Ga naar inhoud

Wie kan mij A.U.B. helpen met harde schijf probleem!

anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb voor de pc van mijn dochter een nieuwe harde schijf gekocht van Hitachi 80 Gb, 7200rpm, 2 Mb, ATA100. ( en een nieuwe versie van XP-home. ) De huidige schijf was maar 8,4 Gb. en werkte met Windows Millenium. De nieuwe schijf wordt na het plaatsen echter niet herkent. Het moederbord is een ASUS P2B-VM, de pc is een pentium 3 500 Mhz. met 256 Ram geheugen. ( bios versie 1011 ) Ik heb er helaas geen ervaring mee maar wie kan mij helpen? Eens moet immers de eerste keer zijn... want als de harde schijf straks wel herkent wordt wil ik ook weten welke procedure ik dan moet uitvoeren om XP succesvol te installeren? Ik hoop op jullie hulp. Alvast mijn dank!
Link naar reactie
Als je een tweede harde schijf in je pc stopt, moet je of 1 harde schijf master, en 1 slave maken. Dit kan door een jumpertje om te zetten op de harde schijf. Je kunt m ook op cable select zetten. Hoe het jumpertje precies moet staan kun je nalezen in het boekje dat erbij zat, of er staat een sticker op de harde schijf. Het wilt ook nog wel eens zo zijn dat harde schijven van verschillende merken gewoon helemaal niet mer elkaar kunnen werken. In dat geval zou je er voor moeten kiezen om de oude door de nieuwe te vervangen.
Link naar reactie
[quote:dce0b25b24="Belg"][Dat zal niet gaan op die pc. Die is veels te licht.[/quote:dce0b25b24]Volgens mij valt dat best mee. Je moet niet teveel prestaties verwachten. Gisteren nog even Photoshop gedraaid op mijn AMD K6-3/400 met 40GBHD, 256MB en Windows XP. Met de 4Mpixel foto had dat systeem toch echt geen moeite. PIII-500 en 80GB lijkt me wat dat betreft nog beter dan wat ik heb. Zolang de BIos de HD herkend, gewoon uitproberen, verwacht ik verder geen problemen. Bedenk vooraf hoeveel partities je wilt maken.
Link naar reactie
[quote:96e1890e03="willem V"]De nieuwe schijf wordt na het plaatsen echter niet herkent. Het moederbord is een ASUS P2B-VM, de pc is een pentium 3 500 Mhz. met 256 Ram geheugen. ( bios versie 1011 )[/quote:96e1890e03]Is er een nieuwere Bios versie beschikbaar? Heb je op internet gezocht naar gelijksoortige ervaringen? Heb je de harde schijf apart aangesloten of heb je beide op dezelfde kabel geplaatst? Probeer HD apart als master (meestal standaard jumper instelling) aan te sluiten, kijk dan wat er gebeurt.
Link naar reactie
Volgens de site van ASUS heb ik de laatste biosversie. Ik heb de nieuwe harde schijf ( 80 Gb ) apart aangesloten, maar ik heb nu de jumper instelling op master 32 Gb gezet. Nu wordt de schijf wel herkent in de bios......wellicht is dat toch de beperking van het ASUS P2B-VM moederbord? Aangezien ik geen biosupdate kan vinden vrees ik dat ik het hier dan mee moet doen. Het is immers altijd nog beter dan de 8,4 Gb met Windows Millenium in de oude situatie. Uiteraard zijn aanvullende en/of nieuwe suggesties nog welkom! Alvast mijn dank.
Link naar reactie
[quote:eb01c355e5="willem V"]Ik heb de nieuwe harde schijf ( 80 Gb ) apart aangesloten, maar ik heb nu de jumper instelling op master 32 Gb gezet. Nu wordt de schijf wel herkent in de bios......wellicht is dat toch de beperking van het ASUS P2B-VM moederbord? [/quote:eb01c355e5] Volgens [url=http://homepage.hispeed.ch/rscheidegger/p2b_procupgrade_faq.html#Q%3Abig_harddisk]deze site[/url] ondersteund dat moederbord harde schijven tot 128 GB. De laatste Final BIOS is dus versie 1012. De laatste Beta BIOS versie is 1014VM03. Om de één of andere reden is daar geen Final versie van gemaakt.
Link naar reactie
Ik heb de bios update 1012 ook gezien...en ook de 1014VM03 beta, maar ik heb absoluut geen ervaring met het flashen van de bios. Volgens de ASUS site zou 1011 ook schijven groter dan 32 Gb moeten herkennen...maar helaas. Ik heb inmiddels XP op de nieuwe schijf staan voor mijn dochter, weliswaar 32 Gb maar het werkt! ( met de huidige bios 1011 ) Ik durf het geloof ik niet aan, want als het mis gaat heb ik niets. Indien ik het later toch nog eens wil, blijft dan de huidige inhoud van de harde schijf in orde? Iedereen bedankt tot op heden voor zijn goede adviezen.
Link naar reactie
[quote:de93af5ce2="willem V"]Volgens de ASUS site zou 1011 ook schijven groter dan 32 Gb moeten [/quote:de93af5ce2] Bij de beschrijving van de P2B-VM BIOS 1011 staat inderdaad: Support IDE hard disk larger than 32G bytes. Bij de P2B-VM BIOS 1012 beschrijving staat: Added microcode update support for Coppermine B-0 stepping. En bij die beta BIOS is geen info. Dus ik verwacht dat een BIOS update het probleem met de harde schijf niet oplost. [quote:de93af5ce2="willem V"]Ik heb inmiddels XP op de nieuwe schijf staan voor mijn dochter, weliswaar 32 Gb maar het werkt![/quote:de93af5ce2]Waaruit trek je deze conclusie? Zie je die 32 GB in de BIOS? Of in Windows XP? Heb je Windows XP partitie wellicht FAT32 geformatteerd? De maximale grootte is dan 32 GB. In dat geval kun je in Windows XP met Windows Schijfbeheer de rest van de harde schijf partitioneren.
Link naar reactie
[quote:708949c424="willem V"]Volgens de site moet je het flashen in DOS!? ( met behulp van Aflash )[/quote:708949c424] Voor ASUS moederborden is er ook ASUS LiveUpdate. De BIOS wordt dan geupdate in Windows XP. Om de BIOS te kunnen updaten in Windows XP moet je wel op een aantal dingen letten. Deze staan beschreven op deze Duitstalige site http://www.asuscom.de/support/bios/liveupdate.htm Ik heb zelf op twee van mijn pc's met een ASUS moederbord die ASUS LiveUpdate met succes gebruikt.
Link naar reactie
Dan moet ik dat maar alsnog gaan uitvoeren. Zoals ik al eerder vermelde werkt windows XP nu goed op de schijf, als ik nu het bios gaat flashen met de genoemde methode is het toch niet zo dat ik Windows XP enz... weer opnieuw moet installeren? Of heeft het flashen daar geen invloed op? ( anders laat ik het denk ik maar bij de huidige situatie ) Tot slot zag ik in mijn boekje van de oude schijf staan 8,4 Gb-IDE [b:211a9e237d][u:211a9e237d]UDMA[/u:211a9e237d][/b:211a9e237d], op de nieuwe wordt gesproken over [u:211a9e237d][b:211a9e237d]ATA 100[/b:211a9e237d][/u:211a9e237d] Kan dat er nog mee te maken hebben? of komen de benamingen overeen?
Link naar reactie
[quote:de298589a3="willem V"]Tot slot zag ik in mijn boekje van de oude schijf staan 8,4 Gb-IDE [b:de298589a3][u:de298589a3]UDMA[/u:de298589a3][/b:de298589a3], op de nieuwe wordt gesproken over [u:de298589a3][b:de298589a3]ATA 100[/b:de298589a3][/u:de298589a3] Kan dat er nog mee te maken hebben? of komen de benamingen overeen?[/quote:de298589a3]Hmm, op zich wel. ATA 100 geeft meer de snelheid van de overdracht aan, 100 MHz. BIj UDMA (Ultra DMA) hoort nog een nummercode, bijvoorbeeld 2, 3, 4 of 5. De 2 komt overeen met 33MHz, de 4 met 100MHz en dus ATA-100. Normale DMA draait dus langzamer dan 33MHz, ook weer een verhaal apart. Ik kon zo geen site vinden die dit duidelijk uitlegt, misschien dat iemand anders dat nog weet te melden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...