anoniem Geplaatst: 24 februari 2002 Delen Geplaatst: 24 februari 2002 Om een stabiel videobewerkingssysteem te maken, terwijl er op de nieuwe PC ook spoelletjes gedaan moeten worden, werd mij aangeraden om een Dual boot (2x XP) systeem te maken. Wie kan mij vertellen hoe ik dan aan moet pakken en of ik er extra software voor nodig heb dan alleen XP (genereerd XP dan zelf een boot-menu?)? Is het relatief eenvoudig of heeft het veel haken en ogen. Alvast bedankt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2002 Wil je op een HD xp installeren of op 2 HD's?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2002 Ik wil 2x XP installeren op 1 HD. Daarnaast koop ik nog een HD speciaal op video te capturen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2002 Dit gaat vrij lastig worden. Naar mijn weten gaat dit niet. Misschien dat er iemand weet hoe dit moet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 februari 2002 hey zeeforrel. je kan dual booten met 2x xp. dit is een mogelijheid: - partitioneer je harde schijf in 3 delen: 2 primary en 1 secundary (kan ook alleen 2 primary maar met een 3e kun je dus programma's die je in beide win xp's gebruikt daarop zetten en dat bespaart wat ruimte). ik zal zo volledig mogelijk beschrijven hoe dat kan. Ik heb het zelf met win2k gedaan en dat komt op hetzelfde neer want allebei zijn op een nt platform gemaakt. Oh ja bij dit is het aangeraden om partition magic te gebruik want met de windows partitioneer software zal het niet gaan (het gaat wel denk ik maar het zal lastiger zijn). Om op te starten zal ik je aanraden om bootmagic te gebruiken. Die gebruikt het 'advanced partion-hiding' om de twee primary partities te schuilen: in andere woorden; als je de ene windows opstart zie je de andere niet! dus kun je er ook niet je files etc uithalen (vandaar om dus een 3e gedeelte te hebben :smile: ) K nu het werk zelf: 1. formateer de harde schijf 2. partitioneer de harde schijf in 2 primaire en 1 secondaire gedeelte 3. installeer win xp op de eerste primaire sector. 4. na installatie van win xp, installeer partition magic en bootmagic. 5. met partition magic gebruik je de optie om de 2e primaire partitie 'active' te maken. hierbij zal de pc opnieuw moeten restarten. 6. installeer win xp 2 . 7. installeer ook hierop partition magic 8. set weer de 1e primaire partitie op 'active' 9. weer opstarten en nu kom je weer in de 1e win xp terecht 10. open bootmagic en die zal dus 2 win xp's herkennen. 11. vink nu de optie 'advanced partion-hiding' aan. 12. save en herstart de pc. als het goed is zal bootmagic opstarten en je de keuze geven om in 2 win xp's te gaan hopen dat het gaat. het is wel een beetje lastig zoals je ziet. maar als het klaar is zal het uitstekend werken. een andere mogelijkheid is echter Connectix Virtual Pc: hierbij installeer je win xp op een zogenaamde virtueel pc; het wordt alleen ge-emuleerd door de software. je kan alles gebruiken cd-rom printers en noem maar op. Nadelen; dure software en veel ram: in dit geval dus minimaal 256 maar om optimaal te krijgen zeker 512. dit heeft wel zijn voordeel dat je nikz moet partitioneren, het maakt een file die als een hardeschijf functioneert. Iets ingewikkelder maar ja wel makkelijk. :smile: veel succes Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 februari 2002 Tja, dat is dus de moeilijke manier. De gemakkelijke manier is om gewoon 1 primaire en twee uitgebreide partities te maken en op de eerste twee gewoon WinXP te installeren. XP maakt een bootmenu aan en je bent klaar. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Maar dat lukt weer niet als je 2 x NTFS partities wilt. Dan moet je 1 kleine primaire FAT16 partitie maken van 5 mb en 2 logische partities. XP installeren op beide logische partities, die kunnen dan vanzelf geconverteerd worden naar NTFS, dan kun je opgeven bij installatie. Groetjes, Noztra. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Maar dat lukt weer niet als je 2 x NTFS partities wilt. Dan moet je 1 kleine primaire FAT16 partitie maken van 5 mb en 2 logische partities. XP installeren op beide logische partities, die kunnen dan vanzelf geconverteerd worden naar NTFS, dan kun je opgeven bij installatie. Groetjes, Noztra. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Dat is helemaal niet waar! Je kunt gewoon 2x op NTFS partities installeren. Waarom zou je in vredesnaam een FAT16 partitie aan moeten maken? WinXP kan ook prima met FAT32 omgaan. Maar nogmaals, dat is nergens voor nodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Kan iemand mij vertellen sinds wanneer het mogelijk is om 2 primaire parities te maken? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Nou mooie boel is dit! Gaan we nog uit deze discussie komen of niet? Welke moderator weet het antwoord? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Ik heb het niet zelf geprobeerd, maar wat Binary zegt klinkt wel het meest logisch. Het is gegarandeert mogelijk om tweemaal XP op een hd te zetten, want als je opstart met de XP CD-ROM kun je kiezen tussen eventueel verschillende XP installaties. Waarom je FAT 16 zou moeten hebben klinkt ook als onzin, dus ik zou het gewoon proberen zoals Binary zegt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Waar laat je dan de bootmanager? Enne...Ik heb 3 primaire C partities op 1 HD met allemaal windows erop en nog veel meer.... En het werkt als een tierelier. Groetjes, Noztra. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2002 Wanneer je meerder installaties van WinNT/Win2K/XP maakt, dan heb je [i:b971f43cdf]geen[/i:b971f43cdf] aparte bootmanager nodig, want die heeft Windows zelf aan boord. En je kunt dan gewoon 1x op een primair station installeren en de rest op logische stations. Werk je met meerdere Win9X versies (Win95 t/m WinME) dan kun je dat [i:b971f43cdf]alleen[/i:b971f43cdf] maar doen met meerdere primaire partities en een aparte bootmanager (ik gebruik altijd BootMagic). Maar voor Win2K etc is dat absoluut niet nodig. En Zippo: het is [i:b971f43cdf]altijd[/i:b971f43cdf] al mogelijk geweest om meerdere primaire partities te maken. Alleen de Fdisk versie van DOS kan dit niet. Maar met bv Partition Magic is dat een fluitje van een cent. Alleen mag er onder DOS (en DOS-based systemen) maar één primaire partitie zichtbaar zijn. Je moet dan dus zorgen dat de andere op [b:b971f43cdf]hidden[/b:b971f43cdf] staat. En dat doet een BootMagic prima. PS: Voor wie er prijs op stelt een volgens mij erg informatieve link: http://www.sjoerd-visser.demon.nl/multiboot/partitie.html [ Dit Bericht is bewerkt door: Binary op 2002-02-28 13:50 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 februari 2002 Ik bedoel de bootmanager van win2000 of XP. Ik heb begrepen dat dat een primaire partitie vereist op de 1e HD op de 1e IDE-controller. Kan NTFS dan ook primair of logisch zijn? In mijn geval heeft WindowsXP zijn bootmanager in mijn actieve C: partitie gezet, waar deze broederlijk samen werkt met bootmagic. Groetjes, Noztra. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2002 Ik zal het je nog sterker vertellen. Je kunt zelf meerdere XP installaties op één NTFS partitie plaatsen. Door gewoon meerdere keren te installeren op 1 partitie maakt setup steeds een nieuwe Windows.0 Windows.1 enz aan, waarin een nieuwe installatie zit. Met het bootmenu kun je dan kiezen tussen de verschillende installaties. Heeft helemaal niets met FAT32 of NTFS te maken. Win2K/XP kan prima overweg met meerdere primaire partities, dus je kunt gewoon alle partities primair maken (max 4 per schijf) of 1 primair en de rest op een logisch station. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 4 maart 2002 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2002 Binary heeft helemaal gelijk. heb op dit moment zelf 2x XP geinstalleerd. Eentje gaat er zo meteen wel af :smile:, want 2 is overbodig. Ik heb 1 primaire NTFS-partitie en verder een uitgebreide paritie met 1 logisch station. Ook NTFS. Eerst de ene Xp de c gezet en toen de tweede op D. Die maakt automatisch een bootmenu aan. Het is dus nergens voor nodig om extra fat 16 partities te maken of met andere bootmanagers te werken. Of je moet die fijner vinden dan de standaard van NT. Of net als ik nog een linuxinstallatie hebben. :grin: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 9 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 9 december 2002 Heeft er iemand al een oplossing gevonden voor het volgende probleem: Na 2 xp's (op aparte partities op 1 HD, mbv bootmagic) te hebben gecreerd, blijken ze beiden hetzelfde register te gebruiken ! MAW: als ik op xp1 iets installeer, komt dat in het register van xp2 ook. Zeer irritant, aangezien ik juist 1 xp versie schoon wil houden en 1 voor games e.d. wil reserveren. :evil: Het verbaast mij dat ik dit niet terug zie in de reacties van diegenen die het al hebben draaien (dual boot 2x xp). Zou het liggen aan het feit dat ik de 2e gekloond heb met Powerquest drive image ? Iemand ervaring mee ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2002 Volgende keer graag een nieuwe thread starten voor zo'n vraag. Het is vrijwel onmogelijk dat 2 Windows installaties op aparte partities hetzelfde register kunnen gebruiken zonder regelmatig te crashen. Er staan enorm veel verwijzingen in naar systeembestanden die specifiek voor de installatie gelden. Er zal zeker regelmatig iets mis gan in deze halfslachtige communicatie. Het is dan ook niet verstandig om een Windows image te maken en die dan op een andere partitie te plaatsen. Dat is vragen om problemen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 10 december 2002 Auteur Delen Geplaatst: 10 december 2002 Met het risico de thread te lang te laten doorlopen nu: Waar ik (tevens) naar zocht was bevestiging dat ik deze problemen niet heb als ik de 2e op de normale manier (met install CD) installeer. dat beide versies hetzelfde reg. gebruiken is niet bewust gedaan, slechts een constatering.. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen