Ga naar inhoud

CD-ROM doet het niet in Windows 95

anoniem

Aanbevolen berichten

In Windows werkt de CD-ROM-speler niet, maar in DOS heb ik wel toegang tot de CD-ROM. Nu was er wel al meer met mijn systeem aan de hand waar ik niets van snap. Bij apparaatbeheer staat dat station A: en C: (diskette, harde schijf) in MS-DOS-compatibiliteitsmodus draaien. :o Wat dat dan ook maar inhoudt. Tevens staat er een geel uitroeptekentje bij twee(?) harde schijfcontrollers. Eveneens staat er een geel uitroeptekentje bij de diskettedrive en Plug-and-Play bios. Ik had bedacht om even een nieuwe cd-romspeler erin te zetten (want die was al tijden stuk) en dan Windows 95 opnieuw te installeren, maar nu weet ik niet of dat kan. Ik kan tenslotte geen cd-rom raadplegen in windows. Hij staat ook niet in het scherm van Mijn Computer. Ik wilde deze schoonmaakactie doen omdat ik steeds na een bepaalde tijd blauwe schermen krijg als ik zit te typen in Word. Weet iemand wat de bovengenoemde technische termen inhouden en vooral hoe ik er weer vanaf kan komen? De problemen doen mij heel complex aan, dus ik hoop dat iemand wat voor me kan betekenen.
Link naar reactie
Dat Win95 de cd-rom niet ziet zou met andere verwisselbare media te maken kunnen hebben. Als ik hier op een oude (test) pc (Pentium 166 Mhz 64 MB RAM) Win95 installeer, dan werkt de cd-rom hier ook niet. En is er ook een uitroepteken in Win95 apparaat beheer. (Vaste schijf controllers -> Standaard IDE/ESDI Vaste schijf controller) Bij mij zit die cd-rom Secondary Master. En de verwisselbare media een SyQuest EZ135 Secondary Slave. Als ik echter in de system.ini in de section [386Enh] de volgende regel plaats [code:1:40ccbd5ede] RemovableIDE=True [/code:1:40ccbd5ede] en de pc opnieuw opstart, is de uitroepteken in Win95 apparaat beheer verdwenen, en is de cd-rom weer beschikbaar in Win95.
Link naar reactie
[quote:50a6eed3c2="MKL"]kun je niet eerst proberen de nieuwe cd rom speler erin te zetten en daarna computer opstarten en kijken of win95 hem herkent. Heb je trouwens nog wat meer gegevens van de pc? is het een pentium 1? hoeveel intern geheugen? hoe oud?[/quote:50a6eed3c2] De problemen drongen juist pas tot me door toen ik de zaak eens kritisch bekeek toen ik de nieuwe cd-rom had geplaatst en de pc had opgestart. Windows herkent de cd-rom niet. Maar in DOS werkt het wel. Ik heb een heel oud beestje. Een pentium 60 met 32mb geheugen. Negen jaar oud. 1 Gb harde schijf. Ik heb hem eigenlijk alleen maar nodig om mee te kunnen tekstverwerken, maar daar had ik de laatste tijd ook al problemen mee. (Word sloot af, blauwe schermen.) Dus ik dacht even verwisselen en opnieuw installeren. Verder heb ik de diskettedrive een keer vervangen. Nieuwe muis (toen veel stuurprogramma problemen, kan dit een oorzaak zijn van de huidige problemen ??). Andere monitor (gekannibaliseerd van een kapotte pc).
Link naar reactie
[quote:354e2608df]Verder heb ik de diskettedrive een keer vervangen. Nieuwe muis (toen veel stuurprogramma problemen, kan dit een oorzaak zijn van de huidige problemen ??). Andere monitor (gekannibaliseerd van een kapotte pc).[/quote:354e2608df] zou kunnen heb zelf de ervaring met win95 dat na loop van tijd het systeem toch een beetje dichtslibt. wat je zou kunnen doen is eerst de tip van jolo proberen kijken of dat de oplossing voor je is, maar hoe wil je windows 95 installeren? Eerst de hele harde schijf leegmaken en daarna erop zetten? of over de bestaande installatie heen dus vanuit windows? ik zou de eerste methode kiezen wan dan begin je gewoon met een schone lei, maar zorg wel dat je drivers e.d bij de hand hebt. en dan opstarten van de win95 opstartdiskette en kijk dan of die de cd rom speler pakt zo ja dan kun je win95 ook installeren.
Link naar reactie
[quote:b72e340f7b="Susanne"]Nu was er wel al meer met mijn systeem aan de hand waar ik niets van snap. Bij apparaatbeheer staat dat station A: en C: (diskette, harde schijf) in MS-DOS-compatibiliteitsmodus draaien. :o Wat dat dan ook maar inhoudt. Tevens staat er een geel uitroeptekentje bij twee(?) harde schijfcontrollers. Eveneens staat er een geel uitroeptekentje bij de diskettedrive en Plug-and-Play bios.[/quote:b72e340f7b]Hier staat het antwoord feitelijk al. Kennelijk snapt de Windows installatie niets van schijfcontrollers en floppy drive controller en de plug and play bios. Wat de veiligste weg is, dat weet ik niet. Wat ik zou doen is: - hopen dat de benodigde drivers op diskette passen of op de harde schijf staan ... - de harde schijf controllers verwijderen uit apparaatbeheer - computer opnieuw opstarten en hopen dat de eerste IDE controller goed wordt herkend - computer zal als het goed is willen herstarten om de tweede IDE controller te installeren - vervolgens herhalen voor de diskette controller en de plug and play bios (of die laatste in de bios uitzetten oid). Wanneer dit niet gebeurt, en dat gebeurt soms, ligt vermoedelijk het register in de knoop. Daar moeten dan een paar sleutels verwijderd worden, naam weet ik niet zo uit mijn hoofd, maar ergens op mijn homepage staat wel een hint. Vervolgens de stappen herhalen. Als dat niet werkt, zou ik zelf een herinstallatie overwegen omdat dat, in mijn geval, de minste tijd gaat kosten om de boel weer in orde te krijgen. Mijn WIndows 95 systemen doen eigenlijk niks behalve soms internet of Word oid. Dus in een uurtje zou de boel dan weer draaien. Betreft het overigens een originele installatie of komt de harde schijf met WIndows installatie uit een andere computer? Heb je alleen de CD-Rom speler toegevoegd? Of zijn er (recentelijk) meer apparaten verwisseld of (tijdelijk) losgekoppeld?
Link naar reactie
[quote:67358dbb50="MKL"]maar hoe wil je windows 95 installeren? [/quote:67358dbb50] Ik wilde dan maar eens stoer format c: doen. Heb ik nog nooit gedurft, maar dat moest nu maar eens gebeuren. Ik had van dit forum een hele beschrijving geplukt over het opnieuw installeren van windows 95. De stappen komen inderdaad neer op wat jij hierboven schrijft.
Link naar reactie
De boot diskette gemaakt in Windows 95 ondersteund geen cd-rom. Een Windows 95 boot diskette die wel cd-rom ondersteund, is te downloaden bij http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm Als je deze boot diskette hebt gemaakt, start je de pc er mee op. Dan wordt er na enige tijd getoond welke letter voor de cd-rom wordt gebruikt. Je plaats de Windows 95 cd. Je gaat naar de letter van de cd-rom. En controleer of deze 'm kan lezen met commando [b:f90864c657] dir [/b:f90864c657]
Link naar reactie
Je mag ook een Windows 98 opstart diskette gebruiken. Alleen even opletten welke WIndows 95 versie je wilt gaan gebruiken wanneer je de schijf opnieuw wilt indelen. De eerste versies ondersteunen alleen FAT16 (en dus geen FAT32). Op zich hoef je niet opnieuw in te delen dus dat is dan geen echt probleem. Formatteren zou gewoon moeten werken.
Link naar reactie
[quote:6324238570]Welke stappen zal ik moeten volgen? Hierboven zegt iemand ook iets over de harddisk weggooien bij hardwarebeheer. [/quote:6324238570] -download de bootdiskette zoals hierboven vermeld in een vorige post. - start de computer op met de bootdiskette en kijk of de CD rom speler te benaderen is vanuit dos - zorg dat je alle drivers e.d hebt - zodra je zeker bent dat de bootdiskette de cd-rom kan benaderen dan type je : FORMAT C: - daarna ga je naar de win95 cd rom en start je de setup en volgt de aanwijzingen op het scherm. En als alles meezit is met een 40 minuten win95 geinstalleerd en met een beetje geluk ook al hardware gedetecteerd. suc6
Link naar reactie
ik heb van de site die hierboven wordt aangeraden een bestandje voor win95 gedownload en op een diskette gezet. Ik wilde even testen of het inderdaad werkt als opstartdiskette. Helaas. Mijn computer 'zegt' dat de diskette geen bootdiskette is omdat het niet geformateerd is [b:5b253880ec]without /S option[/b:5b253880ec] :o daarna staat er [b:5b253880ec]use DOS utility SYS x:[/b:5b253880ec] :o Hier snap ik niets van. :( wat wordt er bedoeld?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...