anoniem Geplaatst: 12 februari 2002 Delen Geplaatst: 12 februari 2002 welke voordelen heeft een NTFS indeling van HD, behalve de beveiliging.Ik maak altijd een backup met GHOST boot diskette en dat kan dan niet meer ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2002 Het kan wel, maar je hebt een nieuwere Ghost nodig. Verder kan NTFS fouten in het bestandssysteem - na bijvoorbeeld een crash - echt herstellen. NTFS heeft ook minder last van fragmentatie. Nadeel is dat NTFS minder bruikbare ruimte overlaat dan FAT32, daar staat tegenover dat de ruimte die overblijft wel efficiënter wordt benut door kleine bestanden. Tot slot kan NTFS ook grotere bestanden aan dan 2Gb, in tegenstelling tot Fat32. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2002 bedankt, weet je misschien welke versie van GHOST ? ik heb 6.0 op een boot dikette staan Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 12 februari 2002 De versie van Norton 2002 zal het zeker kunnen, die is XP compatible. Maar de 2001 versie wil misschien ook wel, die werkt wel onder 2000. Voor de zekerheid zou ik toch voor 2002 gaan. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2002 FAT32 is veel vlugger dan NTFS. Ik heb beroerde ervaringen met NTFS. Op den duur werdt mijn PC onstabiel en walgelijk traag. FAT32 is veel lichter en minder storingsgevoelig. CHKDSK C: levert nooit problemen op bij mij. Draai voor de gein eens CHKDSK op NTFS. Meteen errors! NTFS komt er bij mij ECHT NIET meer in! [b:950332e8bd]modificatie; moderator is op de hoogte [url]http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=1098090#1098090[/url][/b:950332e8bd] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2002 bedankt voor de antwoorden, uit deze rubrieken heb veel uit kunnen halen, maar in dit geval weet ik noch niet wat ik moet doen, ik geloof dat ik toch maar bij FAT blijf, of er moet nog wat positiefs uit komen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 [quote:46fe7739ee]Draai voor de gein eens CHKDSK op NTFS. Meteen errors! [/quote:46fe7739ee] Heb ik dan maar even gedaan. No Errors hoor! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 hoho, fat32 is een van de meest creapy filesystems die er is. er kan hier eigenlijk alleen maar iets fout gaan. ntfs is veel stabieler en veiliger. met fat32 heb je zelfs helemaal geen beveiliging in xp. alles is dan fake. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 de stand is nu 50 / 50 wat betreft FAT / NTFS. WAT NU ?? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 ik stem gewoon nog een keertje :wink: als win met fat32 crasht dan is het filesystem veel moeilijker te repareren dan wanneer xp met ntfs werkt. in een dualboot geval is het zeker aan te raden win xp/2000 met ntfs te installeren. ntfs als eerste primary partitie (is dus c in xp/win2k) en fat32 voor win9x als 2e prim. partitie (is c in win9x, 9x kan nl geen ntfs lezen. nadelen van fat32: - kan geen files groter dan 4 GB aanmaken :wink: (vooral irritant als je dvd's ript) - is niet te beveiligen - niet erg stabiel voordelen ntfs: - je kunt permissies instellen per file... over snelheden weet ik niets, maar ik kan me niet voorstellen dat ntfs, wat toch een professioneel filesystem is minder snel of meer creapy is dan fat32, wat een hack is van het vreselijk verouderde fat16... nu heb ik ook nog een vraagje: is er een journalling variant van ntfs? (het is er zeker niet voor fat16/32) journalling wil zeggen dat er een lijst bijgehouden wordt van schijfacties waardoor if something fails er op het journaal teruggerepen kan worden om te herstellen. schijfcontrole wordt hierdoor overbodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 Ik heb er geen flauw idee van of er een journalling variant is ziu wel handig zijn, in elk geval bedankt voor je antwoord. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 Volgens de Windows-help: Als het volume is geformatteerd met NTFS, worden door Windows automatisch alle bestandstransacties geregistreerd, beschadigde clusters vervangen en kopieën opgeslagen van de belangrijkste gegevens van alle bestanden op het NTFS-volume. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-14 23:50 ] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 En volgens de Help kun je de primaire partitie niet NTFS maken als je een dual boot hebt met een Win9x OS. : Er is echter één situatie waarin u wellicht FAT of FAT32 als uw bestandssysteem wilt kiezen. Als u een computer nodig hebt waarop soms een oudere versie van Windows en soms Windows XP wordt uitgevoerd, moet de primaire partitie (opstartpartitie) op de vaste schijf een FAT- of FAT32-partitie zijn. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 14 februari 2002 [quote:dd6c8302b1] Op 14-02-2002 23:49, schreef egslim: Volgens de Windows-help: Als het volume is geformatteerd met NTFS, worden door Windows automatisch alle bestandstransacties geregistreerd, beschadigde clusters vervangen en kopieën opgeslagen van de belangrijkste gegevens van alle bestanden op het NTFS-volume. [ Dit Bericht is bewerkt door: egslim op 2002-02-14 23:50 ] [/quote:dd6c8302b1] dus dat lijkt verdacht veel op journalling :wink: [quote:dd6c8302b1] En volgens de Help kun je de primaire partitie niet NTFS maken als je een dual boot hebt met een Win9x OS. : Er is echter één situatie waarin u wellicht FAT of FAT32 als uw bestandssysteem wilt kiezen. Als u een computer nodig hebt waarop soms een oudere versie van Windows en soms Windows XP wordt uitgevoerd, moet de primaire partitie (opstartpartitie) op de vaste schijf een FAT- of FAT32-partitie zijn.[/quote:dd6c8302b1] En toch kan het! 'k weet het vrijwel zeker. ik zal het eens navragen Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 Ik zou nog niet eens denken over FAT32. Jimmy is echt een uitzondering. Het enige waar je bij NTFS rekening mee moet houden, is dat je in noodgevallen niet meer met een 98-opstartdiskette je bestanden kunt benaderen. Maar ook daar zijn weer oplossingen voor. Overigens werkt Ghost prima vanaf diskette, maar je hebt wel persé 2002 nodig. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 okay, ´men´vertelde me dat je eerste primaire partitie voor win98 moet zijn. geheel niet overtuigt :smile: ik heb zelf vier primaire partities waarvan de laatste extended de eerste twee zijn unix disk slides, windows wordt daar opzich wel bang van :wink: maar het geeft in combinatie met de solaris bootmanager echt geen problemen. ook lilo (linux loader) kan windows vanaf de mbr van een floppy prima starten... dus ik denk dat de beperking voornamelijk gelegen is in het dos fdisk programmaatje gebruik liever een partition magic dos versie :wink: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 DriveImage is een goed alternatief,herkent NTFS en kan ook op patities saven.[quote:41242e8896] Op 13-02-2002 23:13, schreef fatman: bedankt voor de antwoorden, uit deze rubrieken heb veel uit kunnen halen, maar in dit geval weet ik noch niet wat ik moet doen, ik geloof dat ik toch maar bij FAT blijf, of er moet nog wat positiefs uit komen. [/quote:41242e8896] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 en dan de volgende vraag, maar waar vindt ik drive-image ? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 http://www.powerquest.com, evenmin een gratis programma trouwens. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 februari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 15 februari 2002 [quote:ab9d57f84c] Op 13-02-2002 22:04, schreef Jimmy: Draai voor de gein eens CHKDSK op NTFS. Meteen errors! [/quote:ab9d57f84c] Dat gaan we even checken: Microsoft Windows 2000 [versie 5.00.2195] (C) Copyright 1985-1999 Microsoft Corp. C:>chkdsk h: Het type bestandssysteem is NTFS. Volumenaam is Video. Waarschuwing! Parameter F niet opgegeven CHKDSK wordt uitgevoerd in alleen-lezenmodus. CHKDSK is bezig met controleren van bestanden (stap 1 van 3)... De bestandscontrole is voltooid. CHKDSK is bezig met het controleren van indexen (stap 2 van 3)... De indexcontrole voltooid. CHKDSK is bezig met het controleren van security descriptors (stap 3 van 3)... De controle van security descriptors is voltooid. [b:ab9d57f84c]Het bestandssysteem is gecontroleerd en er zijn geen problemen vastgesteld.[/b:ab9d57f84c] 47182873 kB totale schijfruimte. 11158128 kB in 156 bestanden. 84 kB in 28 indexen. 0 kB in beschadigde sectoren. 67593 kB wordt gebruikt door het systeem. Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag. 35957068 kB beschikbaar op schijf. 4096 bytes per cluster. 11795718 clusters in totaal op schijf. 8989267 clusters beschikbaar op schijf. Niets aan de hand dus. Waarom ik NTFS gebruik, omdat een uurtje DV-materiaal anders niet weg te schrijven is in 1 file. _________________ The truth is out there? Does anyone know the URL? [ Dit Bericht is bewerkt door: pruiter op 2002-02-15 15:39 ] Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen