anoniem Geplaatst: 5 maart 2002 Delen Geplaatst: 5 maart 2002 'k heb twee harde schijven: 20 Gb (drie partities, op de eerste win98) en de tweede van 6 gb. Op de laatste stonden mijn data. Die heb ik bewaard, daarna mijn 6Gb gewist. Opgestart in 98, installCD van WinXPpro ingestoken en geïnstalleerd. Mijn 6 gb laten formateren in Fat 32 (ook windows98 is fat32). Bij installatie XP wordt op zeker ogenblik gezegd: de compu initialiseert de configuratie (of zo iets), dan start hij terug op en krijg ik de foutmelding: 'bestand system32/hal.dll beschadigd of ontbrekend'. Via via heb ik dit bestand toch op die schijf op zijn goede plaats gekregen ('k heb het uitgepakt via 98), maar XP blijft die fout geven. Vraag 1: hoe moet ik met XP verder (op zeker ogenblik vraagt de compu naar een hersteldiskette, maar waar tover ik die tevoorschijn? Vraag 2: gelukkig kan ik nog aan mijn 89 aan, maar die herkent mijn tweede schijf niet. (wèl in configuratie/systeem/schijfstations, maar daar krijgt ze geen letter en ik kan ook aan dat veld niet aan. Heeft iemand raad in gewone mensentaal? alvast bedankt! :smile: :smile: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2002 Wat ik zou doen is de CDROM van XP opnieuw starten en kiezen voor nieuwe installatie. Of, als het kan, dan nog het liefst booten vanaf deze CD. In het keuzescherm waar je wilt installeren de partitie op de 2e HDD verwijderen en opnieuw aanmaken. Zorg dat je FAT32 kiest. Hopelijk gaat het deze keer wel goed. Wat je ook (eerst) kunt proberen is tijdens de beginfase op F10 drukken, waarna de Recovery Console beschikbaat komt. Dan aanmelden in de WinXP installatie (eventueel met Administrator password, anders gewoon op Enter drukken). Daarna kun je met [b:d4417be00e]fixboot[/b:d4417be00e] proberen de opstartbestanden te herstellen. Als dat niet helpt kun je nog [b:d4417be00e]chkdsk /r[/b:d4417be00e] of [b:d4417be00e]chkdsk /f[/b:d4417be00e] proberen. Voor meer info over Recovery Consule: [url]support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058[/url]. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2002 [quote] Op 05-03-2002 15:00, schreef Binary: Wat ik zou doen is de CDROM van XP opnieuw starten en kiezen voor nieuwe installatie. Dit deed ik al tweemaal met hetzelfde resultaat... Of, als het kan, dan nog het liefst booten vanaf deze CD. In het keuzescherm waar je wilt installeren de partitie op de 2e HDD verwijderen en opnieuw aanmaken. Zorg dat je FAT32 kiest. Ook al geprobeerd, zonder resultaat... Hopelijk gaat het deze keer wel goed. Wat je ook (eerst) kunt proberen is tijdens de beginfase op F10 drukken, waarna de Recovery Console beschikbaat komt. Ik druk bij bij het opstarten voortdurend op F10, maar noppes ... Dan aanmelden in de WinXP installatie (eventueel met Administrator password, anders gewoon op Enter drukken). Aan dat adminstrator password ben ik nog niet aan toe geraakt, zover kwam ik nog niet (de compu vroeg er nooit naar tijdens de installatie - ik vermoed trouwens dat de installatie niet voltooid is, maar stilvalt op die hal.dll) Daarna kun je met [b:45eedc05e4]fixboot[/b:45eedc05e4] proberen de opstartbestanden te herstellen. euh... fixboot? wat is dat, hoe geraak ik eraan? Als dat niet helpt kun je nog [b:45eedc05e4]chkdsk /r[/b:45eedc05e4] of [b:45eedc05e4]chkdsk /f[/b:45eedc05e4] proberen. (zelfde vraag) Voor meer info over Recovery Consule: [url]support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q314058[/url]. Hier nog niet op zoek geweest, 'k had nog geen tijd, maar 'k doe het nog! Toch bedankt voor je antwoord! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2002 Je vragen hebben dus allemaal met het Recovery Console te maken. En als het goed is dan hoef je maar 1 keer op F10 te drukken, en na een tijdje moet het RC tevoorschijn komen. Als de Windows installatie niet is afgemaakt, dan hoef je ook niet in te loggen, dus dan zou je direct met het RC moeten kunnen werken. Dat is net zoiets als DOS (maar dan anders) dus je typt gewoon [b:9d96b4b53a]fixboot[/b:9d96b4b53a] en Enter en dan zou het commando moeten worden uitgevoerd. Lees die link maar (wel een heel verhaal, maar ja). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 5 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 5 maart 2002 Binary, dank voor je antwoord! ik startte de compu op met CD en geraakte in het herstelprogramma. Dan vraagt hij: welke schijf en ik gaf de goede schijf aan. Maar wat op die site die je aangaf staat: " Add the Windows Recovery Console to the Windows Startup folder by using the Winnt32.exe utility with the /cmdcons option. This procedure requires approximately 7 megabytes (MB) of hard disk space on the system partition to hold the Cmdcons folder and files. " daar weet ik geen blijf mee. Wat wordt hiermee bedoeld? Enfin, ik probeerde het met het commando fixboot en hij gaf aan dat hij de opstartfiles verniewd had, maar nadien kreeg ik bij het opstarten weer die foutmelding van de hal.dll - dus was ik niet verder geraakt. Iets verder staat op die site: " After you enter the number for the appropriate Windows installation, you are prompted to enter the Administrator account password. Note that if you use an incorrect password three times, the Windows Recovery Console quits. Also, if the SAM (Security Accounts Manager) database is missing or damaged, you cannot use the Windows Recovery Console because you cannot have proper authentication. After you enter your password and the Windows Recovery Console starts, type exit to restart the computer. " , maar nadat ik de goede schijfletter (bij mij de D) opgaf, werd er helemaal niet gevraagd naar het administrator wachtwoord... Wat zie ik over het hoofd, wat begrijp ik niet goed of wat doe ik fout? Dank voor je geduld! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 6 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 6 maart 2002 E :grin: U :grin: R :grin: E :grin: K :grin: A ! ! ! 't is me gelukt! goed nieuws voor mij: ik ben erdoor (door die hal.dll fout). Als iemand later er iets mee is: Ik had dus eerst mijn tweede schijf (is bij mij de D-schijf) als NTFS geformatteerd, kreeg daarna de foutmelding van die hal.dll die hij niet kon vinden of die beschadigd was, en was bij het teruggaan naar de windows98 tot de bevinding gekomen dat die tweede schijf niet meer herkend werd. (logisch: fat32 kan NTFS niet lezen). Dus opnieuw windowsXP proberen te installeren en dit maal de schijf als fat32 laten formateren. Blijkbaar is het hier foutgelopen. Alles scheen evenwel gelukt, want toen de installatie vroeg op welke partitie hij de XP moest installeren gaf hij duidelijk aan dat die schijf als fat32 was geformateerd. Toch kreeg ik die hal.dll foutmelding weer opnieuw en brak de setup af. Oplossing: terug naar het scherm met die partities met de vraag: welke kies je voor XP. Dan de D-schijf aangeklikt, maar de partitie laten verwijderen (ik geloof door gewoon erop te staan en ze te deleten). Je blijft dan in het scherm van de partitiekeuze en dan deed ik terug de keuze van D. Vraag: ben je zeker van die te formateren? antwoord gegeven: Ja en ik was weg en alles lukte nadien zoals het hoorde! Vermoedelijk is de formatering van FNTS naar Fat32 niet gelukt of misschien moet je eerst die partitie 'verwijderen/wissen' vooraleer je opnieuw gaat formateren... :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: [ Dit Bericht is bewerkt door: Passer op 2002-03-06 19:53 ] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen