anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Delen Geplaatst: 27 november 2003 Met 'zoek' niets gevonden, vandaar nieuwe thread. Kan iemand mij exact vertellen in Jip en Janneke taal hoe van een systeem Win XP volledig kan worden verwijderd om daar vervolgens (uiteraard met installatie CD) win 98 er op gezet kan worden? Geen partities dus, maar volledige format en volledige nieuwe instal? Dank! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 [quote:b96ae3f570="El-Broosha"]Geen partities dus, maar volledige format en volledige nieuwe instal?[/quote:b96ae3f570]Als je op dit moment WinXP met NTFS gebruikt, zul je toch opnieuw 'moeten' partitioneren. BTW de FAQ in deze topic categorie al gelezen: http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=93702 Jip- en Janneke-ish genoeg? :) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 [quote:fa6e6dfe21="El-Broosha"]Met 'zoek' niets gevonden, vandaar nieuwe thread. Kan iemand mij exact vertellen in Jip en Janneke taal hoe van een systeem Win XP volledig kan worden verwijderd om daar vervolgens (uiteraard met installatie CD) win 98 er op gezet kan worden? Geen partities dus, maar volledige format en volledige nieuwe instal? Dank![/quote:fa6e6dfe21] je doet de winxp cd erin en ga dan zogenaamd winxp installeren. wel even in de bios de firstboot op cdrom zetten. Als je in het installatiemenu zit verweider je alle eventuele partities en dan formateer je alles in fat32. NU, als hij dit aan het doen is de hand bij de aan en uit knop. Als hij 100% geformateerd is de knop onmiddelijk indrukken en ingedrukt houden. Tot de computer uit gaat. Nu is die geformateerd voor win98. pc opstarten en naar de bios winxp cd eruit win98 erin win98 installeren met cdrom ondersteuning. de rest spreekt voor zich :o Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 Captain Kansloos: had ik idd niet gezien en zeker de moeite van t lezen waard. [quote:c4fee491d0="Power"] NU, als hij dit aan het doen is de hand bij de aan en uit knop. Als hij 100% geformateerd is de knop onmiddellijk indrukken en ingedrukt houden [/quote:c4fee491d0] Hoe veel tijd krijg ik hiervoor? Welk risico loop ik als ik bijvoorbeeld net te vroeg cq te laat ben? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 [quote:9961d564c0="El-Broosha"][quote:9961d564c0="Power"] NU, als hij dit aan het doen is de hand bij de aan en uit knop. Als hij 100% geformateerd is de knop onmiddellijk indrukken en ingedrukt houden [/quote:9961d564c0] Hoe veel tijd krijg ik hiervoor? Welk risico loop ik als ik bijvoorbeeld net te vroeg cq te laat ben?[/quote:9961d564c0] als hij op 100% staat gelijk indrukken en dan hoor je wel dat hij afsluit. Werk goed probeer maar Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 in Jip en Janneke taal . ga naar www. bootdisk.com dl een bootdisk zet die op een flop. start de pc op druk op Del nu zit je in het bios zet de opstart volgorde van C naar A. start de pc op met de bootflop en formateer dan je C schijf. doe dan de win98 cd in de cdrom speler en draai dan setup . Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 Zeg Power, zoiets als bij 100% de knop om moet je [b:691970ace0]never[/b:691970ace0] doen. 1. Start de cd-rom van Windows XP en haal de (NTFS) partitie(s) weg. 2. Haal bij bootdisk.com een diskimage op voor Win98 3. Start vanaf de gemaakte bootdisk en tik in "FDISK" 4. Beandwoord de eerste vraag met "J" 5. Druk dan op 1 en een paar keer op enter en sluit af. 6. Start de PC opnieuw op met de diskette en tik in "format c: /c /u /s" 7. DOe het WIndows 98 CD'tje erin en tik in "x:\setup" waar x = cd-letter. 8. Gaan met die banaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 Jammer dat de aanbevelingen niet eenduidig zijn, tenzij het betekend dat meerdere wegen naar Rome leiden. Die van Jimmy en Plextor komen nog t meest overeen, hoewel Jimmy meer stappen aangeeft. Vooral het weghalen van de NTFS partities mis ik bij Plextor, terwijl Jimmy tegelijk de methode van Power van harte afraad. Is er iemand die een "verlossend" woord heeft? :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 [quote:9d0cf07e90="El-Broosha"]Jammer dat de aanbevelingen niet eenduidig zijn, tenzij het betekend dat meerdere wegen naar Rome leiden. Die van Jimmy en Plextor komen nog t meest overeen, hoewel Jimmy meer stappen aangeeft. Vooral het weghalen van de NTFS partities mis ik bij Plextor, terwijl Jimmy tegelijk de methode van Power van harte afraad. Is er iemand die een "verlossend" woord heeft? :wink:[/quote:9d0cf07e90] Luister goed ik heb het van de help desk van microsoft en heb het zelf gedaan en het werkt goed als je dit niet geloofd dan is dat geheel aan jou ik wens je verder veel succes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 Om je uit de droom te helpen. Het kan allemaal. Het uitschakelen van de PC als het formateer proces klaar is kan wel degelijk, maar dan moet je dat doen op het moment dat hij bestanden gaat kopieren. Dat zie je vanzelf. En om het goed te doen trek je op dat moment gewoon de stekker er uit. Het is allemaal niet elegant, maar kan wel degelijk. Zelf zou ik persoonlijk voor de oplossing van Plextor gaan. Ikzelf doe het op een andere manier: Ik stop een diskette in de drive (wat er op staat weet ik niet en is met geen enkel besturingssysteem te lezen) en start er van op. Daarna is alles weg; bestanden, partities (in elk aftandse schijfindeling). Daarna een Windows CD erin en instaleren maar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 27 november 2003 Iedereen bedankt voor de info. Met de bagage zoals hier vermeld kan ik zeker voorruit. En Power, het is geen kwestie van niet geloven; het is een kwestie van er niet genoeg vanaf weten om er zelf een oordeel over te vellen. Ik denk dat ik, met bootdisk bij de hand, de powerknop wel degelijk ga uitdrukken. Zo combineer ik ieders methode en heb een veiligheidsklep als t niet goed mocht gaan :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2003 Met delpart (op een bootflop) kun je de partities ook eenvoudig wissen. Daarna de win98 cd in de drive, en rebooten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 28 november 2003 Ja, ik ben ook wel een voorstander van DELPART: http://www.coxpc.com/delpart.zip Maar ik snap niet zo goed waarom je de stekker uit zou moeten trekken in de setup van WinXP. Gewoon partities verwijderen is toch voldoende? Daarna kun je afsluiten en met Fdisk gewoon weer een FAT32 partitie aanmaken. De setup van Win98 formatteert de zaak wel, dus daar hoef je verder niet ingewikkeld over te doen. Dat is een heel simpele en logische procedure. Zet je delpart.exe bij de bootdisk op, dan kun je het daar ook mee af door eerst met delpart de partitie te verwijderen. En dat laatste kan natuurlijk ook met Fdisk zelf door de non-DOS partitie te verwijderen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 29 november 2003 Hier de uitslag van mijn format avonturen. Het is gelukt, maar zeker niet zonder slag of stoot. Uiteindelijk bleek mijn broer geen WinXP installatie cd te hebben. De optie met de "uit" knop verviel dus. De vragen die op t scherm kwamen met de bootflop waren lang niet altijd duielijk. Primaire DOS partities, Extended partities, het zegt me niets. Na veel trail and error is t echter gelukt Win 98 werkend te installen. Iedereen dank voor hun bijdrage. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 30 november 2003 Auteur Delen Geplaatst: 30 november 2003 Hoe dan ook; het doel is bereikt. :wink: Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen