Ga naar inhoud

Windows 2000 1st boot probleem


anoniem

Aanbevolen berichten

Noch op dit forum noch op de website van Microsoft kon ik hier iets over vinden dat mij kon helpen. Nadat mijn hardeschijf (met Win98) compleet vernaggeld was door een brakke IDE kabel, heb ik maar besloten Windows 2000 Pro (geen dual meer, maar alléén) erop te zetten. Alles geformateerd, Windows 2000 erop + alle updates etc. etc. Nu alleen dit vreemd probleem, wat zich alleen bij een cold-boot voordoet: pc aan, memorycount etc... daarna: slaat de hardeschijf gewoon over als opstart device en zoekt verder. Vindt niets en omdat ik "try other boot devices" heb aangezet in mijn BIOS probeert die het van de hardeschijf (vond dus eerst niets): nu lukt het wel, maar er komt een foutmelding in de trand van dat het geen geldig windows 2000 opstart partitie is. In het nederlands, dat is ook mijn OS dus geen BIOS foutmelding. Reboot ik de pc weer, dan gaat alles goed. Ligt dit aan mijn pc (BIOS) of aan Windows 2000? Meer info: alleen windows 2000 pro (sp4) als OS op hardeschijf (NTFS) IDE kabel 0 zonder slave. IDE kabel 1: DVD master, HDD slave (FAT32). Rest van mijn systeem staat volgens mij in mijn signature.... Tnx iig als iemand nuttige tips kan geven
Link naar reactie
Ja, is een Enermax 433W. Geen probleem met de voltages in de BIOS, met mbm5 of wat ik zelf gemeten heb. Amper verschil tussen idle en fullload ook. Dualboot met Win2000, wat ik eerst had, draaide perfect. Nouja, nu ook natuurlijk, alleen het opstarten niet: eerst niets, daarna iets maar pas na een reboot geen probleem meer. Hmm, het lijkt wel of er iets mist voor de BIOS, maar waarom werkt 't dan wel na een reboot? Kan bv. niet een boot.ini vinden, die ik zocht voor een tweak.
Link naar reactie
Ok, na wat rondneuzen, kwam ik hier achter: een hint misschien? De schijf was eerst FAT32 (4 partities; 20gb totaal) en tijdens de installatie van Windows2000 vond het programma nog 7mb aan het begin van de hardeschijf en dat moest en zou geformateerd worden; kon niet anders. Vaag, die 7 mb, toendertijd had ik met fdisk wél de volle 100 % gebruikt, maargoed. De schijfletter is alleen wel H geworden, na C,D,E,F en de dvd speler, maar de partitie staat wel als eerste op de hardeschijf. boot.ini etc.. staan hier allemaal op, en voor een onbekende reden was zelfs de partitie verborgen gezet, vandaar dat ik geen boot.ini kon vinden. Zou Windows bij het afsluiten vd pc boot.ini verkeerd bewerken omdat de opstartpartitie als H: wordt gehandeld ipv C: en daardoor een verkeerde verwijzing naar de systeem partitie (tweede partitie, C: ) aanmaken?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...