Ga naar inhoud

DOS commando's in XP niet compatible met DOS

anoniem

Aanbevolen berichten

Hi all, Ik heb een probleem met het commando 'dir' onder XP. Ik gebruik het antieke gwbasic als ultieme macrotaal om bijvoorbeeld automatisch afspeellijsten (met tijdsein en jingles) voor winamp te maken, of om alle titels van een vers gebrande CD vol mp3's aan m'n totale archief toe te voegen en vervolgens m'n html-jukebox op alfabetische volgorde te updaten. Nou heeft gwbasic zelf een tamelijk beperkte ondersteuning om de directory-list op te vragen en dus gebruikte ik tot nu toe (onder Win98SE dus) een shell naar dos: SHELL "dir > C:\temp\dir.txt". Vervolgens kan gwbasic dit 'dir.txt'-bestand gewoon uitlezen, INCLUSIEF lange bestandsnamen. Maar die megaprutsers bij M$ waren blijkbaar zelfs niet in staat om ervoor te zorgen dat de shell-versie van dir compatible is met de gewone dir-versie... SHELL "dir /N" werkt dus ook niet en SHELL "dir /?" geeft haast geen opties meer... Iemand een idee om vanuit een shell toch via dir-opdracht lange bestandsnamen te krijgen?? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Bedankt voor je reaktie Zoals we allemaal wel zullen voelen aan ons water wordt vroeg of laat XP met geweld je strot in geduwd, of je t nou leuk vindt of niet... Wat dat betreft heb ik m'n twijfels of the future wel zo geweldig wordt als er simpelweg geen keuze wordt gelaten door Bill G en 'cornuiten' maar ik heb zojuist m'n probleem opgelost: heb in de windows-map een batch-file 'mydir.bat' geplaatst met de volgende regel: @c:\windows\system32\cmd.exe /C dir /N > c:\temp\dir.txt en vanuit gwbasic gebruik ik nu: SHELL "mydir.bat" [quote:9e4ce61edf]Laatste knappe produkt van MS dat ook werkelijk werd afgemaakt is DOS 6.0 en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven...[/quote:9e4ce61edf]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...