Ga naar inhoud

Wat is er zo erg aan activeren??

Aanbevolen berichten

Veel kritiek heb ik de laatste maanden gelezen over het activeren van WindowsXP. Zelf heb ik dit ook telefonisch gedaan bij Microsoft. Drie minuten werk en klaar. Wat is daar erg aan? Welke inbreuk op mijn privacy door Microsoft wordt er nou eigenlijk bedoeld? Ik heb helemaal niets hoeven doorgeven aan Microsoft. Alleen een code en kreeg er een terug voor het activeren. Als ik hier thuis om mij heen kijk, heb ik zowat aan elke leverancier van de inboedel mijn adres etc. moeten geven voor de bezorging, danwel voor de garantie. Dat heeft iedereen toch ook thuis? Waarom dan zoveel discussie over een softwareproduct? En die hebben eigenlijk niets persoonlijks gevraagd. Welke inbreuk op de privacy wordt nou telkens bedoeld?
Link naar reactie
Er zijn mensen die veel met hun computer prutsen, onderdelen vervangen, instellingen proberen e.d. Als die mensen te vaak een onderdeel vervangen of hun Windows installatie hebben verknoeid en opnieuw moeten installeren dan moeten ze opnieuw activeren. Dan is het erg vervelend, ook omdat ze dan na een paar maal wél worden "ondervraagd".
Link naar reactie
Op mijn werk heb ik een zelf gekochte Visio 2002 draaien. Nu crashte laatst de harde schijf in mijn pc en moest die tijdelijk terug naar de leverancier. Ik kreeg een totaal andere pc te leen zolang. Dat duurde 4 weken. Ik heb toen al die weken maar zonder Visio gewerkt omdat ik geen zin had er voor te gaan bellen met Microsoft, een nieuwe installatiesleutel te krijgen, en als dan na enkele weken mijn oude pc weer terug was, dat hele circus weer in te moeten gaan. Voor een pakket dat ik gewoon legaal bezit! En zo kan ik nog heel veel meer bedenken. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Activeren is het gevolg van het wijd verspreide illegale gebruik van software. Het is toch weer een extra handeling en derhalve dus niet fijn. Aan de andere kant valt die hobbel ook wel weer mee en heb ik nog niet meegemaakt dat een activatie van het een of ander niet werdt toegestaan (al dan niet na contact met MS) Je moet ook bedenken dat Microsoft niet uniek is met dit soort dingen, er zijn genoeg andere fabrikanten die soortgelijke mechanismen hebben alleen die vallen niet zo op omdat het vaak serverprodukten betreft of dure CAD of andere systemen. Bottom line: Het is niet fijn, maar ja we hebben er ook zelf om gevraagd Wim -- http://www.win2kwereld.nl
Link naar reactie
Door deze activering kies ik juist heel bewust voor een gekraakte versie. Je komt er als illigaal bezitter beter vanaf dan legaal. Ik hoef niets te activeren, ook niet als mijn pc weer eens naar de @#@#$ is en ik onderdelen heb moeten vervangen. Alles is te kraken, en zo'n activeringscode is niet de oplossing [ Dit bericht is bewerkt door: Edmond Varwijk op 2002-04-04 09:43 ]
Link naar reactie
Dat is nou typisch een drogredenatie. Dan gebruik je ook illegale spellen omdat je niet steeds die CD erin wilt stoppen, kun je alleen counterstrike bij warez servers spelen, heb je nagemaakte dongels etc? Het lijkt nu net of de fabrikanten de kwaaie jongens zijn vanwege die hinderlijke copy beperkingen maar die dingen zijn er nu eenmaal niet in gekomen omdat we allemaal zo braaf zijn. Of heb je eerst de legale spullen gekocht en toen pas gekraakt? Dat doe ik namelijk wel regelmatig, omdat het nu eenmaal irritant is om elke keer de CD van dat spel weer op te zoeken (wat dat betreft is activeren dan bijna hemel op aarde)
Link naar reactie
NEen, een andere reden is dat ik anti-kapitalist / globalist ben die niet langer zijn beperkte eurocentjes in de portemonaiie van onze Bill G. wil stoppen die reeds wat is het, 50.000.000.000 dollar heeft? Kom met goeie programma's voor een redelijke prijs en ik betaal het! (zodra ik geen campusnet meer tot mijn beschikking heb staan :razz: )
Link naar reactie
Wat volgens mij de kern van het probleem is, is dat je windows maar op 1 pc mag installeren. Dat vindt ik volstrekte waanzin. Je koopt dus in feite niet het product, het blijft eigendom van M$. Zij maken uit of je mag isntalleren of niet. Ik wil niet aan een vreemde vragen wat ik wel en niet mag doen. Dat kan ikzelf wel beslissen. Als dat niet kan zoek ik een alternatief: linux of een illegale kopie.
Link naar reactie
Het doel van M$ is om zoveel mogelijk winst te maken. Goed! Dat is het doel van ieder normaal bedrijf. Maar omdat M$ zo'n machtige positie heeft kunnen ze de consument heel veel opleggen. Althans dat proberen ze. En nu is het dus zo, dat iemand die illegaal XP gebruikt een betere versie heeft dan iemand die legaal XP heeft gekocht. Dat betekent dat het minder aantrekkelijk wordt om XP legaal te kopen. Dus het is wel degelijk een probleem van M$.
Link naar reactie
Tot op heden is het me duidelijk dat echte hobbie-computeraars dus wel last hebben van het opnieuw moeten activeren als ze hun configuratie hebben gewijzigd. Dan is het inderdaad niet prettig steeds "toestemming" te moeten vragen voor jouw eigendom (zo voelt het immers wel). Maar een gevoel van inbreuk op de privacy heb ik nog niet veel gelezen. Het feit dat MS al zo rijk is (de anti-globalist-reactie) vind ik weer niet zo relevant; duur is betrekkelijk. Misschien is de software wel zo duur gemaakt omdat er zoveel wordt gecopieerd? Lijkt me een beetje de eigen verantwoording afschuiven.
Link naar reactie
Het privacy aspect komt om de hoek kijken zodra je niet meer automatisch kunt activeren. Dan moet je gaan bellen en naarmate je dat dan vaker doet, gaat men meer vragen stellen. Daarbij zul je steeds meer van je privacy moeten opgeven om te bewijzen dat jij ter goeder trouw bent. mvrgroet Edmond
Link naar reactie
[quote:7aad53b5a2] Op 04-04-2002 16:48 schreef roeske: Misschien is de software wel zo duur gemaakt omdat er zoveel wordt gecopieerd? Lijkt me een beetje de eigen verantwoording afschuiven. [/quote:7aad53b5a2] Dat is nou precies de omgekeerde wereld. De software wordt zoveel gekopieerd omdat deze zo buitensporig duur is. Wanneer Microsoft de prijzen zou verlagen voor de thuisgebruiker zou er veel meer gekocht worden. Bovendien krijg je er niet eens een behoorlijke handleiding bij. Vergelijk dat eens met een Linux distributie. Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
Hmm, ik betwijfel dit. Zolang een lege cd goedkoper is dan een gekocht product, zullen er mensen blijven kopieren. Ik denk dat veel meer mensen kopieren omdat: a) toen computers en software in opkomst was er geen aandacht was voor dit thema en daarmee is een trend gezet, b) kopieren gemakkelijker is dan naar de winkel fietsen, c) kopieren je meer zekerheid geeft dat je "goede dingen" doet met je budget (dus 10 spelletjes kopieren ipv 1 kopen en dan de leukste al spelenderwijs uitzoeken, ipv 1 kopen die nou net een miskoop blijkt), d) als mensen aan softwaremakers denken denkt men altijd aan de miljarden van Microsoft. Nou is dat net een groot verdiener. Bedrijven als Corel, Adobe, Ahead en noem ze maar op, verdienen echter veeeeeel minder, maken soms net een paar miljoen dollar winst per jaar. Vaak zelfs niet eens, zeker nu niet. Maar omdat men altijd denkt van die "grootverdiener" te stelen, doet men het met een soort valse Robin-Hood-rechtvaardiging voor zichzelf. e) Ouders en opvoeders te weinig verstand van zaken hebben en er ook geen aandacht aan besteden in de opvoeding. Als ik zie hoeveel er op lagere schoolpleinen met illegale cdroms gehandeld wordt, dan denk ik wel eens "Als het drugs waren zou het in de krant staan, nu wordt het toegestaan". Men ziet het heus wel namelijk, maar ook die docenten en ouders zien er geen kwaad in. Dit zou ook anders moeten. Of software duur is, is trouwens ook nog maar de vraag. Mensen zijn wel bereid 2000 Euro en meer voor hardware te besteden maar niet voor software. Naar mijn mening zouden softwarefabrikanten eens wat meer moeten laten zien hoe complex het maken van goede software is, hoeveel mensen daar hun (niet overdreven belegde) boterham mee verdienen, hoeveel softwareontwikkeling er mislukt. Dat menselijker gezicht zou mogelijk meer mensen bewust maken over legale software dan die domme spotjes van de BSA. Net als bij hardrijden gaan de mensen er toch van uit dat zij niet gepakt worden. Gisteravond de Zembla documentaire gezien over Kazaa en illegaal kopieren? Alle mensen uit de "business" laten je dan toch redelijk koud, tot die meneer van Volumia! komt vertellen dat 1/3 van de cd's met zijn muziek de er circuleren illegaal gekopieerd is. Dat maakt op mij veel meer indruk. Hoe irritant ik zijn muziek ook vind, ik vind wel dat zijn werk en talent betaald moeten worden. Zelfs als zijn jaarsalaris zelfs met 1/3 illegale kopies heel wat hoger zal liggen dan dat van mij. Ik moet trouwens zeggen dat ik in mijn omgeving wel een kentering zie. Ik hoor vrienden die het ineens niet meer nodig vinden dat hun kinderen alle spelletjes (illegaal) hebben, maar die willen dat ze bewuster kiezen voor 1 spel en dat dan ook echt spelen. Zo een spel wordt dan vaak gekocht. Of mensen die een licentie ZoneAlarm Pro kopen omdat ze de verdere ontwikkeling van dat product willen stimuleren nadat ze jarenlang de gratis versie gebruikten. mvrgroet Edmond [ Dit bericht is bewerkt door: Edmond Varwijk op 2002-04-06 14:33 ]
Link naar reactie
De kentering waarover Edmond Varwijk spreekt herken ik ook wel. Voorheen was het wel stoer om bakken vol diskettes en CR-roms te hebben met illegaal gekopieerde software. Het was al leuk om zoveel te hebben, maar daadwerkelijk gebruiken was er weinig bij. De laatste tijd koop ik ook liever de software netjes i.p.v. kopieren. Er is in de literatuur al erg veel te vinden over diverse software. Daarnaast zijn er gratis demoversies; dat biedt zeker houvast en voorkomt al sneller een miskoop. Bovendien is het een voorbeeldfunctie voor kinderen. Het activeren van software zoals Microsoft dat nu doet, is dus m.i. eigenlijk door het veelvuldig kopieren veroorzaakt. Ik heb er niet zoveel moeite mee.
Link naar reactie
[quote:3d9a0c6a17] Op 04-04-2002 10:09 schreef wverveen: Het lijkt nu net of de fabrikanten de kwaaie jongens zijn vanwege die hinderlijke copy beperkingen maar die dingen zijn er nu eenmaal niet in gekomen omdat we allemaal zo braaf zijn.[/quote:3d9a0c6a17] Probleem van de activatie is dat de illegale gebruiker nergens last va nheeft, en de legale gebruiker die zich aan de regels houdt in feite gestraft wordt..[quote:3d9a0c6a17] Of heb je eerst de legale spullen gekocht en toen pas gekraakt? Dat doe ik namelijk wel regelmatig, [/quote:3d9a0c6a17] Waarmee je in feite toegeeft dat dergelijke mechanismen ergelijk zijn voor de legale gebruiker, terwijl de illegale gebruiker er niet om taalt. Daarnaast maak je jezelf illegaal, terwijl je toch voor de software betaald hebt. [quote:3d9a0c6a17] omdat het nu eenmaal irritant is om elke keer de CD van dat spel weer op te zoeken (wat dat betreft is activeren dan bijna hemel op aarde) [/quote:3d9a0c6a17] Tenzij je regelmatig te maken hebt met herinstallaties e.d. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...