Ga naar inhoud

Wil fdisk gebruiken, maar herkent geen hardeschijf/niks meer


Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik heb een vrij oude computer, (pentium 133) waar ik graag windows 98 op wil installeren. Windows 98 heeft hier al eerder op gestaan, maar ik heb ook tijdelijk Linux op die computer gedraaid. Nu wil ik dus weer terug naar Windows. Dit is een tijdje goed gegaan, maar ik krijg nu een boot disk failure. Wat ik nu wil is de hele computer formatteren en alles opnieuw installeren, maar de computer herkent geen enkele schijf meer. Vandaar dat ik het wilde proberen met fdisk, ook dat werkt niet. Hij kan namelijk geen schijven herkennen. Ook fdisk /mbr werkt niet. Direct windows installeren ipv eerst dos werkt ook niet, want daarvoor herkent hij de schijf natuurlijk ook weer niet. Ik heb al alles(?) geprobeerd maar ben nu toch echt radeloos. Ik hoop dat een van jullie de oplossing kan geven. Alvast bedankt! Groeten, Sebastiaan.
Link naar reactie
De HD-MOBO kabel is wel goed verbonden en de disk boot failure melding verschijnt inderdaad al voordat er een besturingssysteem is herkend. Verder kunnen we wel in de bios komen waar ook de juiste harddisk van 2,5gb staat aangegeven. Met het opstarten van windows met de opstartdiskette, herkent hij wel de c:\ schijf (ik kan dan dus via de dosprompt wel naar de c-schijf maar ik kom nog steeds niet in windows) en wanneer ik dan in de dosprompt fdisk draai, krijg ik wederom de melding, 'geen vaste schijf' Wat houdt overigens in dat een harde schijf is overleden? Alvast bedankt voor de voorgaande reacties, Groeten, Sebastiaan.
Link naar reactie
Sorry voor de enige onduidelijkheid, maar met de dosprompt bedoel ik gewoon dos zelf. Ik heb dos meerdere malen opgestart vanaf de dos-installatie diskette(s). Is er niet een manier waarop ik de harde schijf in één keer terug heb en hem weer kan indelen in verschillende schijven/partities? Groeten, Sebastiaan.
Link naar reactie
Gebruik je nou een Win98 bootdiskette of DOS installatie diskette's. Een pré Windows DOS diskette zal noch FAT 32 noch ext2fs van Linux herkennen en kunnen lezen. Als je een Win98 bootdisk gebruikt en je krijgt die melding van "geen schijf gevonden" als je FDISK doet, dan vrees ik ook het ergste... Bart
Link naar reactie
Je schijf wordt door het BIOS netjes herkent? Fdisk herkent hem echter niet. Je hebt Linux op je schijf gehad. Als je hele schijf ext2 is zal Fdisk hem waarschijnlijk niet herkennen. Hang idd zoals al gezegd die schijf eens in een andere computer waar b.v Partition Magic op staat en probeer hem zo te formatteren.
Link naar reactie
Opstart diskette's van Win98se en hoger zien ext2fs en NTFS als non-DOS partities. Kunnen dus niet aangemaakt, maar wel [b:c5db09000d]verwijderd[/b:c5db09000d] worden! Even een ervaring apart: Partition Magic7 wat ik op een dual boot systeem met Win98 en Redhat 7.2 installeerde, kon naar later bleek niet met het nieuwe ext[b:c5db09000d]3[/b:c5db09000d]fs bestandssysteem van Redhat 7.2 omgaan en sloopte die partitie volkomen! Of ik moet iets fout gedaan hebben..... Maar mocht je nog Linux partities willen bewaren, dan is deze waarschuwing misschien op zijn plaats. Bart
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...