anoniem Geplaatst: 20 februari 2002 Delen Geplaatst: 20 februari 2002 Beste vrienden. Wie kan mij helpen, ik ben maar een leek. Graag zou ik mijn computer willen formatteren en daarna windows 98 SE willen installeren. Ik ben in het bezit van een CD-ROM van win98 SE. Wie kan mij stap voor stap uitleggen wat en hoe ik dit moet doen. Als ik bij de verkoper moet gaan is het een zeer dure grap. [b:432c63e4a6]Wie kan mij uitleg (helpen) verschaffen[/b:432c63e4a6]. Dank bij voorbaat Vele groeten Cactus16 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2002 ik zorgde altijd voor een opstartdiskette met in ieder een cd-rom driver. maar jij hebt natuurlijk een bootable cd (zie "Hoe Format C schijf met XP", lees dan ook de andere posting, gvd) zodat je vanaf cd het commando format c: kan geven en daarna setup. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 20 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 20 februari 2002 ga naar http://www.bootdisk.com maak dan een bootflop . start de pc op en druk op DEL. als het goed is zit je nu in het bios menu. pak het tweede item en zoek daar he opstart volgorge. staat nu op C?. maak daar A van sluit alles af met Esc F10. doe de bootflop in drive A start de pc weer op de pc boot nu van af A met oa cdrom ondersteuning. typ dan FORMAT C:/S. de hdisk wordt nu geformateerd . als dit klaar is zet hij meteen de system bestanden over op je hdisk. start weer op doe de cdrom in de cdromspeler en setup kan beginnen. als je klaar bent wel weer in het bios de opstart volgorder weer goed zetten. suc6. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2002 Als aanvulling op Plextor: Als je formatteert kun je de vraag krijgen over 'support for large disks'. Als je [i:ab5b316b5d]nee[/i:ab5b316b5d] zegt kan je maximale partitie grootte 2GB zijn, als je [i:ab5b316b5d]ja[/i:ab5b316b5d] zegt is er 'geen' limiet. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 21 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 21 februari 2002 Nou weet ik één disng in elk geval zeker: die vraag krijg je beslist niet bij het formatteren. Ik vrees dat je in de war bent met het programma [b:0f5521b981]Fdisk[/b:0f5521b981], dat deze vraag inderdaad stelt. Het formatteren staat echter niet toe dat je de partitiegrootte wijzigt. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Cactus, Met Plextor kom je een heel eind in de goede richting. Waarom wil je je machine opnieuw installeren? Doet hij het niet meer of wil je gewoon experimiteren? Dan moet je gewoon je gang gaan, want weet je nog... met vallen en opstaan leerde je fietsen. Hoe groot is je HD? Misschien is het wel handig om meerdere partities aan te maken. Dit heeft weer het voordeel, dat als je systeem in de soep loopt, je alleen de c-schijf hoeft te "restaureren". So more info please. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 prisma_4u Dank voor uw reactie. Ik vraag inlichtingen om zelf mijn c: te formateren en Win 98 SE zelf te installeren, daar ik enkele weken geleden [b:ade1af2cb0]zeer zeer[/b:ade1af2cb0] veel (DLL) fouten had. In de winkel heb ik EUR 144 moeten betalen. een 10 tal dagen later terug dezelfde fouten en nogmaals EUR 114 moeten betalen. [b:ade1af2cb0]Ik denk dat de verkoper deze niet heeft schoongemaakt, maar alleen windows erboven heeft geïnstalleerd.[/b:ade1af2cb0] Daarom zijn de fouten blijven bestaan. Ik heb twee HD van 10 Giga (c: + d:. Als ik het zelf kan doen, spaar ik veel centen uit. Daarom mijn vraag. Groetjes Eric Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Dat is wel een heel erg dure winkel........ Maar als dat het probleem is kan het veel makkelijker: Ga naar de bios en stel de cd-rom drive in als 'first boot device' (hoe dit moet staat ergens anders in deze topic). Start dan de computer op in ms-dos. Type dan: [i:45f0bd523e]del c:windows[/i:45f0bd523e] (als in die map windows geinstalleerd is) Dit zorgt ervoor dat de setup (in geval van een oem) het OS wil installeren) Type dan: [i:45f0bd523e]rename c:windows abc[/i:45f0bd523e] Dit zorgt ervoor dat windows geen bestanden overneemt van de oude installatie, maar dat je toch nog een aantal oude bestanden kan terugvinden als de nood aan de man komt. Ga dan naar de D: schijf en voer oemsetup uit (D:win98). Hierdoor wordt de complete windows installatie vervangen [b:45f0bd523e]maar[/b:45f0bd523e] blijven alle programma's en bestanden op je computer staan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Beste warpcoil, hoe kun je eerst een map [i:7ad4367bc8]verwijderen[/i:7ad4367bc8] (del c:windows) en daarna diezelfde map [i:7ad4367bc8]hernoemen[/i:7ad4367bc8]? Om geen bestanden kwijt te raken kun je inderdaad het commando (zoals ik het altijd gebruik): [b:7ad4367bc8] rename windows winold [/b:7ad4367bc8] gebruiken, maar dan moet je windows [i:7ad4367bc8]niet[/i:7ad4367bc8] eerst [i:7ad4367bc8]deleten[/i:7ad4367bc8]. [ Dit Bericht is bewerkt door: Binary op 2002-02-27 20:29 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 met del c:windows verwijder je alleen de root van die directie, het is niet hetzelfde als del c:windows*.* Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 februari 2002 Daar heb je wel gelijk in, maar dan praten we dus over een [i:7ffcefcff8]lege[/i:7ffcefcff8] map die je hernoemd. Zie ik het nut ook niet zo van in. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen