Evert-1 Geplaatst: 15 september 2019 Delen Geplaatst: 15 september 2019 Vanmiddag een was gedraaid en dat ging prima. Nu net een volle was met handdoeken gedraaid en toen ik de deur na afloop open deed was de was nog drijfnat. Geprobeerd om centriguren te starten. hij begint daarmee en pompt af en begint te draaien maar komt niet op toeren. hij begint te draaien tot de was "vast ligt"en dan geeft hij één keer wat vermogen en stopt dan direct weer. geprobeerd de was anders te plaatsen maar dat maakte geen verschil. Toen geprobeerd zonder was en oon nu gaat hij niet centrifugeren. Welke stappen kan ik het beste doorlopen om dit te testen en te repareren? ben wel handig maar heb even aanwijzingen nodig omdat ik geen wasmachine epert ben. Hoop wat te horen Groet, Evert Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 16 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 16 september 2019 Ik heb ondertussen de slangetjes vanaf de pomp naar die y-connector doorgeblazen. Die waren behoorlik vervuild dus dat gaf goede hoop. Ook meteen de koolborstels vervangen. Die bleken behoorlijk versleten dus dat gaf ook goede hoop. Maar helaas.... hij centrifugeert nog steeds niet goed. Wat zou ik nog meer kunnen checken? Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 17 september 2019 Delen Geplaatst: 17 september 2019 Naar één van de elektronica modules gaat een dun slangetje. Trek dat slangetje er voorzichtig af, blaas slangetje goed door en zet hem weer terug. Wat doet hij dan? Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 18 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 18 september 2019 Hoi Harry, die had ik gevonden en ook al doorgeblazen die leek vrij te zijn. Ook de dunne slangetjes vanaf de pomp gedemonteerd en schoongespoeld. daar zat veeeeel vette troep in (ja ik weet het vloeibaar wasmiddel) die zijn nu schoon maar dat maakte ook niet het verschil. Ik heb ondertussen de koolborstels vervangen en die bleken heel ver versleten te zijn dus dat gaf goede hoop maar helaas. Hij lijkt al wel een stapje verder te gaan met centrifugeren maar stopt nog steeds alsof er onbalans is in de was. De trommel schud niet en geeft geen rare geluiden en draait soepel links en rechtsom en ik kan de binnentrommel niet bewegen ten opzicht van de buitentrommel dus ik ga er even van uit dat het trommelkruis niet is gebroken zoals is zo vaak lees. NU ben ik verder gegaan en ga nu álle slangen een voor een demonteren en schoonmaken. Ik begon bij de afvoerslang aan de buitenkant. OMG!!! wat kwam daar een zooi uit!!!!! doorgespoeld en een sponsje met een touw er doorheen getrokken. ik schrok echt van het vuil maar nu is hij weer helder schoon. Toen heb ik eerst de grote slang vanaf de pomp naar de terugspoelbeveiliging gedemonteerd. die was eigenlijk helemaal mooi schoon. Toen heb ik de terugspoelbeveiliging zelf gemonteerd en flink doorgespoeld.....daar schrok ik nóg harder van!!!! een grote zwarte modderzooi met klonten kwam er uit.......even goed met heet water en zeep doorgespoeld en daarnaa even een tijdje in warm water laten inweken. Ook die is nu weer mooi schoon en je hoort dat het water mooi gangbaar is binnenin. Nu wil ik de grote slangen náár en vàn de kuip demonteren maar ik weet niet of ik dat zomaar ongestraft kan doen???? Wat ik niet gedaan heb bij het vervangen van de koolborstels is het schoonmaken van de collector zelf. Daar zit waarschijnlijk ook behoorlijk wat koolstof vervuiling op want de koolborstelhouder was behoorlijk bedekt onder koolstof. Dus ik ga de koolborstels demonteren en het geheel even goed doorblazen en reinigen met een beetje isoprophylalcohol. Dus dat ga ik ook nog doen. Straks maar eens testen als alle slangen schoon zijn en dan hopen dat de pomp geen opdonder heeft gehad en te zwak is geworden. De schoepen lijken probleemloos links en rechtsom te draaien en ik voel geen speling. Voor de zekerheid heb ik al een nieuwe pomp gekocht zodat ik die meteen kan vervangen als het nodig blijkt te zijn. Dan is er nog het puntje "schokbrekers" Ik zag onderaan de poten van beide schokbrekers een beetje vettigheid zitten. Is dit een probleem of kan dat gewoon voorkomen? Als ik de trommel induw (wat vrij makkelijk gaat) dan schiet hij eigenlijk meteen terug in zijn positie zonder te bungelen.Dus dat lijkt mij OK. Nou ik ga maar snel weer eens verder want er zit hier iemand in m'n nek te hijgen.....ra ra wie dat is :) Ik moet zeggen ik begin het bijna leuk te vinden, altijd weer leerzaam om een "nieuw" type apparaat te leren kennen... Maar als er iemand tussendoor nog tips heeft op basis van wat ik beschreven heb dan hoor ik dat graag. En ik laat uiteraard weten hoe het gaat.... Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 18 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 18 september 2019 Helaas, ook na de grote schoonmaakbeurt centrifugeert hij nog niet goed. Pomp werkt prima. Waar ik nu achter ben gekomen is als ik hem op 600 toeren zet dan gaat hij wel centrifugeren. Bij 1450,1200 en 900 niet. En als ik hem op 400 toeren zet gaat hij niet centrigureren en de tijdklok gaat direct naar 0 en is het programma klaar Dit vind ik wel vreemd.....wat kan dat toch zijn? Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 18 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 18 september 2019 Dit topic mag verwijderd worden. Ik heb hem op de verkeerde plaatst staan Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 19 september 2019 Delen Geplaatst: 19 september 2019 Ik ga even in dit topic door. Ik heb geen documentatie van deze machine. Vraag: - Zitten alle stekkers op de modules goed vast? - Is de bedienings module 1 geheel of zitten hier stekkers of draadbruggen tussen? Ergens in de machine zit een schema, mag ik hier duidelijke fotos van ergens op internet. Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 20 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 20 september 2019 Hoi Harry, Hier staan de fotos https://photos.app.goo.gl/GVU13jdL1GWX3fT5A Link naar reactie
Evert-1 Geplaatst: 24 september 2019 Auteur Delen Geplaatst: 24 september 2019 Het probleem bleek veroorzaakt door een defecte besturingsmodule. Deze wordt vervangen en dan doet hij het weer. Kosten ongeveer €100,- voor een revisie van deze module. Dat is de machine nog zeker waard. Bedankt voor de reacties Link naar reactie
HarryO Geplaatst: 24 september 2019 Delen Geplaatst: 24 september 2019 Ik zie alleen niet de logica tussen een te zwaar beladen machine en de module fout. Ik zat meer te denken aan een onbalans sensor maar dat heeft deze machine niet (vandaar de vraag om het schema). Als je de werkende module terug hebt en hij doet het dan weer dan heb je in ieder geval ook een brand schone machine. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.