Ga naar inhoud

Opstartdiskette onder XP

anoniem

Aanbevolen berichten

Bestaat onder Xp de mogelijkheid om net als onder Win 98 een opstartdiskette te maken. Ik wil nl meerdere partities op mijn harde schijf aanbrengen. Dus met Fdisk en format werken. Nu heb ik één partitie waarbij ik overigens zie dat ca 4 mb van de schijf verdwenen is. Ik heb deze pc bij Otto gekocht maar na diverse installatieproblemen opnieuw geformateerd met nfts. Dit is gedaan vanaf de orginele Win XP cdrom.
Link naar reactie
Je kan in XP een DOS opstartdiskette maken. (Deze computer/op diskettestation klikken/Menuoptie Bestand/Formatteren/Een MS-DOS-opstartdiskette maken. Met deze diskette kan je geen NTFS-partities bekijken. Als je fdisk gebruikt ben je alles op je harde schijf kwijt. Partition Magic is een makkelijker programma dan fdisk. Je hoeft dan je computer niet eerst leeg te halen (formatteren en partitioneren met fdisk.) Succes!
Link naar reactie
[quote:ef62954b5f="elios"]je kan toch rechtstreeks via je XP cdrom je partities aanmaken!! heb je geen opstartdiskette nodig noch moet je FDISK uitvoeren of niets niets is simpelder dan met XP te patitioneren elie[/quote:ef62954b5f] Als je geen ongepartitioneerde ruimte meer hebt op je HD kun je vanuit XP niet met je partities goochelen zonder de inhoud ervan te vernietigen. Wat dat betreft is er geen verschil met Fdisk. Heb je die ruimte wel, dan kan je een nieuwe partitie erbij maken zonder de oude partitie(s) te beschadigen. Overigens klopt dit verhaal wel. Dat je met in XP aangemaakte DOS-diskettes geen fdisk uit kan voeren klopt. Ik wist het niet, want ik ben altijd met de oude W98 opstartdiskettes door blijven werken :oops: Maar als je niet al te krap bij kas zit: Partition Magic !
Link naar reactie
[quote:5580f5686f="elios"]je kan toch rechtstreeks via je XP cdrom je partities aanmaken!! heb je geen opstartdiskette nodig noch moet je FDISK uitvoeren of niets niets is simpelder dan met XP te patitioneren elie[/quote:5580f5686f]Ik heb een nieuwe PC met WinXP. Erin zit 1 harddisk en daarop staan 2 partities (C:\ en D:\) Nu wil ik de verhouding 50/50% veranderen. Kan dat zomaar met de bijgevoegde XP-cd-rom? Kan ik eventueel wijzigen naar 100% (dus D:\ verwijderen)? Er zit een zgn. recovery-rom bij (Paradigit). Ik heb bij de andere PC ook nog een originele installatie XP-cd-rom.
Link naar reactie
[quote:99dc67556c="roeske"]Ik heb een nieuwe PC met WinXP. Erin zit 1 harddisk en daarop staan 2 partities (C:\ en D:\) Nu wil ik de verhouding 50/50% veranderen. Kan dat zomaar met de bijgevoegde XP-cd-rom? Kan ik eventueel wijzigen naar 100% (dus D:\ verwijderen)? Er zit een zgn. recovery-rom bij (Paradigit). Ik heb bij de andere PC ook nog een originele installatie XP-cd-rom.[/quote:99dc67556c] 1. Je kan met een CDrom van XP wel partities veranderen in de verhouding zoals je die zelf wilt, maar dat gaat dan wel ten koste van alle bestanden die je nu op je HD hebt staan. 2. Met een recoveryCD kan je niet partitioneren, met een volledige versie van XP wel. Kijk wel uit dat je de windowspartitie niet te klein maakt, anders past die recoveryCD er ook niet meer op!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...