen is de XP een laptop en de 98 een Desktop dus omzetten is wat lastinger. Ik zet op voorhand de router er maar neer. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:29d90b1259="gerben1"]Andeersom (XP Host en 98 client) heb ik ook nooit problemen gehad. [/quote:29d90b1259]Zojuist een dergelijke configuratie geprobeerd. WIn98-Win98 werkt, vervolgens de WIn98 computer vervangen door een WinXP systeem. Internet werkt "gewoon" wanneer de internet verbinding bestaat. DNS, gateway en IP adressen van de netwerkkaarten worden automatisch ingesteld. Bij het gewone netwerk zie ik nog wat rare dingen, maar op zich werkt de bestandsdeling ook. BIj WIn98 client heb ik hetprogrammaatje op de diskette uitgevoerd. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 Zie je dan op de XP machine ook de optie Internet delen bj de eigenschappen van de netwerkkaart. Ik namelijk niet terwijl die op een andere XP Pro machine ze er wel staan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 september 2004 Auteur Delen Geplaatst: 17 september 2004 [quote:069151d324="gerben1"]Zie je dan op de XP machine ook de optie Internet delen bj de eigenschappen van de netwerkkaart. Ik namelijk niet terwijl die op een andere XP Pro machine ze er wel staan.[/quote:069151d324]Nee, die zie ik niet staan/ Deze staat overigens ook niet bij de WIn98 client. DUs in dat opzicht is het toch aardig hetzelfde. Ik heb trouwens ook getest met XP Pro. En jouw XP pro machine is dan echt geconfigureerd als client? Heb je ook een venster afbeelding van het bewuste scherm? Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen