Ga naar inhoud

IRQ conflict met IDE-controler en Ethernetkaart


anoniem

Aanbevolen berichten

Er is een IRC conflict in Win98SE. De CD-rom speler (A-open 48x) wordt via de IDE-controler op een Creative-kaart aangestuurd. Gebruikt IRQ 11. Werkt goed. Op het moment dat ik een Ethernetkaart (3com Etherlink XL TPO 10Mb)toevoeg, gaat deze ook naar IRQ 11. De CD-Rom speler heeft daarmee dan een conflict. De CD-rom speler werkt dan niet meer. Het lukt mij niet (Win98 probleemoplosser) om een van de twee op een andere IRQ te krijgen. IRQ 7 en 12 zijn nog vrij, maar ik weet niet hoe ik een van de twee daarop kan krijgen. Automatisch gaat het in ieder geval niet. Als ik beiden verwijder, IRQ 11 tijdelijk reserveer, dan lukt het ook niet. Ze gaan na installeren dan weer beiden naar IRQ 11. Waarom willen ze nou perse naar IRQ 11 ????? HELP!
Link naar reactie
[quote:5ab971b443="roeske"]Er is een IRC conflict in Win98SE. Op het moment dat ik een Ethernetkaart (3com Etherlink XL TPO 10Mb)toevoeg, gaat deze ook naar IRQ 11.[/quote:5ab971b443] Ik ken het 3Com kaartje niet, maarre als die PnP staat, zou ik haast denken dat het wel goed gaat. Is het een ISA of een PCI kaartje? Vaak zijn er speciale programmaatjes beschikbaar om de kaart te configureren. In ieder geval geldt dat voor bijvoorbeeld de 3C509, een 3Com ISA kaartje.
Link naar reactie
zon oude PC denk niet dat ie in het BIOS zit. Kijk bij Peripeherals. Wat voor mobo heb je ? Hoeveel IDE controllers zittene rin en zijn ze alle bezet ? De Sb16 met onbooard IDE zijn al lang uit de tijd. De onboard IDE wil eigenlijk alleen maar IRQ11 en IRQ12 afhankelijk als het een 3e of 4e IDE is. Daarom zhebben ze geen lang leven gehad. Ik dacht niet dat je die kon uitzetten. Blijft over als je de IRQ van de NIC niet kan wijzigen nog een andere optie over. Je Aopen op een gewone IDE controller aansluiten en een geluidskaart kopen zonder IDE connector.
Link naar reactie
Het is gelukt! Het was niet mogelijk op het kaartje van 3Com een IRQ te wijzigen. Ook in het bios (1-1-1995) was dit niet mogelijk. De oplossing was om inderdaad een een nog vrije IDE-controller van het moederbord te gebruiken voor de CD-ROM speler. Die had ik al een keer gebruikt maar toen liep het systeem vast. N.a.v. de tip hierboven nogmaals geprobeerd met een andere kabel, en die werkte wel. Zowel de CD-Rom speler als de Ethernetkaart met Chello werken nu goed. Idereen bedankt voor zijn/haar bijdragen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...