Ga naar inhoud

Windows XP installatie kan geen fat32 maken alleen ntfs en f

anoniem

Aanbevolen berichten

Als ik Windows XP installeer, kom je eerst in zo een dos-gui installatie, waarin je ook een partitie kunt aanmaken om Windows XP te installeren. Als je dan de partitie gemaakt hebt kom je in een menu'tje waarin je de partitie kan formateren naar de volgende bestandssystemen. Dat menu'tje zou er normaal gesproken als volgt uit moeten zie: - FAT snel - FAT volledig - FAT32 snel - FAT32 volledig - NTFS snel - NTFS volledig Ik krijg echter het volgende menu te zien: - FAT snel - FAT volledig - NTFS snel - NTFS volledig Ik dacht eerst dat mijn Windows XP cd niet goed was, dus ik rool hem om voor een nieuwe:-). Maar dat hielp niet. Toen heb ik nog geprobeerd de bestanden voor de 6 bootdiskettes te downloaden op microsoft.com en het daarmee te proberen. Maar daarmee lukt het ook niet. Dus het zal wel een hardwarematig probleem zijn. Alle hardware is verder goed, geheugen is getest met programma, heb geen bad sectors op de schijf enz. Maar ik denk dat er iets niet goed samenwerkt met XP ofzo. Ik heb al van iemand gehoord dat een Seagate schijf met sommige moederborden conflicten geeft waardoor dit probleem zich voordoet. Maar ik kan op de site van MSI en Seagate niks vinden daarover. Ik heb zelf de volgende configuratie: - MSI K7T Turbo (versie 3) met nieuwste BIOS Award BIOS flash 3.2 - AMD Thunderbird 1000 MHz - 256 MB SDRAM - Geforce 2 MX 64MB Abit Siluro T400 AGP - Soundblaster Live! PCI - Intel 10/100 PRO Management Adapter PCI - Seagate Barricude ATA 100 40GB (ST340016A) - LG 52x CDROM-speler - PlextWriter 12/10/32A Die Windows XP cd heb ik trouwens ook bij een vriend geprobeerd en hij heeft het probleem niet. Weet iemand wel waar het aan kan liggen?
Link naar reactie
Ik ben ziek (en kan daardoor niet slapen) dus fris denken is even niet mijn sterkste punt (anderen zullen zeggen: wanneer is dat wel jouw sterkste.... :grin: Is het niet gewoon zo dat jouw partitie dermate groot is dat alleen FAT32 kan worden gebruikt en de intelligente (?) installer van XP de 'FAT16' opties weglaat uit het menu, en die FAT-optie nu dus per definitie FAT32 is? Of juist dat de partitie te klein is, en de FAT32 optie daarom niet wordt aangeboden omdat alleen FAT16 relevant en mogelijk is? En wat als je doorgaat? XP Installatie afrondt, wat voor bestandsformaat heb je dan? mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Ik heb alleen de keuzes FAT en NTFS bij de installatie. Ik heb bij de installatie een partitie van 2048 MB aangemaakt. Is dat te klein voor FAT32 dan? En als ik dan voor FAT kies en ik heb Windows XP geïnstalleerd, dan zou ik dus via een Win ME opstartdiskette en dan met het commando 'fdisk' kunnnen kijken of het daadwerkelijk FAT16 is. En dat heb ik gedaan. En het bleek dat XP inderdaad een FAT16 partitie had aangemaakt en geen FAT32. Dus de keuzes, FAT snel en FAT volledig bij de installatie van XP moet ik dus lezen als FAT16 en niet als FAT32. Maar ik kan wel fff kijken als ik een grotere partitie aanmaak of ik dan wel de keuze FAT32 heb. [ Dit Bericht is bewerkt door: roy_startpag op 2002-02-21 11:35 ]
Link naar reactie
via system tools>system information kun je ook je bestandssysteem zien. Dit hoef je niet met een diskette te doen of zo. Ook kan het door in verkenner met rechtermuis op een drive te klikken en te kiezen voor properties (eigenschappen). Probeer eens een grotere partitie. 2GB is ook wel errug weinig voor Windows XP. Ik raad minstens 5GB aan.
Link naar reactie
Ik heb een (klein) beetje de neiging om te zeggen: je doet het er om. Je hebt die partitie dus [i:f37052b485]exact[/i:f37052b485] groot genoeg gemaakt om nog FAT16 te kunnen zijn. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar volgens mij zou 2049 Mb automatisch FAT32 moeten worden (is > 2 Gigabyte). Misschien ben ik te achterdochtig, in welk geval ik zou zeggen: probeer eens om 2049 Mb te kiezen. Of natuurlijk meer, zoals Bullboom terecht opmerkt.
Link naar reactie
Ik heb een grotere partitie aangemaakt van 5GB. Maar als ik dat doe dan krijg ik precies hetzelfde ik kan alleen kiezen uit FAT en NTFS. Ik heb het ook nog met een andere harddisk geprobeerd maar dat helpt ook niet. Als XP erop staat dan kan je inderdaad via deze computer en explorer kijken wat voor een bestandssysteem het is. Hier staat ook FAT. Dus geen FAT32. Ik heb ook nog geprobeerd de setup te draaien en dan met een partitie van 8GB maar dat helpt ook niet. Er is iets niet goed maar wat, ik snap het niet.
Link naar reactie
Probeer eens of je met partition magic 7 de partitie om kunt zetten naar fat32. Ik vind het een vreemd probleem worden. Als dit lukt zou je voor de gein (of omdat ik nieuwsgierig ben :wink: ) je de partitie moeten formateren. Je harde schijf is nu leeg maar heeft wel fat32 bestandssysteem. Vervolgens XP weer installeren en kijken of je nu wel fat32 aan kunt klikken. Nu moet ie dat toch echt doen anders weet ik het ook niet meer. Ik raad trouwens aan om voor windows XP NFTS te kiezen. Het biedt een stukje meer veiligheid. Kun je XP nog een keer installeren! :grin: Suc6!
Link naar reactie
Ja dat zal waarschijnelijk wel werken. Want als ik met fdisk eerst een FAT32 partitie aanmaak en dan de setup start kan ik gewoon die FAT32 partitie kiezen om Windows XP op te installeren. Maar er is waarschijnlijk een hardware-component die niet helemaal compatible is waardoor die XP installatie niet helemaal goed gaat denk ik. En dan moet ik het zoeken bij een van de kaarten of het moederbord. Ik kies voor FAT32 omdat sommige applicaties moeite hebben met NTFS, en omdat ik van plan ben om meer besturingssystemen naast elkaar te installeren. En een bootloader kan nou eenmaal geen NTFS laden wel FAT32. Daarom kies ik voor FAT32. Nou is het wel zo dat NTFS beter beveiligd is, maar dat weegt voor mij iets minder zwaar.
Link naar reactie
Ik heb hier toch wel een beetje een probleem mee. Je zegt dat je een FAT16 partitie hebt aangemaakt van 5 Gb? [b:7a8675bf9d]Dat is absoluut onmogelijk![/b:7a8675bf9d]. Het is gewoon zo dat de setup van WinXP FAT aangeeft, terwijl hij FAT32 bedoelt; althans in dit geval. Die 5 Gb partitie [i:7a8675bf9d][b:7a8675bf9d]moet[/b:7a8675bf9d][/i:7a8675bf9d] gewoon FAT32 zijn. Kan niet anders. FAT16 gaat nooit hoger dan 2 Gb. Of je los daarvan voor NTFS moet kiezen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, hoewel ik echt niet ondersteboven ben van de "extra" stabiliteit van NTFS. Die is in de praktijk helaas ver te zoeken gezoek de BSOD's waar we dagelijks mee worden geconfronteerd. Maar vooruit, dat moet je voor lief nemen als je Windows draait.
Link naar reactie
[quote]FAT16 gaat nooit hoger dan 2 Gb.[quote] Dit is maar gedeeltelijk waar. Onder NT4 (en waarschijnlijk ook onder 2000 en xp, maar dat heb ik nooit geprobeerd) kun je FAT16 partities van 4096 MB maken. Lijkt me niet echt verstandig gezien de grote cluster size, maar het kan wel. [quote]Of je los daarvan voor NTFS moet kiezen moet je natuurlijk helemaal zelf weten, hoewel ik echt niet ondersteboven ben van de "extra" stabiliteit van NTFS. Die is in de praktijk helaas ver te zoeken gezoek de BSOD's waar we dagelijks mee worden geconfronteerd.[/qoute] Tenzij je dual boot draait of via een opstart dikette nog bij je bestanden wilt zou ik voor NTFS gaan. Niet voor de stabiliteit, maar voor de extra opties die je krijgt. Jou BSOD's hebben trouwens echt niks met het gekozen bestands systeem te maken hoor. Hoogst waarschijnlijk een niet goed werkende driver of een programma dat de problemen veroorzaakt. [quote:821507cd49] Maar vooruit, dat moet je voor lief nemen als je Windows draait.[/quote:821507cd49] Ligt dus niet aan windows, maar aan buggy drivers, software of je hardware is niet goed. Ik werk al jaren met volle tevredenheid met windows en heb echt nooit BSOD's. Maar ik installeer dan ook niet zomaar alles lukraak op mijn pc
Link naar reactie
Ik heb nu tijdens de setup een partitie aangemaakt van 7000 MB. En dan heb ik ook alleen maar de keuze uit NTFS snel/volledig en FAT snel/volledig. Maar die FAT is in deze situatie FAT32. Dat bleek nadat ik XP geïnstalleerd had en dan met rechter muisknop naar de eigenschappen ging van c-partitie. Daar stond FAT32. Dus ik kan alleen maar kiezen uit NTFS en FAT32 of NTFS en FAT16, dit ligt er net aan hoe groot ik de partitie heb gemaakt. Alleen geeft die het niet weer in de setup, hij geeft altijd NTFS (snel en volledig) en FAT (snel en volledig).
Link naar reactie
[quote:732322f2ba] Op 22-02-2002 21:57, schreef Eddy X: BSOD's ??? Onder XP ?? Nog nooit gezien. Eddy [/quote:732322f2ba] zolang je maar niet claimt dat ze daar niet voorkomen :wink: fat32 zuigt! het is echt een waardeloos filesystem. (ik heb er nu zo langzamerhand 11 geprobeert maar fat16/32 zijn echt bedroevend) gebruik tenzij het echt niet anders kan ntfs. bestandsuitwisseling is geen excuus. een kleine fat-partitie volstaat. ntfs is en stabieler en beter te beveiligen. ik vind dat M$ fat(16/32) support uit xp had moeten halen :wink:
Link naar reactie
[quote:d3b4c058b2] ik vind dat M$ fat(16/32) support uit xp had moeten halen :wink: [/quote:d3b4c058b2]Tis dat die smilie er bij staat. FAT16/32 support kan nog niet worden weggelaten. Stel dat je dual boot met WXP en W95. En je hebt een extended partitie voor het uitwisselen van gegeven tussen de twee besturingssystemen, dan zou je W95 niet de partitie kunnen lezen, omdat W95 nou eenmaal geen NTFS kan lezen. Maar goed, aangezien er dus een smilie bijstaat, neem ik maar aan dat ik nu uit mijn nek zit te lullen.
Link naar reactie
Goedemorgen, Moest toevallig dit weekeinde enkele malen XP installeren, en het menutje dat in de eerste vraag genoemd wordt, is helemaal correct. Je krijgt de keuzes: Partitie formatteren als NTFS (Snel) Partitie formatteren als FAT (Snel) Partitie formatteren als NTFS Partitie formatteren als FAT Geen wijzigingen in bestandssysteem Met een 12GB C: partitie krijg je dan als je kiest voor FAT, direct de melding: "Omdat de partitie grotes is dan 2048 MB zal Setup de partitie formatteren met het bestandssysteem FAT32." Kortom, volgens mij is er niets aan de hand met het menu. Is inmiddels duidelijk of je echt FAT16 hebt of is het probleem opgelost? mvrgroet Edmond
Link naar reactie
Ik heb een 7000 MB partitie aangemaakt en gekozen voor FAT volledig en hij maakt er nu wel een FAT32 van. Dus probleem is opgelost. Maar die melding die Edmond erna kreeg die krijg ik niet. Ik bedoel dus die waarschuwing omdat je de partitie groter gemaakt hebt dan 2048 MB dat tie dan automatisch FAT32 wordt gemaakt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...