anoniem Geplaatst: 24 januari 2002 Delen Geplaatst: 24 januari 2002 Beste mensen, Als ik met Easy CD creator een bootable CD ROM maak kan hij mijn CDROM niet vinden. Ik heb een Philips CD-R-RW CDD3801 Tijdens het branden van de CDROM zoekt hij de bestanden van een opstart diskette. Hierin heb ik in Autoexec.bat de volgende regel gezet voor het herkennen van de CD ROM C:WINDOWSCOMMANDMSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:H en in Config.sys het volgende: DEVICE=D011V110.SYS /D:OEMCD001 Ik kom bij het opstarten met de bootable CD wel in A:> (dus de virtuele A:drive), maar dan kan ik het betreffende station niet benaderen (niet geldig). Met een diskette gaat dat probleemloos en ook een bootable CDROM op een andere pc (met alleen CDROM speler, geen brander) gaat goed. Is deze algemene CDROM drive misschien niet geschikt voor het herkennen van een CD/R/RW. En welke moet ik daar dan voor hebben? Bedankt voor het antwoord, Henny Barelds. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2002 Bedoel je dat je in de [b:b3299bb834]autoexec.bat[/b:b3299bb834] op je diskette verwijst naar een bestand in C:Windows? Dat lijkt me toch niet geheel en al de bedoeling. Maak simpelweg een reguliere opstartdiskette vanuit Configuratiescherm>Software>Diskette maken. Deze bevat de juiste verwijzing. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 24 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 24 januari 2002 Sorry, nee natuurlijk, want mscdex.exe staat op de diskette, dus het pad is: A:MSCDEX.EXE /D:OEMCD001 /L:H Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2002 Als je een Bootable CD maakt maakt hij dan wel een "Ramdrive" aan. Anders veranderen de drive letters. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 25 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 25 januari 2002 Als je met een Win98 opstartdiskette opstart en kiest voor CDROM-ondersteuning, dan wordt aangegeven welke CDROM is herkend. De regels die dan worden gebruikt zijn: [list:fa77b1be25][*:fa77b1be25]DEVICE=OAKCDROM.SYS /D:MSCD001 [*:fa77b1be25]LH %ramd%:MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /L:%CDROM%[/list:u:fa77b1be25] Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een moderne IDE CDROM-speler (ook DVD of brander) niet door zo'n diskette werd herkend. Is dat bij jouw ook het geval? Als een diskette wel goed werkt en deze gebruik je vervolgens voor het maken van de opstartsector, dan [i:fa77b1be25]moet[/i:fa77b1be25] volgens mij die CD ook goed kunnen booten. Er is immers eigenlijk geen verschil tussen die twee. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2002 Ik heb het één en ander nog eens nagegaan: * een bootable diskette gemaakt. * hiermee kan ik mijn pc opstarten en hij kan de CDROM drive zonder problemen vinden en de CD lezen. * ik maak een bootable CD van die opstart-diskette. * start mijn pc hiermee op: - alles gaat goed tot op het laatst, hij zegt dan: - The following file is missing or corrupted: command.com - ik type achter de prompt command.com (dus A>command.com) - dan kan ik wel gewoon verder, maar ik kan de cdrom-drive niet benaderen (invalid drive specification), andere drives dus wel * als ik dezelfde bootable CD in een andere pc stop, start die zonder enig probleem daarmee op en ik kan ook de cdromdrive zonder problemen benaderen en bekijken! NB: * ik heb Windows95 OSR2 * de andere pc heeft geen CDR/RW maar alleen CDROM Ik snap het niet meer! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 januari 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 januari 2002 Noch Win95SR2 noch het feit dat het om een CDRW gaat hebben er iets mee te maken. De interface is immers hetzelfde. Aangezien de CD in andere systemen wel goed boot vermoed ik dat de speler een probleem heeft met het lezen van de bootsector op die CD. Dat kan dus volgens mij best aan die speler liggen. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen