Ga naar inhoud

Dual boot Dos en WinXP (2) : iemand hier ervaring mee?

Aanbevolen berichten

'k meen de oplossing op spoor gekomen te zijn met: zorgen voor een bootdisk, dan XP installeren en als je naar dos wil, opstarten met deze bootdisk. Klopt mijn theorie? Als ik dan met die bootdisk zou opstarten, kom ik dan op de C: vòòr mijn XP de hele zaak gaat controleren? Heeft iemand hier ervaring mee? (ik zou vb. met dosshell willen werken zonder dat de XP zich ermee moeit...) Of wil iemand met XP het eens uitproberen? Alvast: dank je wel!
Link naar reactie
Dosshel: dat is toch DOS 6? Of bedoel je dat niet. Als je DOS 6 wil draaien dan maak je gewoon een primaire FAT 16 partitie en installeer je DOS daarop. Maak eventueel partities aan en installeer dan winXP. Dan krijg je een DUAL-boot systeem. Bij opstarten kun je dan kiezen tussen DOS of winXP. Heb je geen bootdisk voor nodig. Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
[quote:9f6a74f8a6] Op 03-03-2002 17:30, schreef NoZtra: Dosshel: dat is toch DOS 6? Of bedoel je dat niet. Als je DOS 6 wil draaien dan maak je gewoon een primaire FAT 16 partitie en installeer je DOS daarop. Maak eventueel partities aan en installeer dan winXP. Dan krijg je een DUAL-boot systeem. Bij opstarten kun je dan kiezen tussen DOS of winXP. Heb je geen bootdisk voor nodig. Groetjes, Noztra. [/quote:9f6a74f8a6] Nadeel is dat je met die DOS versies geen FAT 32 kunt bekijken, zodat je er alsnog geen Windows XP bestanden mee kunt bewerken. Maar als je XP gebruikt met FAT 32, dus geen NTFS, kun je gewoon met een 98 bootdisk opstarten en overal naartoe gaan.
Link naar reactie
[quote:85684770c1] Op 03-03-2002 17:46, schreef egslim: [quote:85684770c1] Op 03-03-2002 17:30, schreef NoZtra: Dosshel: dat is toch DOS 6? Of bedoel je dat niet. Als je DOS 6 wil draaien dan maak je gewoon een primaire FAT 16 partitie en installeer je DOS daarop. Maak eventueel partities aan en installeer dan winXP. Dan krijg je een DUAL-boot systeem. Bij opstarten kun je dan kiezen tussen DOS of winXP. Heb je geen bootdisk voor nodig. Groetjes, Noztra. [/quote:85684770c1] Nadeel is dat je met die DOS versies geen FAT 32 kunt bekijken, zodat je er alsnog geen Windows XP bestanden mee kunt bewerken. Maar als je XP gebruikt met FAT 32, dus geen NTFS, kun je gewoon met een 98 bootdisk opstarten en overal naartoe gaan. [/quote:85684770c1] met 'dosshell' ga ik een eind terug in de tijd, ik bedoel ermee: dosshell.exe, een soort verkenner van Dos. Heeft het voordeel dat je er gezellig files mee kunt verwijderen van windows (die windows zelf vertikt van er nog maar aan te komen) :cool:
Link naar reactie
Dan gebruik je toch DOS 7 die bij win95/98 zit of zo. Dan maak je 2 FAT32 partities, de eerste primair met win9x, de tweede logisch met winXP. Dan kun je vanuit win9x de winXP benaderen via de verkenner en kun je alles wegflikkeren wat je niet bevalt. Heb je ook geen rechten nodig. Werkt veel makkelijker dan dosshel.exe Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
[quote] Op 03-03-2002 20:47, schreef NoZtra: Dan gebruik je toch DOS 7 die bij win95/98 zit of zo. Bedoel je hiermee dat ik naar Programma's / MS Dos Prompt moet gaan en dan een Dos-kader krijg? Indien ja: daarmee krijg je een boel 'eigen bestanden' van windows niet gewist / gewijzigd... Indien nee: wat bedoel je dan wèl? :smile:
Link naar reactie
Nee!!! Daar bedoel ik mee, je start bijvoorbeeld win9x op en dan kun je via de verkenner bij winXP komen en dat kun je van winXP bestanden weggooien omdat winXP op dat moment niet geladen is. Het omgekeerde geldt ook. Opstarten in WinXP en bestanden weggooien van Win9x. Je ziet dus gewoon vanuit het ene besturingssysteem het andere op HD staan, en je kunt gewoon overal bij. Duidelijk? Groetjes, Noztra.
Link naar reactie
[quote:8b364b5a6e] Op 03-03-2002 22:01, schreef NoZtra: Nee!!! Daar bedoel ik mee, je start bijvoorbeeld win9x op en dan kun je via de verkenner bij winXP komen en dat kun je van winXP bestanden weggooien omdat winXP op dat moment niet geladen is. Het omgekeerde geldt ook. Opstarten in WinXP en bestanden weggooien van Win9x. Je ziet dus gewoon vanuit het ene besturingssysteem het andere op HD staan, en je kunt gewoon overal bij. Duidelijk? Groetjes, Noztra. [/quote:8b364b5a6e] M.a.w. ik kan met de 98 de XP controleren als ik opstart in 98 - en omgekeerd? Dan heb ik dus helemaal geen Dos meer nodig om - vb - het register te overschrijven met een oudere, door mij gesaafde, versie van het register? En als één van de twee windowsen zegt dat hij bepaalde bestanden niet wil wissen omdat ze vb. 'in gebruik zijn / niet toegankelijk zijn', dan kan ik er met de andere windows tòch aan? Begrijp ik het goed? (dank voor je antwoord) Achteraf, en voor wie er later iets mee is: het werkt dus. Ga op bootdisk.com een bootdiskette downloaden en als je ermee opstart, kom je op de c: terecht en kan je met dosshell werken... [ Dit Bericht is bewerkt door: Passer op 2002-03-08 18:23 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...